Autokross: Open katls klusi vārās

Viesturs Saukāns  30.09.2015 15:56 27

Pēc Latvijas autokrosa čempionāta Open klases sportistu sapulces klases revolūcija nav apklususi – kuluāros klases pārstāvji strādā, lai nodrošinātu gan Open 2500, gan Open 3500 eksistenci nākamā gada Latvijas čempionātā un arī Baltijā.

Atgādinām, ka pēc sportistu sapulces tagadējā Open klase „nodoma versijā” ir sadalīta divās daļās – Open 2500 un Open 3500. Abās klasēs būtu atļautas visu trīs piedziņu automašīnas, ar atmosfēriskajiem un turbo motoriem, taču ar klašu nosaukumā iekļautiem motora darba tilpuma maksimumiem.

Kopš jūlija beigās aizvadītās sapulces šī tēma ir aktuāla, jo abu potenciālo klašu pārstāvji meklē risinājumus un cenšas panākt, lai tiktu pildīts galvenais LAF Krosa komisijas nosacījums: Latvijas čempionāta statusu nākamgad saņems tikai tā klase, kurai mēnesi pirms čempionāta sākuma būs astoņi vai vairāk licencēti sportisti.

Šobrīd šķiet, ka Open 2500 klase ir pārliecinošā vadībā pār Open 3500, kas arī ir visai saprotami, jo mazākajā klasē ietilpst gandrīz visas šogad čempionātā startējušās latviešu mašīnas, izņemot top-3 – Jāņa Borševska un Agra Bredika Evo un Inta Jeršova atmosfēriskais Subaru/Audi monstrs (plus lietuvieši un fragmentāri startējušie latvieši).

Ja par nākamā gada tendencēm Open 2500 klasē, tad uz šo projektu ļoti labprāt reaģē arī tie, kurus daudzi iezīmēja lielākajā klasē: daudz pievilcīgāka šī klase jau no pirmās dienas šķiet arī Intam Jeršovam, Laurim Unāmam, Jānim Augulim un citiem, kuri līdz šim pārstāvēja Open klases lielās kubatūras turbo galu. Šobrīd var teikt tā – ja Open 2500 nedabūs Latvijas čempionāta statusu, tad tā būs tikai un vienīgi šīs klases braucēju nolaidība vai komunikācijas trūkums, jo skaitliski klase jau šobrīd šķiet nokomplektēta, atliek vien laicīgi licencēties.

Baumo, ka Open 2500 ideja esot iepatikusies arī krosā mazāk redzēto BMW mašīnu braucējiem – arvien biežāk dzirdēta šī marka tieši Open sakarā. Starp citu, Folkreisā BMW pēdējos mēnešos izraisa pamatīgu sprādzienu RWD klases attīstībā – arī šobrīd ne viens vien auto ir karkasu likšanas un būvniecības procesā.

Ja par labām Open mašīnām – Mārtiņš Svilis beidzot ir gatavs vilkt ārā sveci no pūra apakšas, par nu jau saprātīgu cenu tirgojot bijušo Latvijas autokrosa un autotreka čempionauto Toyota MR2.

Kas attiecas uz Open 3500, situācija pēc dažu minēto dūžu aiziešanas šķiet visai kritiska. Agris Brediks un Jānis Borševskis jau laicīgi meklē iespējas, kur startēt nākamajā sezonā. Tiek izskatītas versijas par NEZ Rallijkrosu vai Rallycross Challenge, taču, cik noprotams, galējie plāni vēl nav precizēti. Sportistus gan jāmudina nenolaist rokas arī Latvijas čempionāta kontekstā, jo nav tā, ka astoņi vajadzīgie braucēji būtu nesasniedzams lielums. Lai gan bez minētajiem, kā arī Smiltenē debitējušā Guntara Bruža, šobrīd nav dzirdēts par lielās kubatūras potenciālajiem braucējiem, vēl ir pietiekami daudz laika iekšējam darbam un pārrunām, tajā skaitā ar lietuviešiem, kuriem šī sezona savās mājās Open klasē nesola neko labu uz nākamo gadu. Turklāt Latvijā ir vairākas mašīnas, kurām, atrodoties īpašnieku spēkiem vai jauniem īpašniekiem, klasē varētu iepludināt papildu sportistus. Jau pāris gadus „pusceļā” uz čempionātu ir pāris Kurzemes puses Toyota Celica automašīnas, līdzīgu agregātu no rallija trasēm tikko iegādājusies folkreisa braucēja Jāņa Orbidāna komanda… Atliek cītīgi pastrādāt vienam ar otru, lai formāli martā sasniegtu vajadzīgo licenču skaitu. Praksē gan šāda „aiz matiem pievilkšana” nozīmētu problēmas ar kvorumu daļā Latvijas čempionāta sacensību. Tomēr varbūt ir vērts censties.

Par šādu Latvijas čempionāta Open klases plānu oficiāli ir informēta arī draudzīgā Lietuvas autokrosa vadība, taču pagaidām kaimiņi vēl nav devuši kādu konkrētu atbildi – pievienojas viņi šim plānam, vai nē. Domājams, jānogaida, kad krosa sezona noslēgsies arī Lietuvā (šonedēļ pēdējais kross Šakjai), tad varētu notikt pušu tikšanās.

Par šo plānu Marijampolē un neklātienē privātās sarunās informēti arī Lietuvas Open klases braucēji. Tiesa, arī viņi vēl nav metušies ciešos apkampienos ar latviešiem šīs idejas sakarā. Taču tam vajadzētu nostrādāt, jo Lietuvas puse bija pirmā, kas izbaudīja, ka Open 2500 versija visai labi darbojās, līdz klasē atļāva startēt šai kubatūrai neatbilstošajiem pilnpiedziņas VW Golf.

Tātad Open 2500 un Open 3500 darbs turpinās! Tas nozīmē, ka potenciālajiem kādas klases dalībniekiem jāturpina virzīties Open virzienā, jāmeklē kontakti ar esošajiem braucējiem, un jādodas cīņā.

  • Viegli nebūs, bet jāsaiet…

  • Lauris

    Nu 2500 open es domāju ka būs ļoti labs,un cīņas būs karstas. Es domāju ka šajā klasē būs 10 un vairāk braucēji uz katru posmu

  • Vāģi racing

    Labvakar, kungi!
    Mums ir piedāvājumā risinājums ar 2,4l dzinēju. Tituls garantēts!!!!!

    2.4L 90 degree V8
    Compliant with F1 rules 2010-2013
    Max Revs: 18,000rpm
    Weight: 105 Kgs
    Max Torque: 320Nm
    Max Power: 770bhp
    KERS equipped featuring 60kW, 38,000rpm, permanent magnet motor and drive

    Interesentiem zvanīt Vāģi racing.

    http://www.cosworth.com/media/436083/ENG_062_TierThreeFourMainImg.jpg

    • Lauris

      Prasiju vai vāģi racing var nodrošināt 10 šādus dzinējus uz sezonas sākumu,teica ka jā.tikai jāpārdod pāris nieres .u.tt.tākā jaunieši uz priekšu būs monoklase….

  • oto

    Domāju ka zinot BMW popularitāti Latvijā ši klase būtu cienīga, lai veidotu čempi, vajadzētu tikai ideju bīdītāju un tilpums līdz 2500 būtu tieši laikā jo 3.0 un 3.2 jau sadārdzina pasākumu.
    Bet neticu klasei OPEN kā tādai kur lidzvērtīgi varēs braukt gan pilnpiedziņa gan klasiskā aizmugures piedziņa, tāpēc būtu vajadzīga klasiskā aizmugure kurā arī iekļautos citas markas un tā klase jau būt u ļoti interesanta, jo arī Latvijas trases vairāk piemērotas aizmugures piedziņai tieši no skatītāju viedokļa trases seguma ziņā.

  • Girts

    BMW un citu “Klasisko” RWD auto lietotājiem atliek “sanākt”kopā domubiedru grupā, apzināt, cik reāli uz sezonas sākumu būtu braucēju, “pieteikties”LAF KK.

  • 39

    Doma laba !

  • P.Ā.

    Šobrīd izskatās, ka šņācošie 3500 nākamsezon uz starta nebūs (ja tādi būs -tad max. 3-4, kas nebūs īpaši baudāms pasākums)….no vienas puses slikti (šovs, ātrums), no otras – labi – Open kopumā kļūs līdzīgāka spēka samēros, un domāju, ka parādīsies jauni censoņi, kam nu piem. šosezon ne tuvu negribējās cīnīties ar dažu labu 30 vai 40 000 vērtu šņācošu zvēru…

    • Mehs

      nu nu nu, kāpēc tad uzreiz taa, ka evo ir kosmos? Ko domā ka pārējās mašīnas būvētas pa kapeikām? Paskaties uz tiem vaz – pieļauju, ka kārba un motors vien pie 15 000, vai dazam labam 1.6 vai super 2000… ja ļoti gribētu, tad pa tādu naudu var uzbūvēt pietiekami labu 4wd turbo

      • P.Ā.

        Kāds Open sakars ar Vaz vai 1600? Runa iet par Open un tās klases izmaiņām un spēku sadalījumu.

  • oto

    varētu veidot klasi ar rūpnīcas ražotām detaļām ierobežot kā tas ir dzintara volgā, ja runājam par BMW tad tur ir ļoti labas iespējas uzlabot jaudu ar rūpnīcas detaļām, ierobežot virzuļus, vārstus, sadales vārpstas, pārnesumkārbu, reduktorus,kloķvārpstas, pārējo lai ķunē un tad jau tās izmaksas būs salīdzinoši nelielas nu vis maz kamēr nebrauks šoseju arī starpība trasē nebūs tik liela vai ar jaunu dzinēju vai lietotu.
    Lai maina sprauslas vadības blokus kolektorus, izpūtējus, piekari, lai regulē sadales vārpstas, un bmw detaļas ir izturīgas jau no rūpnīcas un plašs detaļu piedāvājums arī no analogiem ražotājiem.
    Kādreiz bija doma par Nosacīti Monster klasi ar klasisko piedziņu kur ir ierobežots minimālais automašīnas izmērs un svars, teiksim virs 1300 kg un izmērs Par dzinēja tilpumu protams var diskutēt.

    • Girts

      Tehniskajām lietām jābūt tādām, kuras var nokontrolēt bez liela laika patēriņa. Klase “ar rūpnīcas detaļām”- kā tad izkontrolēs (un cik daudz laika un resursu tas prasīs) lai saprastu, vai minētā sadales vārpsta un ieplūdes vārsta atsperes šķīvītis ir ražots attiecīgās markas rūpnīcā? Un tehniskajai jaunradei tomēr arī ir jāatstāj vieta. Mazliet.
      Nevajag izdomāt jaunu velosipēdu. Ja par pamatu ņem visu mīlēto BMW, tad 3.0 motora jauda un grieze ir tādā līmenī, ka atliek tikai to dabūt klāt pie zemes, un nebūs jāķīmiķo motors.
      Klase ir skatāma un interesanta tad, ja tajā ir “daudz”līdzīgu parametru spēkratu. Kāpēc izjuka RWD klase iepriekš? Tāpēc, ka MR2 vai Fiero, vai Murena ir ar tādām īpašībām, ka tie, kas brauca ar ‘klasiku’ zaudēja cīņassparu.
      Mans ieteikums- RWD ir:
      # auto ar motora un pārnesumkārbas novietojumu mašīnas priekšā; (+ vēl nianses par motora novietojumu motortelpā- cik tālu uz aizmuguri drīkst bīdīt);
      # auto (no rūpnīcas) ir ar vismaz 2 sēdekļu rindām, ar pilnvērīgām 4 pasažieru vietām (nevajag meklēt eksotiskus auto modeļus, kurus ražoja no 1983.gada 3 februāra līdz 1985.gada 6 jūnijam);
      #auto virsbūvei ir jāsaglabā oriģināla konstrukcija, ciktāl tas attiecas uz galveno mezglu un balstiekārtas stiprināšanas vietām un principiem (nevajag zāģēt nost lonžeronus un metināt apakšā bagiju);
      Kaut kā tā.

      • Vairis

        Ģirt. a) motoru motortelpā uz aizmuguri nevajag atļaut bīdīt, lai viss paliek rūpnīcas ražotajos punktos;
        b) pat plauktus nevajag atļaut būvēt no caurulēm, bet atļaut tikai pastiprināt rūpnīcā ražotos;
        c) nevajag arī atļaut izgraizīt – atvieglināt virsbūvi un utt….
        Ja atskatamies uz 90 tiem gadiem, tad RWD klasē bija 64 braucēji, uz posmu atbrauca ap 40 no kuriem 36 tika uz 1, 2 un 3 pusfināliem un pārējie 4 pēc kontrollaikiem varēja braukt mājās, vai palikt skatītājos. Vot tā bija cīņa par tikšanu A finālā!

        • streetstock

          te viiri peec supersprintistiem ož, krosaa pa priekshu brauc gudraakais buuveet un izgudrot speejiigaakais un protams nauda.

      • HarryVanLee

        Par motora bīdīšanu-tehniskajos noteikumos jau teikts-līdz priekšējā loga vertikālajai plaknei! Protams, interesanti, kā tehniskā komisija vērtē auto, kuriem motortelpas siena rūpnieciski ir aiz priekšējā loga vertikālās plaknes…

  • oto

    Ģirt mazliet nonāci pretrunā ar sevis sacīto.
    Bet tas tā, nesaku ka nevar 3.0 bet šobrūd tāds dzinējs M54 maksā no 800-1000 eiro, bet arī tas ir normāli. vajag ierobežot to ko var nokonstatēt pa vienkāršo, ja būs runa par M3 ko varēs automātiski likt jo būs 3.0 tas jau maksā 2500-3000 eiro.
    Te ir runa lai nesadārdzinātu pasākumu, pats jau pieminēji par klašu izjukšanu, tūnētas sadalenes maksā 1500-2000 eiro par pāri utt un vienmēr būs kāds kas to varēs atļauties un atkal nonāks tur pat kur esam. Dzintara volgā ļoti labi ar to tiek kārtībā, kur ir problēma pārbaudīt reduktoru, pārnesumu attiecību izmērīt tilpumu, nomērīt sadalenes, visi maksā atseviķi tehniskajai komisisjai un miers. Vazos tagad sekvenciālā kārba 6000 eiro, vai to vajag, varbūt, bet neticu, ka latvija var to atļauties it seviški krosā, drifteri jau cīnās tas varbūt ir kas cits.

    • Ģirts

      Jauki. OPEN katls tiešām mazliet burbuļo. RWD virzienā?
      Par visādām niansēm vienmer var diskutēt.

      • Juris

        man jau liekas ka OPEN pat pēc definīcijas nevar ielikt rāmjos!? Nosaukums vien prasa dinamiku, radošo brīvību.
        Folkreisā taču neviens neliedz ar bmw braukt?

        • oto

          Open ir open ir runa par citu atsevišķu klasi, kas varētu būt interesanta savas pieejamības pēc un arī iespējamās Rwd klases popularitāti ar jaudīgākiem dzinējiem un arī ņemot vērā bmw atpazīstamību un popularitāti, brīnos kapēc līdz šim tāda klase nav veidojusies, nu līdzīgi kā vaz tikai ar stingrākiem tehniskiem noteikumiem.

          Folkreis daudziem nav interesants ar savu pārdošanu tai skaitā man, bet ideju izprotu un tur brauc tie kam tas patīk, katram savs.

          Openā droši vien arī paliks 4X4 un visi kam irdzinējs uz aimugures ass viss ir ok, ar klasisko piedziņi smilšainajās trasēs nav ko darīt Asmanis jau braukājas, bet vai tas ir to vērts??? bez perspektīvas nonākt uz pjedestāla būt tikai kā kvoruma atbalstītājs.

  • HarryVanLee

    Mjaaaa…perspektīvā-jā, ja uzrodas vismaz desmit BMW , tad vērts pievērst uzmanību minētajiem punktiem, bet kamēr tas nav noticis-gana labi un saprotami ir patreizējie tehniskie noteikumi un vajadzētu pie tiem palikt arī nākotnē. Vismaz līdz brīdim, kad nostabilizējas dalībnieku sastāvi klasēs. Bet attiecībā par BMW…. ne visi savstarpēji pazīstami un ne visi komunicē savā starpā, tāpēc lūgums/jautājums Viesturam, kā krosa komisijas darbonim- cik liels skaits BMW provizoriski varētu būt jaunajā krosa sezonā? (no tā cik krosa komisijai zināms)

  • Juris

    man ļoti patīk vieglatlētika, garšo čipsi, dzeru alu, skatoties tiešraides bieži dīvānā laižu irbītes.
    man ir arī čomi, viņiem ar patīk vieglatlētika. bieži esam runājuši ka arī paši varētu pamēģināt, piemēram, barjerskriešanu, tagad tik jāizveido sava klase un jāizbīda olimpiskajā federācijā…
    ja paturpināt vieglatlētikas tēmu, labākie vieglatlēti ir tie kas vissmagāk svīst sporta zālē, attiecīgi labākie autosportisti tie kas vissmagāk garāžā, jo auto, un sportzālē, jo sports.
    nevajag LV čempionātu par folkreisu taisīt.
    iedomājies kā tas izskatītos – mēs 40, 120kg, viduklī 1.5m gabali stadionā UZ barjerām skrietu.

    • Oto

      Pilnīgi nekorekts salīdzinājums nekāda līdzība, jo standarta bmv 190 zs no rūpnīcas ko vazi ar milzīgu piepūli panāk, mazliet pārveidojot ar tām pašām rūpnīcas detaļām var pacelt pat līdz 230 zs. Te ir runa par vienlīdzīgu un apmeklētu klasi.
      Cik zinu tad arī n 88 jauda ir ap 180 zs. Neviens nedomā lč veidot zaz klasi ar 50 zs, lai gan reiz tāda klase bija.
      Nobeigumā, kur teikts,ka šie džeki nevarētu svīst garāžā, taisot un pilnveidojot savu kaujas zirgu.

      • Juris

        parādiet kvai krosa komisijas kausā ka esat vienlīdzīgi un apmeklēti.
        un par to svīšanu, ko tad tur svīst ja visi brauksiet ar standartiem :)

  • Varbūt LAFs var pastāstīt, cik tālu ir projekts ar Krievijas pusi par Kontinentālo Autokrosa čempionātu (KAČ). Cik sapratu, krievi grib veidot trīs komandas Latvijā. Tāpat ar Lietuvu, Igauniju, Balktrieviju un Kazahstānu. 20 posmi, divi Latvijā. Vai tā ir taisnība?

    • Kristaps

      Gena, tev laikam ir gali LAF KK ja esi šo slepeno informāciju uzzinājis, Jā tā ir pilnīga taisnība, Latvijas posmi būs Zilākalna autotrasē un Priekulē, iesaku dežurēt pie trasēm, lai varētu ieņemt labākās vietas!

  • Antons

    Jo vairāk turēsities pie standarta,jo vairāk būs braucēju.
    Žiguļu kauss kā piemērs.Nevarēs izkontrolēt motoru,muļķības ,vajag tik gribēt.
    Žiguļa kausā pēs 3 pilotu mūža diskvalifikācijas praktiski neviens vairs nekrāpjas!

  • oto

    Paldies visiem par sveicieniem vārdadienā………..
    Par kopīgiem pasākumiem ar krieviju vajag izslēgt kā tādus, kamēr nav nomainījusies valdība, kur mūsu pašlepnums, ar to kurš piekauj jūsu brāli līdz bezsamaņai ejat mierīgi ietusēt, ceru ka līdz tam nenonāks, jo krievijā visi lielie pasākumi ir politizēti, tur nav privāta biznesa intereses, nekas nenotiek bez kremļa ziņas, tai skaitā KHL, utt, un ar tādiem cilvēkiem īsti pie viena galda sēsties negribas, bet par naudu pat velns danco.
    Bet ja zilākalnā atgriestos Latvijas čempionāts tikai laba ziņa, individuālie braucēji no krievijas laipni lūgti, bet ne jau kā tur nosauca KAČ?????…….

    Par bmw standarta klasi, pašiem braucējiem vajadzētu būt aktīvākiem, varbūt kopīgi sākt kādā amatieru seriālā un tad redz kas notiek un arī augstāk, par tehniskām lietām domāju nebūtu problēmas izstrādāt un arī ievērot un kontrolēt, tāpēc noteikumiem ir jābūt saprotamiem un ierobežot to ko viegli izkontrolēt.

    Man jau liekas, ka klase būtu interesanta……

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Smiltene, Tepera trase, 27.08.2017. Latvijas autokrosa čempionāta 6. posms /1600, 2000 Super, Open 2500, B600, VAZ Klasika, Mini. Open 4500./ Baltijas autokrosa kausa 3. posms, Igaunijas čempionāta posms /B6000, D12. D13/ Nolikums Pieteikums Dalībnieki (86) Reģistrācija parkā
Ungārija, Njirada, 26.-27.08.2017. Eiropas autokrosa čempionāta 7. posms /SuperBuggy, JuniorBuggy, Buggy 1600, TouringAX/ Latvijas sportisti: Ervins Grencis, Māris Līcis, Justs Grencis