Autokross: Latvijas čempionāta izšķirošais cēliens

Viesturs Saukāns  07.07.2016 12:33 9

Latvijas autokrosa čempionāts šajā nedēļas nogalē piedzīvos ceturto no sešiem seriāla posmiem. Tātad rāpjamies pāri ekvatoram, uzsākot izšķirošo seriāla fāzi. Ko sola nedēļas nogale Kalna pagastā un, kādas ir tendences Latvijas čempionāta medaļu dalīšanā?

Jāatzīst, ka fakts, ka čempionāts jau ir pusē, nedaudz liek sarauties – kā, taču tikko viss tikai sākās! Taču jā, esam ja ne finiša taisnē, tad noteikti punktā, kurā viss sāk pa īstam izšķirties.

1600: Pagaidām nav apdzinēju, bet stūmēju pietiek

1600 klases čempionāta līderpozīcija ir pašam līderim tik pat liels pārsteigums kā visiem pārējiem: Arņa Odiņa pēkšņais ielēciens klasē plus trīs uzvaras trijos posmos ir viens no šā gada lielākajiem pārsteigumiem. Arnis arī neslēpj, ka sezonas noslēgumā visa kārts tiks likta tieši uz 1600 klasi, VAZ klases čempiona titula aizstāvība jau kļuvusi neiespējama. Vēl vairāk – tikai ar pierunāšanu Odiņš pēdējā dienā pieteicās VAZ klases cīņām, kas vēl pirms pusgada likās neticami šīs klases vienam no morālajiem līderiem. Taču kopvērtējuma tabulas parāda loģiku šiem spriedumiem.

Odiņš uzvarējis pirmos trīs posmus, pagaidām noturot aiz sevis katru, kurš plāno apdraudēt līderpozīciju. Līdz šim bijuši braucēji, kas līderi ir tramdījuši, taču neviens nav pratis iebraukt iekšmalā un aizbraukt garām. Nav apdzinēju, taču noteikti ir pāris konkurentu, kuri var pastumt un pieklauvēt pie aizmugurējā bufera.

Vecpilī tas bija Jānis Lideris, kurš bija ļoti ātrs un presingoja Odiņu lielu fināla daļu. Savukārt Brenguļos tuvu pārsteigumam bija Andis Skolmeistars, kurš vienā kvalifikācijā līderim iezvanīja brīdinājuma zvanu. Domājams, abi arī ir šobrīd galvenie, kuri var likvidēt Odiņa uzvaru sēriju, pat vairāk skatoties Skolmeistara virzienā.

Interesanta nianse – pirms sezonas 1600 klases galvenie konkurenti uz čempiona titulu šķita Raimonds Mūrnieks un Andis Kļava. Taču abu sezona izvērtusies katastrofāla un, cik dzirdēts, šā gada Latvijas čempionātam likts punkts. Mūrnieks parādījies NEZ rallijkrosa Latvijas posmu sarakstos.

Pat, ja pieņemam, ka čempions jau ir nojaušams, šis fakts paver ceļu uz medaļām tiem, kuri tās vēl nav sasnieguši. Uz medaļām noteikti pretendē Lideris, noteikti arī Jānis Balodis, kurš Pilskalnu trasi, šķiet, no visiem pieteiktajiem zina vislabāk. Ja Jānis sasniedz labu rezultātu šonedēļ, turpinājums būs ļoti intriģējošs. Vēl intriģējošāks tas būs, ja uzvaru vai tuvu tam sasniegs Skolmeistars – Andis var veikt ļoti veiksmīgu pakaļdzīšanos. Mareka Daiņa stabilitāte arī viņu var noturēt trijniekā. Apļu laiki viņu neuzrāda kā čempionāta top-3 braucēju, taču apļu laiki nav svarīgi, ja ātrākie tos nespēj pārvērst finālu punktos.

Tātad rezumējums: Odiņam gūt visas uzvaras būs grūti, taču titulu izlaist no rokām šobrīd būtu katastrofa. Pārējās divas medaļas sadalīs vismaz četri braucēji.

Patīkami, ka, par spīti klases kvoruma šaubīgumam uz Jēkabpili gatavojas pietiekams dalībnieku daudzums, ko neietekmē pat Mūrnieka un Kļavas kapitulācija.

2000 Super: Trauslas, bet pelnītas uzvaras

Arī 2000 Super klasē līderis ir ar trim uzvarām trijos posmos. Juris Spīķis paņēmis visu, taču daudz nervus kutinošākās cīņās nekā Odiņš 1600 klasē. Ja Smiltenes uzvara bija brutāls vardarbības akts pret konkurentiem (paturot prātā, ka nesanāca duelis ar Ediju Ošu), tad Vecpils un Brenguļu panākumi Jurim bija jāizrauj ar zobiem un nagiem. Tas izdarīts ļoti kvalitatīvi, par spīti lieliskai konkurencei un vairākiem uzvarēt gataviem braucējiem.

Spīķa sniegums šogad ir slavējams, viņš un auto ir savā labākajā formā. Ja iepriekšējās sezonās kopā ar ātrumu bija vērojami arī brīžiem nesaprotami rezultātu kritumi, tad šogad Juris ir līderis. Un, jo vairāk lūzt Riharda Daiņa mašīna un, jo vairāk Rūdolfs Bogens notrako, jo līderīgāks izskatās Spīķis.

Šai klasei nedēļas nogale būs ļoti izšķiroša, jo, ja uzvarēs Dainis vai Bogens, tas vēl var saasināt klases čempiontitula dalīšanu. Ja Spīķim ceturtā uzvara, tad čempiontitula liktenis būs izlemts. Interesantākais ir tas, ka gan Rihards, gan Rūdolfs tiešām arī var uzvarēt. Tas ir daudz reālāk nekā 1600 klasē Lidera vai Skolmeistara uzvara.

Domājams, vadošā trijotne arī būs galvenie medaļu pretendenti. Pašlaik trijniekā turas Mārtiņš Starks, taču šajā kompānijā apļu laiku ziņā viņš zaudē Spīķim, Dainim un Bogenam. Cita lieta, ka Starks prot savākt punktus (pat, ja apgāžas), kas ne vienmēr ir stiprā puse pārliecinoši ātrākajam Bogenam (tāpēc viņiem šobrīd vienāds punktu skaits).

Ja par Starku – Mārtiņa prasme punktu krāšanas ziņā izlīst caur adatas aci ir apbrīnojama. Tā pat nav prasme, tā ir sporta dienu dāvana. Tā viņš folkreisā guva panākumus ar viena, divu punktu starpību, tā viņš tika pie čempiontitula krosā. Tas viņu padara bīstamu arī līderiem.

Šī būs pēdējā iespēja sevi pieteikt medaļām arī pāris sekotājiem, piemēram, čempions Ainārs Kenigsbergs vēl var glābt savu sezonu, taču tad šonedēļ jāuzvar. Pagaidām tas neliekas iespējams.

Rezumējums: ja Dainis un Bogens ļauj Spīķim uzvarēt vēlreiz – viss beidzies.

Starp citu, pirmā sacīkste, kad klase šogad netiks dalīta kvalifikācijas grupās. Tātad pat 2000 Super spēj piedzīvot sportistu skaita klupienu, kā līdz šim to piedzīvojušas Open 2500 un 1600, pa reizei.

Open 2500: Bez variantiem

Ja 1600 un 2000 Super klasē iespējamos cīņas elementus vēl var atrast, tad Open 2500 klasē varam drukāt krekliņus ar Laura Unāma ģīmetni un sākt svinības. Tieši tik pārliecinoši labākais viņš bijis līdz šim. Turklāt, pat, ja Unāms piedzīvo radošo krīzi, nav braucēju, kuri čempiontitula kontekstā būtu gatavi izmantot iespēju.

Cik saprotams, tad Ints Jeršovs – līdz šim par vienīgo Unāma draudu uzskatīts – pēc Brenguļu motora defekta ir izkāris balto karogu un šo sezonu neturpinās, vismaz ne līdzšinējā tehniskajā formā. Tas nozīmē, ka vicečempiona tronis paliek brīvs. Atceroties sezonas pirmo posmu notikumus un scenārijus, otrs stabilākais braucējs kolektīvā ir Jānis Dreimanis. Šosezon Jānis ieguvis izcilu stabilitāti, liekas, šī ir tā sezona, kad viņš beidzot ir sapratis mašīnu un atradis sevi kā braucēju. Tas, vai Dreimanis varētu būt vēl ātrāks, ir cits jautājums. Taču šim brīdim ar šo sniegumu vairāk nekā pietiek.

Bronza? Pēc šādas sezonas kā līdz šim to būtu pelnījis Jānis Kozlovskis – nevis par spožiem sportiskajiem sasniegumiem, bet par izrādi, ko Jānis organizē šā gada čempionātā.

Klasē uz Pilskalniem septiņi pieteikumi, kvorumam atkal pietiek. Lieliska ziņa – Jānis Veģeris, kurš sākotnēji bija sagatavojis savu Audi Open 3500 klasei, iemontējis agregātā 2500 klasei atbilstošu motoru. Zināmā mērā intriga – ko Jānis paveiks? Un jā, ne septiņiem dalībniekiem četri būs Jāņi. Līgo!

B600: Jo dziļāk mežā…

B600 klase ir izcila! Cīņa par titulu – nav šaubu – būs līdz pēdējam posmam.

Pirms sezonas, palicis bez Beates Klipas un Valtera Zīverta, par galveno favorītu bija uzskatāms Kaspars Meņģelis. Vēl pirms tam Jānis Geisters, jo Meņģelis nesteidzās ar pieteikšanos čempionātam. Pēc pirmā posma par titula vienu no pretendentiem kļuva debitants Jānis Baumanis. Pēc Vecpils posma bija skaidrs, ka Smiltenes pjedestāls nebija nejaušība arī Gintam Astrauskim. Brenguļos sevi beidzot pieteica arī Geisters. Un kopvērtējums šobrīd ir fantastisks: Geisters, Baumanis un Astrauskis ir divu punktu robežās, bet Meņģelis ir tikai piektais, priekšā palaižot arī progresējošo Montu Beierbahu, kura arī vēl var paspēt pārsteigt.

Objektīvi šķiet, ka Baumanis un Meņģelis – un tieši šādā secībā – ir ātrākie. Taču abiem mēdz būt pa kādam tehniskam klupienam, turklāt Kaspars smagajā cīņā pieļauj pa kādai braukšanas kļūdai. Tas ir interesanti, ņemot vērā, ka šajā kompānijā viņš ir viens no pieredzējušākajiem.

Astrauskis, brīžiem šķiet, nedaudz mulst no šīs sezonas progresa, ir sajūta, ka viņa apziņā labie rezultāti viņam gluži vai nepienākas. Taču, ja Gints sezonas laikā pieradīs pie tā, ka viņš ir līderis, tam noticēs, viņš kļūs ass un nepiekāpīgs.

Par Astrauski pēc Smiltenes pjedestāla bija divas bažas, atceroties viņa karjeras pagātni. Savulaik ar salonmašīnu viņš pa reizei demonstrēja izcilu sniegumu. Taču tas, kas šobrīd radīja pirmo bažu – tas bija kā šāviens, kurš apklust, un jau nākamajā posmā atkal nav rezultāta. Pēc tam, kad viņa atrašanās līderu pulkā sekoja arī Vecpilī un, mazāk spoži, tomēr arī Brenguļos, ir skaidrs, ka šī baža atceļas. Otra baža, ko izraisa pagātne: sajūtot, ka viņš var būt līderis, taču tas posmu no posma nesanāk, var sākties kļūdas. Salonmašīnu laikos tas noslēdzās ar pamatīgu kūleņošanu Smiltenē (tehnikas lūzuma dēļ, bet tomēr). Gints ir paaudzies, pieredzējušāks, un laiks likvidēt arī šo otro bažu.

Lielā mērā šobrīd neprognozējams ir Jānis Geisters. Smiltene un Vecpils – kāds favorīts, nebūs! Brenguļi, kad pavērās ceļš uz uzvaru – perfekti! Kurš no šiem Jāņiem bija īstais, lai parāda nākamie posmi.

Domājams, bez šiem četriem titula dalīšanā vairs citu pienācēju nebūs. Taču medaļu jautājums gan paliek atklāts. Pagaidām vēl negribas norakstīt ne Montu, ne Gati Geisteru, ne Jāni Kļavu, ne Keivo Koivu. Taču katram šī būs pēdējā sacīkste, lai saglabātu cerību uz medaļu.

Rezumējums: Nekas nav skaidrs, jo favorīts Meņģelis ir zaudējis par daudz punktu, bet pārējie titula dalīšanā iesaistītie vēl nešķiet gatavi izrāvienam, ja nu vienīgi Baumanis.

VAZ Klasika: Tēta iespēja aizmukt

Nu jau ir skaidrs, ka klasē būs cits čempions, Odiņš ir kapitulējis. Čempionmašīna kategoriski atsakās veikt kvalitatīvus finālbraucienus. “Viņa uzvedas kā greizsirdīga meitene,” saka Arnis, saskatot čempionmašīnas neveiksmju sakritību ar brīdi, kad radās 1600 klases projekts.

Klases līderpozīcijā atrodas Kalvis Tēts, kas šobrīd šķiet absolūti pašsaprotami, jo jau pirms sezonas likās – vai nu Odiņš, vai nu Kalvis. Tomēr tas, kas pārsteidz, ir Tēta salīdzinoši niecīgais pārsvars pār tuvāko sekotāju – tikai pieci punkti. Kas pārsteidz vēl vairāk – tuvākais sekotājs ir Jānis Linde, kurš pērn parasti finiša līniju pārbrauca tad, kad to jau bija paveikuši līderi. Progress ir lielisks, trīs posmi – trīs pjedestāli.

Ja Tēts uzvarēs Pilskalnos, tad gan, šķiet, viņš dosies vientuļā ceļojumā uz čempiona titulu. Lielā mērā tāpēc, ka šobrīd grūti saskatīt, kurš viņam varētu piebiedroties. Linde vēl ir “tikai” medaļu braucējs, ne titula dalītājs. Imants Kolomenskis šķiet kā sliktā sapnītī, kurā viņš bēg, bet kāda ļauna roka visu laiku ķeras papēžos: it kā būtu atpakaļ uz panākumu takas (Vecpils), bet atkal kaut kas parauj atpakaļ (Brenguļi). Ja Edijs Zimza būs tik žiperīgs, kāds viņš bija Brenguļos, viņš būs medaļu dalītājs. Heinaram Lehtsāram jāatgūst ātrums, kurš kopš pērnā gada kūleņiem Vecpilī ir pazudis, taču arī – viennozīmīgi medaļu pretendents. Taču visi minētie – ne čempiontitula pretendenti.

Rezumējums: Linde ir ātrs un stabils, bet Tēts ir ātrāks un stabils. Šī atšķirība var sadalīt čempiontitulu. Taču nedod Dievs, Kalvis šonedēļ paklups… Tad sezonas nogalē būs īsta jautrība šajā klasē.

Mini: Ne sliktāk par lielajiem puikām

Intriģējoša sezona arī Mini bagiju klasē. Šķietami galvenais favorīts Mats Zavarskis ir arī kopvērtējuma vadībā. Taču mazais lietuvietis atstāj cerību latviešu puikām, jo mēdz pieļaut pa kādai kļūdai. Rezultātā Linards Jasons ir tikai četru punktu attālumā no Zavarska, bet lielisku debijas sezonu un progresu katrā posmā piedzīvo Anrijs Leo Lediņš, kurš līderim zaudē sešus punktus.

Praksē gan, šķiet, Zavarskis kādā brīdī nostabilizēs pirmo vietu, tas var notikt jau šonedēļ. Tiešā cīņā viņš ir ātrākais. Viņu var pakacināt Markuss Ūtēns, atņemot uzvaras, taču tas nekā nepalīdz Jasonam – ja lietuvietis viņam ir priekšā, cerības izzūd.

Drīzāk intriģējoši, cik augstu pēc sezonas sākuma pāris neveiksmēm uzrāpsies Ūtēns. Šobrīd kopvērtējumā viņš ir piektais, sasniedzot par trešdaļu mazāk punktus nekā Zavarskis. Markuss var aizcīnīties līdz pat kopvērtējuma otrajai vietai. Būs intriģējoši vērot, vai tas notiks un kā tas notiks.

