Autokross: Edijs Ošs: “Interesanti, taču par traku!”

Viesturs Saukāns  01.09.2016 11:18 44

Latvijas autokrosa čempionāta pēdējā posmā aizraujošākā skatītājiem nešaubīgi bija 2000 Super klase. Vienlaicīgi tas bija kārtīgs darba lauks arī tiesnešiem, jo nebija brauciena klasei, pēc kura uz analītisko diskusiju nebūtu saukts kāds no braucējiem. Posma uzvarētājs Edijs Ošs atzīst, ka cīņa bija interesanta, taču ļoti skarba.

“Skaidrs, ka šī bija ļoti interesanta sacīkste, sevišķi skatītājiem,” saka Ošs, kuram šī uzvara ir sen gaidīts panākums pēc garas neveiksmju sērijas. “Taču jāsaka, ka mums klasē braucieni ir pārāk skarbi, pirmie divi līkumi ir kā gaļasmašīnā, uz izdzīvošanu. Cīņa ir pārāk agresīva un nekontrolēta – daļa braucēju nevis meklē iespējas, bet vienkārši bez aprēķina metas otram sānos. Pieļauju, ka, vai nu tiesnešiem jākļūst krietni skarbākiem savos lēmumos, vai nu klases braucējiem jāsasauc kāda maza tikšanās, lai izrunātu iekšējos spēles noteikumus. Paradoksāli, ka par sasistām mašīnām pēc cīņām sūdzas gandrīz visi, arī tie, kuri aizsāk lielu daļu incidentu. Un tomēr šādi incidenti notiek posmu no posma. Tas nav pareizi, visiem būtu patīkamāk, ja mašīnas pēc sacensībām būtu puslīdz veselas.”

Iespējams, klases iekšējo braukšanas kultūru diktē mežonīgā konkurence. Ja zināms, ka no vidēji 12 dalībniekiem vidēji seši ir uzvaras pretendenti plus vēl pāris braucēju, kas var tikt uz pjedestāla, skaidrs, ka tiks izmantots katrs atstātais trases centimetrs, lai šajā cīņā iegūtu savu labumu. Šķiet, uz tēmu var skatīties arī citādāk – liela konkurence diktē citus iekšējās spēles noteikumus. Var piekrist viedoklim, ka 1600, VAZ un Open klasē spēku samērs līdz pat pēdējai vietai ir zināms jau pirms sacīkstes, ja pieņem, ka visiem iztur mašīnas. Taču 2000 Super ir grūti prognozējama klase, jo ir līdzīga konkurence. Tas neattaisno agresīvu braukšanu, taču var izskaidrot, kāpēc tāda ir vērojama.

Lielā mērā var piekrist arī Edija Oša izteiktajai idejai par stingrāku tiesāšanu. “Aizlikt aiz” sods šķiet pāris gadus novecojis, tā vietā cietušie braucēji arvien vairāk pieprasa stingrus “melnos karogus”, izslēgšanu no braucieniem pavisam.

“Aizlikt aiz” (tas nozīmē, ka pārkāpumu izdarījušais braucējs rezultātos tiek nobīdīts aiz cietušā braucēja) sods izveidojās visai dabīgi laikos, kad klasēs bija izteikti mazs dalībnieku skaits. Ar šādu kvalifikācijas punktu formulu visiem izdevīgāk bija “aizlikt aiz”, nevis izslēgt no brauciena, jo, kādu izslēdzot, pastāv liels risks, ka viņš nekvalificēsies finālam. Un, atceroties laikus, kad klasēs bija pa četriem, pieciem braucējiem, vēl kādu atstāt aiz fināla svītras nebija neviena interesēs. Taču konkurence ir augusi un, acīm redzot, arī melnajam karogam jāsāk plīvot drošāk.

Šis stāsts attiecas arī uz folkreisu – kamēr visiem bija jāauklē dalībnieku saujiņa, kur viena vai divu sportistu labsajūta faktiski izšķīra, iekrīt rīkotājs finansiāli vai nē, tika izmantoti “aizlikt aiz” sodi. Šobrīd, kad par vienu uzvaru jācīnās 50 braucējiem, cīņas paliek nežēlīgākas, par ko liecināja skatītāju sajūsma un neliels tiesnešu izmisums, piemēram, 333 posmā.

