Autokross: 6 dienas līdz startam: Kas jauns?

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
22.04.2013
20:17

Uzsākot šīs nedēļas atskaiti līdz svētdienas Lielajam Startam Smiltenē, pirmā tēma – kas jauns autokrosā 2013. gadā?

Klases un vērtējumi

Galvenais jaunums, šķiet, ir Latvijas čempionāta statusa piešķiršana VAZ Klasika klasei un šī statusa zaudējums D12 kategorijai. Abi, lai kā arī būtu, šķiet neizbēgami lēmumi.

VAZ Klasika savu statusu nopelnīja ar saliedētību, visas klases apņēmību sapulcināt lielu dalībnieku skaitu un pāris gadu laikā uzdzītu sportisko un tehnisko kvalitāti. Protams, vienmēr var diskutēt, cik ilgi Padomijas tehnikai ir jāveido mūsdienu motoru sporta tēlu, tomēr, statistiski pieejot – ja klasē ir daudz braucēju un tā ir kvalitatīva, tad nav svarīgi, kāds logo ir/bija uz automašīnas purngala.

Viss tieši pretēji notika D12 klasei. Savulaik brigāde bija tieši tikpat saliedēta un smagās cīņās sapulcēs izsita čempionāta statusu. Vairākus gadus klasē bija atzīstams dalībnieku skaits, bet cīņa par čempiontitulu katru gadu īpaši aizraujoša. Tomēr spēki izsīka, sportistu kļuva mazāk un jau pērn čempionāts bija jāizvelk ar mākslīgām metodēm. Tiesa, savienojumā ar Igaunijas čempionāta posmu svētdien Smiltenē klase var pat izrādīties daudzskaitlīgākā (runā, ka igauņu saraksts vēl nav noslēgts!). Tomēr, ja saglabātos Latvijas čempionāts, diez vai uz igauņiem un vidzemniekiem tālo Vecpili dotos pienācīgs dalībnieku skaits. Visam savs laiks.

Lielā mērā arī VAZ klasei jāuzmanās no izdegšanas – klases iekšienē jau līdz šim bija izteikta noslāņošanās tehnikas gatavības ziņā. Bija/būs četri, pieci līderi ar īpaši ātrām mašīnām, bet vēl tikpat ar tehniku, kura vēl jāpilnveido, lai kādreiz uz kaut ko cerētu. Ja līderi tehniski (=finansiāli) atrausies no pārējā kolektīva, sportisti ies mazumā. Taču tāda ir visa autosporta mūžīgā problēma, sākot jau ar F-1.

Vēl viena svarīga izmaiņa ir Baltijas Buggy 1600 kausa likvidācija un tā vietā četru posmu NEZ kausa iegūšana. Pirmie secinājumi, vērojot Smiltenes sarakstus – uzradušies lietuvieši, taču pat uz Smilteni nav neviena igauņa. Ja Lietuvas sportisti saglabās uzņemto daudzskaitlību, tad „cik garš, tik plats”. Nav ne ieguvumu, ne zaudējumu. Atliek minēt, kā attīstītos vai degradētos šī klase, ja nekas nebūtu mainījies: vai lietuvieši brauktu Baltijas kausā, ja viņu valstī nebūtu posmu? Vai igauņi nebūtu Smiltenē arī pie līdzšinējā scenārija?

Toties vairāku posmu Baltijas kauss vieglajām automašīnām. Skatīsim, kas no tā sanāks – Lietuvas sportisti uz Smilteni gatavojas cienījamā skaitā, mūsējiem būtu jāņem piemērs un tikpat cītīgi jāapmeklē Lietuvas posmi.

Junioru kauss

Šogad Latvijas čempionātā ieviests junioru kauss, kurā sacenšas braucēji vecumā līdz 21 gadam. Patīkami pārsteidz Junioru kausa dalībnieku skaits – no centrālajām klasēm (1600, 2000 Super, Open, B600, VAZ Klasika) pulcējas uzreiz 14 sportistu! Apbrīnojami, ka par Junioru kalvi kļuvusi 2000 Super klase, kurā no 14 pieteiktajiem dalībniekiem puse ir jaunieši.

Patīkami, ka pašiem Junioriem, ar kuriem izdevies aprunāties, šis kauss šķiet svarīgs.

Nolikums bez drāmas

Latvijas čempionāta nolikumā bez ievērojamām izmaiņām. Šogad, pēc gada eksperimenta, čempionāts atteicies no bonusa punktiem. Praksē tika pierādīts, ka būtībā šie punkti neko neietekmē, tikai līderi ļauj noskaidrot vēl ātrāk nekā bez punktiem (atņem intrigu), bet jezga ar skaitīšanu un rēķināšanu tikai palielinās (paliek neuztveramāk, līdz ar to mazāk saistoši skatītājiem).

Nolikumā vēl viens pieminēšanas vērtais jaunums – starta laukumā atrodas tikai mašīnas, to piloti un tiesneši, ja sacensību vadība kādā brīdī nepieaicina komandas pārstāvi. Tātad aizmirstam špūres izmīdīšanu, vicināšanos ar rokām un citus šovus, kas līdz šim manīti starta laukumā. Faktiski sportists starta laukumā ierodas 100% gatavs cīņai.

Nolikumā vēl daži redakcionāli labojumi, tomēr lielas izmaiņas nav paredzētas.

Kalendārs

Par slikto ziņu jāuzskata Latvijas čempionāta posmu norisi tikai trīs trasēs. Vismaz uz laiku zaudēti Brenguļi (būs Krosa komisijas kausā un folkreisā), Priekule, pagaidām nepiepildās cerības čempionātu redzēt Jēkabpilī un Zilākalna autotrasē. Tomēr uzskatīsim šo par pārejas periodu – Priekules stāsts jau ir klasika, Brenguļu autotrasei jāļauj sevi pierādīt, bet iespējamie jaunie rīkotāji vienmēr atradīs sev īsto laiku un labāko brīdi debijai čempionātā.

Jauna sezona vienmēr nes daudz jaunumu. Pirmā posma fotogrāfijas vienmēr ir skaistas – jauni, taisni sāni, smukās krāsās krāsoti… Laimīgu Jauno gadu, vislabākie!

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv