Šogad tika aizvadīts pirmais seriāls NEZ autokrosa ieskaitē. Nav īpaši daudz pamata uzskatīt, ka sporta attīstībai tas būtu kāds liels jaunieguvums. Tomēr tas, ko šis seriāls sarūpēja, bija papildu sacensības bagiju klasēm.
Politiskā jēga no šāda NEZ autokrosa kausa bija labi ja Buggy 1600 klasē. Teorētiski klases nonākšana (atgriešanās – klasei NEZ superkrosa/rallijkrosa pirmajā sezonā jau bija NEZ kausa ieskaite) ziemeļvalstu sacensību apritē būtu „Eiropas čempionāta klases robežu paplašināšana”. Ideālā versijā nebūtu slikti, ja NEZ sistēma ļautu Eiropas čempionātam pietuvoties zviedru, somu un norvēģu braucējiem. Taču tā ir utopija – šajās valstīs nav autokrosa trašu, nav šādu mašīnu, nebija arī ne mazākās intereses sezonas gaitā. Protams, nebija arī mokošas šīs klases bīdītāju uzmācības ziemeļu virzienā. Taču, iespējams, tas būtu vairāk FIA Off Road komisijas darbs, nevis divu Baltijas valstu pienākums, paplašināt EČ robežas. Acīm redzot ir iemesli, kāpēc tas gadiem netiek darīts.
Buggy 1600 klases starptautiskie plāni arī izskatītos nopietnāki, ja NEZ autokrosa kauss neizrādītos praktiski divu valstu savstarpējais pasākums. Buggy 1600 klase šogad palika bez Baltijas kausa, palika arī bez Igaunijas sportistiem. Žēl, ka tā, jo latvieši kopā ar igauņiem gadiem ilgi gaidīja Lietuvas puses pamošanos šajā sporta veidā, taču, kad tas beidzot ir noticis, Igaunijas braucēju vairs nav. Vai būs?
Tīri sportiski, tajā pašā laikā, seriāls šai klasei izrādījās īpaši aizraujošs. Pirms pēdējā posma trīs līderus – Māri Līci, Tautvidu Urbu un Ričardu Lepši – šķīra tikai viens kopvērtējuma punkts, visu izšķīra pēdējā sacīkste. Ar gana dramatisku finālu tika noskaidrots, ka uzvarētājs ir Māris Līcis. Šova ziņā – lieliski!
B600 un B6000 klasēm NEZ kauss bija farss. Viena klase nav pat Baltijas līmeņa ieskaite, otrai NEZ posmi tika sarīkoti valstī, kurā gandrīz nav šādu mašīnu, turklāt no spēles, līdz ar kalendāru, tika izslēgti igauņi.
Tomēr jau atkal jānorobežojas no šāda seriāla bezmērķības un jāuztver aizvadītais seriāls kā „kaut kas cits” vēl bez Latvijas čempionāta B600 kontekstā. Lai kāds būtu nosaukums, B600 braucēji guva iespēju startēt citās trasēs, ārpus Latvijas, kas līdz šim gandrīz nebija iespējams, jo, lai kur arī gribētos braukt, rīkotājiem citās valstīs nebija politiskā iemesla klasi pieņemt.
B600 šis seriāls pat izvērtās interesants. Uzvarētājs – Valters Zīverts, kurš pēdējā posmā, lai arī izstājās, noturēja kopvērtējuma līderpozīciju. Turklāt pēdējā posma aizraujošie rezultāti ļāva igaunim Keivo Koivam pacelties uz otro vietu, bet Aigars Liškovskis guva trešo pozīciju. Starp citu, NEZ kauss Aigaram ļāva izcīnīt viņa pirmo uzvaru augstākā mēroga sacensībās – Liškovskis smagā cīņā uzvarēja Marijampolē.
Bagiju braucēji vēlas cīnīties, un darīt to biežāk nekā piecās, sešās Latvijas sacensībās. Domājams, B1600 Baltijas kauss atjaunosies un, kāpēc lai B600 arī nepaplašinātu robežas Baltijas virzienā?
B6000 NEZ kauss bija izjucis vēl nesācies – praktiski tajā minūtē, kad tas tika apstiprināts kā jauns seriāls. Puse no posmiem Lietuvā, uz kuriem neatbrauca neviens mājinieks. Principā – neatbrauca neviens. Toties otra puse Latvijā, kas bija arī Baltijas kausa posmi – Smilteni un Bausku smagie bagiji apgāza kuplā skaitā, pievienojās arī daudzie Igaunijas braucēji. Tātad ir principiāla atšķirība – Baltija vai NEZ.