Tajā pašā laikā gribas atkārtoti atzīmēt tiesnešu kopumā atzīstami veikto darbu – incidenti tiek izskatīti gan sarunās ar braucējiem, gan pētīti pieejamie video (ko paši arī filmē). Un, ja arī sākotnēji lēmumi dažbrīd šķiet diskutējami, vēlāka to izpēte mierīgākā gaisotnē lielākajā daļā gadījumu apliecina domas pareizumu. Ļoti palīdzēja arī pirms pāris sezonām aizvadītā tiesnešu un sportistu kopīgā sapulce tieši par incidentu tēmu, kurā stundām ilgā video vērošanā un analīzē klātesošie daudzos gadījumos nonāca pie kopīga viedokļa par vainīgajiem/nevainīgajiem. Iespējams, šādu pasākumu līdz ar paaudžu maiņu Latvijas čempionātā būtu jārīko atkārtoti.

  • Liene

    Edij, izklausās, ka Tev jāvelk vilnas zeķes un jāvēro čempionāts no malas.
    Striktāki noteikumi pielīdzināmi pastaigai pa slimnīcu bahilās.
    Šīs klases brauciens ir visinteresantākais, asākais, gan skatītājiem, gan domājams, ka braucējiem. Tas ir autosports, kur var izlikt savas prasmes, gūt adrenalīnu utt.. Ja žēl mašīnas, tad varbūt viņa jāliek sekcijā aiz stikla??? !!! pēc manām domām, mašīna ir domāta, lai ar viņu brauktu.

    • Tas bija tas, no kā bija bail rakstot šo rakstu – lai tikai nepadomātu, ka Edijs sūdzas par kaut ko. Vairāk stāsts ir par to, ka klases braukšana Smiltenē bija pāris procentu pāri veselajam saprātam. Skaidrs, ka skatītājiem interesanti, par to nav šaubu! :) :) :) Bet Edijs nečīkstēja, viņš vairāk bija izbrīnīts par kopējo klases aizkritušo šīberi :) Un jā, ar katru atsevišķi parunājot ir sajūta, ka par brutalitāti sūdzas visi klases braucēji. Bet nonākot uz starta atkal aiziet viss pa vecam. Nav jau slikti, mums līdzjutējiem patīk. Tik lai pietiek čaļiem spēka skrūvēt.

    • MS-76

      Jā tieši tā mašīna ir domāta lai brauktu nevis lai kāds cits sasistu.

  • Marčelo

    Liene… “Tas ir autosports, kur var izlikt savas prasmes, gūt adrenalīnu utt.. ”
    PRASME tā nav iebraukt kādam sānā vai kādu sagriezt, bet gan mācēt izvairīties no sadursmes,otru sagriešanu… Adrelīns trasē ir labs tas ir neapšaubāmi… Protams ka skatītājiem patik ka buktējās un kūleņo… bet kas notiks ja visi tik agresīvi brauks ( 333 trasē, tur visi balansēja uz naža asmeņa)? Var diena beigties pie iebraucieniem nemaz lidz finālm netikt jo nebūs jau kas brauc visi bus aizņemti mehāniķu zonā… protams es nesaku ka jabrauc pratīgi un nedrīkst “bučoties” , bet gan uzskatu ka Edījs pareizi izsakās,gan jau lielāka daļa braucēju tā domā tik baidās atdzīt… p.s nekas personīgs😉

  • Edijs

    Ja nepatīk kontakts, tad jābrauc rallijā.

  • Mairis

    Ja runā par kontaktu, tad ir skaidrs, ka mēdz būt par traku un būtu jāvērtē skarbāk. Tomēr nav skaidrs, KĀPĒC TAS ATTIECAS NE UZ VISIEM???
    Kāpēc ir braucēji uz kuriem nekāda vērtēšana neattiecas, bet ir braucēji, kurus maksimāli vērtē pēc pilnas programmas?
    Ja runājam par 2000 super klasi un Smiltenes posmu – kāpēc Rihards Dainis var sagriezt, stumdīt, grūstīt, tomēr no tiesnešiem nav reakcijas?
    Nē, atvainojiet… reakcija ir – pateicām stingru fuj! Tomēr arī pie otrā pārkāpuma NAV REAKCIJAS? Kāpēc Rihards Dainis izgrūstot pamatīgi Bogenu netika “nomests aiz”? Ja būtu otrādi, tad tur ne tikai “noliktu aiz”, bet noteikti melno karogu nepažēlotu! Turpinājumā trešajā atkal startā Rihards pamatīgi pagrūstās UN ATKAL NEKAS. KĀ TĀ? Kāpēc?
    Un ko? Nākamgad iedosiet brīvāku gaitu melnajiem karogiem un tad vicināsiet visiem izņemot kādu 1?
    Iebūvētās stingrās dugas zem bampera arī nav vērā ņemams fakts.
    Šoreiz nav nekas cits sakām kā -pjedestāls Rihardam ir dāvana no tiesnešiem.
    Ja patiešām tiesātu godīgi visus, tad varētu izskatīt stingrāku vērtēšanu, bet kamēr ir šāda vērtēšanas politika kā šobrīd, tad panāksiet, ka 2000 klase strauji izsīks!
    Bet visā visumā autocross ir skarbs autosporta veids. Gribas mierīgāk un taisnīgāk, jābrauc Rallijkrossā.
    Bet Ošs perfekti pateica, ka tie lielākie sūdzētāji parasti arī ir lielākie bakstītāji, kuriem nekad nekas netiek piespriests.