Čempionāta pirmā puse ir sarūpējusi daudz spožu notikumu. Atlikušajos posmos tam pievienosies uzskatāma cīņa par tituliem un medaļām. Pat, ja kādreiz kāda klase pazaudē intrigu trasē, tad kopvērtējuma tabulās karuselis turpina griezties!

  • Mūrnieks.

    Lai veicās dalībniekiem Pilskalna trasē.

  • Krish

    Eu. Aizbaidiet lietu Pilskalnos! :) Bus laba gonka!

  • B.J.

    Nav simpātiju, ir tikai neskaidrības.Drīz nākošais LČ posms, bet vēl ir neskaidrības par Brenguļiem.” Live” 16.04 tiek paņemti 4 degvielas paraugi. Un klusums par rezultātiem.. Kāpēc netiek ņemti paraugi no finālbraucienu pirmo trīs vietu automašīnām? Atceroties no padomju laika vidusskolā fizikā un ķīmijā mācītā, tad atšķirību starp E 85 un B 98 var noteikt pāris minūšu laikā pat ar 99,9 % ticamību.
    “Skatītājs” raksta, ka “Spīķis normāli nobrauca, bet Rūdis lai iemācās uzvesties trasē.” Tas varētu būt pēc personīgām simpātijām. 2000 super klases finālbrauciena laikā pēc sarkano karogu parādīšanas, Rūdolfs apstājas starta taisnes vidū nebremzējot strauji. Jautājums, kas liek Spīķim ar skaļu blīkšķi ietriekties Rūdim aizmugurē. Pēc “Nolikuma par karogiem” tas būtu jjāfiksē tiesnešiem ar visām no tā izrietošām sekām, bet nekā.
    Un vēl ļoti uzjautrina neizprotamā startu secība, kad bagiji, kas domāti šķēršļotam apvidum, brauc pa nogreiderētu trasi, bet salonautomašīnas startē jau ļoti izdauzītā trasē.

    • Par degvielu mana nolaidība, piemirsu uzrakstīt ziņu par iznākumu – paraugus ņēma 4 mašīnām ātrajam testam, lai noskaidrotu spirta būšanu vai nebūšanu sastāvā. Visi četri auto šajā ziņā atbilda noteikumiem. Tāpat tika pārbaudīts restriktors, ja nemaldos, Laura U. Subaru, arī viss atbilst noteikumiem. Par TK metodēm, kuru baudīt – mēdz baudīt gan top-3, kā tas bija Mini bagijos Smiltenē, var baudīt arī izlases kārtībā, kas vēl interesantāk un neprognozējamāk. Neredzu problēmu.
      Par pārējo grūti komentēt, nemanīju situāciju, kas manīja, lai komentē.

  • krosists

    Viestur, B600 bagijiem starta kontrole ir atļauta?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vecpils, Vecpils autotrase, 19.08.2016. LAF Folkreisa Vasaras kausa 5. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 11. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - komanda Pieteikums - KKK Dalībnieki FR (45) Dalībnieki KKK (5)
Dānija, Nisuma, 18.-19.08.2017. NEZ Rallijkrosa čempionāta 4. posms /NEZ Super 1600, NEZ 2000, NEZ Open/ Dalībnieki
Jelgava, Rullīša trase, 20.08.2017. Latvijas rallijkrosa kausa 4. posms /Super 1600, Touring car, RX Open, LADA RX/ Dalībnieki
Čehija, Pržerova, 19.-20.08.2017. Eiropas autokrosa čempionāta 6. posms /SuperBuggy, JuniorBuggy, Buggy 1600, TouringAX/ Latvijas sportisti: Ervins Grencis, Māris Līcis, Justs Grencis
Smiltene, Tepera trase, 27.08.2017. Latvijas autokrosa čempionāta 6. posms /1600, 2000 Super, Open 2500, B600, VAZ Klasika, Mini. Open 4500./ Baltijas autokrosa kausa 3. posms, Igaunijas čempionāta posms /B6000, D12. D13/ Nolikums Pieteikums Dalībnieki (66) Reģistrācija parkā
Ungārija, Njirada, 26.-27.08.2017. Eiropas autokrosa čempionāta 7. posms /SuperBuggy, JuniorBuggy, Buggy 1600, TouringAX/ Latvijas sportisti: Ervins Grencis, Māris Līcis, Justs Grencis