Nojaušams, ka nākamgad šāds seriāls nevienā no klasēm nenotiks. Tikmēr šā gada Baltijas salonautomašīnām izrādījās veiksmīgs pasākums, lai arī jau atkal tā bija cīņa starp Latvijas un Lietuvas braucējiem. Jāturpina šis ceļš, dodot iespēju līdz ar Latvijas čempionātu cīnīties Baltijas kausā – sportistiem interesējošā un izmaksu ziņā pieņemamā virzienā.
Kāpēc nevarētu turpināt attīstīt NEZ – piesaistot Krievijas sportistus, kādu posmu arī aizvadot tuvajā Krievijā, ja pie viņiem tas iepatiktos – tad būtu NEZ autokrosam liela iespēja panesties. Patiesībā, paskatoties kopvērtējumu, NEZ kauss izskatās cienijamāks kā CEZ čempionāts, kur braucēji startē ļoti fragmntāri. Klases gan šādā gadījumā vajadzētu B1600 un Open.
ļoti ceru nākamgad B1600 klasi redzēt vairāk Latvijā, kā pēdējos gados, jo pretējā gadījumā Bagiju braucējiem nav iemesla pārmest, ka bagistu Eiropas panākumi netiek novērtēti, ir jārada lielāka lokālā ažiotāža, tad arī Eiropas panākumiem sekos vairāk līdzi.
Kristap.esi tikai par! bet ir dazi bet!
Tuvā krievija- Sebeza,Tvera,Lielie Sīpoli(velikiji liki)! Nu isti tur nav trašu,tur arī celi ir trases vērti,tuvākais laikam Dmitrova(piemaskava),nu nezinu par Smoļensku.
Nēsu pesimists bet grūti saprast kāds tur ir teh līmenis. Tikai atceros ka Klaviņu Guntis stāstija ka Kazaņa čaļus ar Ziliņu vai Gaziku atved uz gonku 1.6 zigulīti ar vienu karbuli un viņiem laiki ir labāki nekā viņa baggim ar Barārija Motor Wāgen(bmw) dzinēju. Bet gan jau doma nav slikta,a ko ar Baltkrieviem?
Apzinoties, ka nav runa par reālu realizāciju – Krievijā vistuvāk būtu Istra (No turienes nāk Demkins) – nepilni 1k km, Dmitrova šogad pat nebija KČ kalendārā, tad varbūt Toljati, kura ir tālāk – jā daudz variantu nav, bet šis tas ir. Baltkrievi jau laikam nav NEZ zonā, un viņiem šķiet trases ir smagākas, lai arī BČ pēdējos gados ir gana cienījams. Njā tad vēl Kaļiņingrada, kas laikam nav pārāk reāli. Kas krieviem varētu būt interesants NEZ kausā? – Divas lietas – iespēja top braucējiem sacensties ar spēcīgiem konkurentiem (ir viņiem dažas cienījamas B1600 mašīnas, dažas TA mašīnas) un apziņa ka tiek organizēta starptautiska gonka – jo šajā aspektā viņi ir samērā apdalīti.
Krievija- tas ir garām! Visas formalitātes un birokrātiskie procesi,robežas šķērsošanas bieži vien ir par iemeslu sportista netikšanai uz attiecīgo pasākumu-reāli piemēri minami rallijā un motokrosā,kad kādam sacensības beidzas neizbraucot no savas valsts( ne jau velti krievu sportisti pie mums brauc bez saviem sporta aparātiem- vieglāk,ērtāk,drošāk ir atlidot ar lidmašīnu vai atbraukt ar vilcienu un tehniku noīrēt šeit). Manuprāt kāds krosa posms Krievijā īsti nemaz neattaisnosies,kaut vai attāluma ziņā-ja jau Baltieši kūtri braukt uz savām kaimiņvalstīm,tad jautājums par Krieviju atkrīt pats no sevis…Kam vajag liekus izdevumus un papīru kārtošanas? Protams,būtu interesanti salīdzināt līmeni,bet tas tiesām ir stipri komplicēti…arī tehnisko noteikumu ziņā… Tad jau vieglāk saorganizēt zviedrus,somus…bet cik zinu-arī viņiem vajag īpašu motivāciju,jo kross kā tāds tur nav diezko populārs… Tāpēc manuprāt ir jāsakārto jautājums Baltijas līmenī,jāiegūst stabilitate un tad var domāt par izvēršanos tālāk…