    • Tu esi stulbs. Rihards aizgāja ar video pie tiesneša pēc izsaukuma un video bija redzams, kā viņu pastumj no aizmugures un iestumj Rūda mašīnā. Tiesneši nevienam neko nedāvina.

      • ...

        Rihards jau iesāka griezt un tad tikai uz brīdi vēl tika pastumts no aizmugures. Arī es to video redzēju ;) Un priekš kam uz taisnītes vajadzīgs dauzīt Lielajam aizmuguri? :) Facebook klejo video, kur tas ir ļoti labi redzams. :) Kā arī, kā dēļ tas buferis priekšā tik izturīgs, ka neielokās pat tad, kad tiek tik trakoti stumts, ka sagriež priekšā esošo?
        Nekāda naida pret Rihardu, Mairim īsti līdz galam nepiekrītu, bet par Riharda buferi, ko parasti Modris nepamanot, biju dzirdējis jau agrāk. :)

        • Tu esi galvenais tiesnesis? Onboard video viss ir labi redzams. Ir tiesneša lēmums un viss. Ja būtu bijis pārkāpums – tiktu sodīts. Vairākām mašīnām nav oriģinālo balku priekšā un aizmugurē zem buferiem. Bet vai mēs skrienam to tiesnešiem stāstīt un ejam ar pirkstiem radīt? Laikam jau nē. Lai miers mājās un visiem mierīgs veselais saprāts.

          • ...

            Par tiesnešu lēmumu es neko nesaku, par to tev taisnība, lai kāds būtu galvenā tiesneša lēmums, tas jāpieņem un nav ko sprēgāt par to.
            Kas bijis, tas bijis. Pats sagrieztais Bogens nav zelta gabaliņš :D Tiekās nākamsezon ar jaunām konfliktsituācijām :D

          • Sarunāts! Tiekās!

          • Alibi

            Tik žēl, ka šis onbords nav apskatāms… :)

          • Pajautāšu brālim, jo nekā slēpjama mums nav. Vakar Facebook redzēju vienu video no ārpuses, kur varēja redzēt, ka Riharda mašīnas bremžu uguņi pirms kontakta ar Ruudi jau deg un tad ir sietiens no aizmugrē braucošā pa auto aizmuguri un vinš tiek iestumts Rūda golfā.

          • Lejuplādē un paskaties slow motion.

  • 88 atbalstītāja

    Tā bilde šim rakstam kā mājiens vai kā?!

    • Nē, viens no daudzajiem incidentiem. Un jā, par šo situāciju bija stingrais brīdinājums vienam no attēlā redzamajiem braucējiem. :)

  • reinis

    Ja runā par pirmo līkumu, kas ir kā gaļas mašīna – tas ir vairums trasēs, Mūsa, ja viss bars veiksmīgi aizskrien tad leišu trases arī ir ar šādu konfigurāciju pirmajam līkumam, pirmajā līkumā ātri atšķiro puikas no vīriem. Kross ir kross un tur ir dauzīšanās un cīņa. Piekrītu Lienei. Varbūt tehniskajos noteikumos būtu noderīgi ierakstīt to, ka auto jāaprīko ar signālu un pagriezienu rādītājiem. Ja krosā brauc, tad jārēķinās ar apdauzītiem sāniem, noliektiem amortizatoriem utt.

  • KristapsVAZ#?

    Par VAZ klases zināmajiem vietu sadalījumiem galīgi nepiekritīšu – jau labu laiciņu ir 5-7 braucēji, kuri var uzvarēt.
    Tālāk – pirms sākt biežāk vicināt melnos un citus karogus: pirms licences izsniegšanas ātrais rakstiskais tests uz vietas par karogiem un to nozīmi, jo ir pamatotas aizdomas, ka liela daļa nemāk/nezin/nesaprot to nozīmi.
    Kontaktu vērtēšana – kamēr netiks ieviesti praksē pārkapumiem atbilstoši sodi, tikmēr nekas nemainīsies braukšanas kultūrā. Pāris dq no braucieniem un sāks saprast kā var darīt un kā nedrīkst.
    Agresijai trasē ir jābūt, taču jāspēj tomēr kontrolēt savas darbības :)

    • Kopumā viss pareizi, bet par licencēšanos piebilde – Tev šogad vēl ir iespēja saņemt licenci un uzrakstīt testu, kā pārējie to ir darījuši. :) Bet tas, ka karogus dažs nezina, turklāt visbiežāk nevis jaunie čaļi, bet vīri ar pieredzes bagāžu, arī ir fakts.

  • KKTK

    Kontaktu cīņa ir priekš nemākuļiem

    • Nu bet protams :) Tad tev jābrauc skatīties ralliju, sprintus, dragreisu vai riteņbraukšanu.

    • M.Spīķis

      Nu tad Pasaules Rallycross dalībnieki, kā Petter Solberg un Andreas Bakkerud ir nemākuļi!?

      Visi lielie kaucēji par kontaktcīņām- patiešām apskataties PČ Rallycross’ ā, tur šad tad pat skarbāk iet, griež, sit, spārni un bamperi lido!

  • Māris

    par 2000super: Ride or Die

  • Kristaps

    Pilnībā jāpiekrīt rakstītajam, jo autokross tomēr nav izdzīvošanas sacensības – un personīgi man nerada nekādas simpātijas ripojoši samīcīti šroti – starp citu – tas attiecas arī uz VAZ klasi – kur arī reizēm lielākā daļa dalībnieku brauc ar līdz salonam iemīcītiem bagažniekiem, kontaktu faniem aicinu attīstīt izdzīvošanas sacensības.

    • aha

      Nevienam arī nerada simpātijas 2 apļus aiz līdera ripojoš Focus :)

  • B.J.

    Nav nekāda prieka braukt uz autokrosu un pirkt biļeti, ja finālā pa trasi riņķo 3-4 mašīnas un katrā līkumā dzeltenie karogi (redzēts). Varbūt vajadzētu ierobežot jebkura indivīda “jumta aizbraukšanas sindroma” un maciņa biezuma ietekmi uz konkurentiem. Tāpēc, domāju, ka –jāpagarina starta taisnes posms, kurā nedrīkst mainīt braukšanas trajektoriju { a/m izretojās un sarūk čupošanās pirmā līkumā}; – jānosaka degvielas maksimālais oktānskaitlis 100, ko ar digitālo mērierīci obligāti pārbauda pirmo 3 vietu automašīnu bākās esošajam šķidrumam; -trasi veido ar sarežģītāku formu, lai samazinātu vidējo ātrumu, bet noteikti ir kāda taisne, kur izskrieties. Ceru, ka vēl dažādi pieredzējušu sportistu ieteikumi sacensību organizēšanā mazinātu agresiju braucēju vidū un veicinātu dinamikas izaugsmi starp a/m, liekot akcentu uz braucēju meistarību un a/m tehnisko uzlabošanu izturības ziņā. Var tak pašpikot no F1. Kontaktcīņa ir skatāma līdz brīdim, kamēr viens no konkurentiem nepaliek trases malā.

    • antons

      nopietni?!?!?!

    • Lauris

      es protams ļoti atvainojos jau iepriekš par skarbo komentāru,visiem nekad nebūs labi.,autokross ir un būs autosporta veids ar kontaktu cīņām,ja nu tiešām kādam liekas pa traku., tad braucat supersprintus,minirallijus,u.tt.p.s. Dīvānā pirdējiem nekad nekas nav labi..un ja paskatās video no eiropas,…tad ko var raudāt.?vajag braukt un skrūvēt.un ja par to ka finālā riņķo dažas mašīnas….ne jau skarbā braukšana ir pie vainas., bet manuprāt visa autosporta situācija Valstī.palūrat ralliju….cik LV ekipāžas brauc.

  • Rieksti

    “Tāpēc, domāju, ka –jāpagarina starta taisnes posms, kurā nedrīkst mainīt braukšanas trajektoriju { a/m izretojās un sarūk čupošanās pirmā līkumā};”

    Ko? Tu tagad iedomājies kā piem. Jānis Kozlovskis trāpa aiz Ašmaņa un ar pusgāzīti brauc līdz pirmajam līkumam. Starts tieši ir tas kur 80% gonkas izkārtojas…

  • Kristaps

    Neviens jau negrib aizliegt kontaktcīņas, bet ir uzsvars uz virsrakstā redzamo “…. taču par traku”, kam es domāju 80 % piekritīs

  • Horvāts

    No malas skatoties, Smiltenes trase ir tā, kur visvairāk ir burzīšanās un sišanās pirmajā līkumā aiz starta! Plus mīkstais segums, kur 2000. klases braucienam ir jau gatavas špūres, līdz ar to līkumi paliek šauri (ja negrib palikt atrabotkā”) un lai tiktu lēnākam garām ir “jāgrūstās”!!! Pārējās trasēs pirmais līkums aiz starta ir garāks, taisnāks (vairāki pēc kārtas), kur jau ātrākie tiek priekšā ne tik ātriem!!!

  • Ermīns

    Ar Viesturu būs diskusija par šo tēmu, vairāk gan folkreisa sakarā, ir idejas, kā šo visu padarīt kontrolējamu, Bet visiem lielajiem bļāvējiem, ar tekstu – ja kaukas nepatīk, izvēlaties citas disciplīnas – rallijs, supersprints u.t.t – iedomājaties, ja tiešām lielākā daļa no neapmierinātajiem tā arī izdara… tad Lienīte, reinītis, edijs (ne autors), trīspunktiņš un citie līdzīgi domājošie varēs sēdēt mājās, jo nebūs kas brauc…

    tēmu ir jāsakārto un jāatrunā noteikumi…lai visi zin, izdarīji, sods būs tāds un neatkarīgi no sejas…un varbūt vajag iedot “nesportiska rīcība” – diskābels uz pāris gonkām, lai atdziest…

    • ...

      Es mājās nesēdēšu :)

    • raļļikross

      Smejies??????????? Tā nekad nebūs, nerauj kosmosu! :D :D

    • Rieksti

      Moš ir vērts iemest idejas arī šeit komentāros? Domāju daudziem būtu interesanti.

  • reinis

    Ermīn, folkreiss ir folkreiss. Nejauc profesionālu sportu ar amatieru sportu. Eiropas sacīkstes esi redzējis? Neviens nečīkst ja ir bakstīšanās vai stumdīšanās. Tā ir profesionāla attieksme profesionālā sportā. Visi saķimerē savu karieti un gāž tālāk, nevis pārdzīvo par tikko nokrāsotu spārnu vai ko citu. Sports ir sports, ja gribi būt pirmais, tad ej uz to ar visiem 110% nevis gaidi uz brīnumu. Protams nav jau “nagļakā” jāmetas kādam pakaļā vai jāslāna sāni citam pie pirmās izdevības, bet nu vairums šo gadījumu tāpat beidzas ar malā stāvēšanu pašam “slānītājam”.

    • Ritvars

      Nepārspīlēsim. Tiešām esi bijis klāt sekretariātā vai pie tiesnešiem visās Eiropas līmeņa sacīkstēs, lai 100% apgalvotu, ka tur neviens nesūdzas? Arī tur piedalās dzīvi cilvēki ar emocijām.
      Un profesionāla attieksme ir respekts pret pretinieku nevis vēlme otram uzsist, pastumt, sagriezt vai ko tml., tam galīgi nav nekāda sakara ar to, kādā līmenī brauc.

    • MEHS

      Reini, vai tev maz ir kāda sajēga kas ir PROFESIONĀLS sports un kas ir amatieru sports???

  • Ermīns

    Kāda starpība, profesionāls vai nē, problēmas ļoti līdzīgas…un es negribētu sākt diskutēt, kurš Latvijā ir “profesionāls” autokrosists…

    man vienkārši ir ko salīdzināt, esmu redzēji vairākas sacensības, pat ar 200 dalībniekiem, kur ir ļoti spraiga cīņa un kontakta nav nen viena…

    Es šobrīd izdaru izvēli un ja šeit ne kas nemianās, man ir viela pārdomām vai es tādu “neprofesionālu” sportu gribu…

    • Ermīns

      un nevienam neko netaisos uzspiest, ka mans viedoklis ir pareizs, tā ir tikai mana izvēle, un par savu naudu varu izvēlēties kā atpūsties…

    • antons

      es gribu redzet tas sacikstes bez kontaktiem!!!!! video,saiti?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Smiltene, Tepera trase, 27.08.2017. Latvijas autokrosa čempionāta 6. posms /1600, 2000 Super, Open 2500, B600, VAZ Klasika, Mini. Open 4500./ Baltijas autokrosa kausa 3. posms, Igaunijas čempionāta posms /B6000, D12. D13/ Nolikums Pieteikums Dalībnieki (86) Reģistrācija parkā
Ungārija, Njirada, 26.-27.08.2017. Eiropas autokrosa čempionāta 7. posms /SuperBuggy, JuniorBuggy, Buggy 1600, TouringAX/ Latvijas sportisti: Ervins Grencis, Māris Līcis, Justs Grencis