LAF Krosa komisijas padome trešdienas sēdē apstiprinājusi 2016. gada Latvijas autokrosa klašu tehniskos noteikumus. Nākamais gads bez straujiem pavērsieniem, taču uzmanība jāpievērš niansēm.
Dokumenti publicēšanai vēl tiek sagatavoti un būs apskatāmi vēlāk laf.lv oficiālajā vietnē. Taču par izmaiņām var spriest jau šobrīd.
Latvijas autokrosa čempionāta lielākās izmaiņas 2016. gadā būs sadalīta Open klase – Open 2500 un Open 3500. Abas paredz visu trīs piedziņu mašīnas, ar vai bez turbo, attiecīgi, iekļaujoties klases nosaukumā minētajās motora darba tilpuma kubatūrās. Tomēr būtībā tehniskie noteikumi šīm klasēm nemainās. Ar piebildi, ka atļauti klasiskie 45 mm restriktori – kā vienā, tā otrā klasē. Ja uz Open 2500 šis lēmums iespaidu atstās minimāli, jo pašlaik nav aizdomu par šādai kubatūrai atbilstošu turbo mašīnu rašanos, tad Open 3500 faktiski iegūst iepriekšējos gados gribētu brīvību šajā jautājumā. Atliek viena problēma – mēnesi līdz čempionāta sākumam jābūt astoņiem licencētiem sportistiem, kas šobrīd ir sarežģīti.
Salīdzinoši sāpīgs moments gaidāms uz 2017. gadu – Latvijas čempionātā obligāta prasība būs galvas un kakla aizsardzības sistēma, ko tautā vairāk pazīst kā HANS. Nākamgad – stingri rekomendēta.
Vēl jāmin atsevišķas auto virsbūves sagatavošanas nianses: sportisti joprojām drīkstēs logu mazgāšanas tvertni izvietot mašīnas salonā, taču ne lielāku tvertnes tilpumu par 10 litriem – drošības apsvērumu dēļ (iespēja trāpīt sportistam avārijas brīdī). Tāpat aizmugurējo logu izmantotajam polikarbonātam jābūt ne plānākam par 3 mm. Mašīnām, kuras tiks reģistrētas LAF pēc 2015. gada (jaunuzbūvētām mašīnām, piemēram), degvielas tvertnei jāatrodas aiz drošības karkasa galvenā loka.
Nianse par riepām – no nākamā gada arī nevelkošo riteņu riepām jāatbilst izmantojamo riepu noteikumiem.
Noteikumos būs atrodamas vēl atsevišķas nianses, taču tās neliks veikt revolucionāras pārbūves esošajām mašīnām.
Pagaidām izstrādes režīmā saglabājas B600 bagiju klase. Tiks aizvadīta diskusija par iespējamiem izmantojamo motoru veidiem. Šobrīd klases noteikumi paredz, ka drīkst uzstādīt tikai 2006. līdz 2008. gadā ražotus attiecīgos Suzuki motorus. Taču šīs paaudzes motorus kļūst sarežģīti iegādāties un, pat ja tie atrodas, tie ir dārgi. Līdz ar to ir priekšlikumi šo vecuma logu paplašināt, aizstāt ar jaunākiem motoriem, vai vispār atbrīvot no vecuma un ražotāja ierobežojumiem, par uzdevumu saglabājot tikai kubatūras limitu.
Klases tehnisko noteikumu ieviešanu nākamajam gadam aptur arī novērojumi par bagiju rāmjiem. Iedziļinoties drošības karkasa zīmējumā un cauruļu izmēros, atklāts, ka praksē izmantotie bagiji (vismaz daļa) neatbilst tehniskajos noteikumos rakstītajām prasībām. Līdz ar to tiks pētīts, vai var pielāgot noteikumus reālajai situācijai, nesamazinot drošību, vai tomēr klasei var nākties piedzīvot lielākus būvdarbus, lai iekļautos lika ietvaros.
B600 klase kopumā šobrīd kļuvusi par sarežģītāko čempionātā no tehnisko noteikumu, to domas, interpretēšanas un ievērošanas viedokļa.
Buggy 1600 klasē nav lielu izmaiņu, vienīgi izmainīta svaru tabula atbilstoši jaunākajām FIA prasībām: ja bagijā tiek izmantots viens 600 kub. cm motors, mašīnām, gan vienas ass piedziņai, gan pilnpiedziņai minimālais svars palielinās par 50 kg.
Vēl viena tehniskās krīzes klase ir bērnu Mini bagiji. Skaidrs, ka dažu bagiju sagatavošanas izmaksas ir nenormālas, ņemot vērā, ka tas ir bērnu sports. Taču noteikumi līdz šim to neaizliedz darīt. Neaizliegs arī 2016. gadā, jo padome nolēmusi nesasteigt ieviest noteikumus, kam teorētiski vajadzētu samazināt izmaksas. 2016. gads pasludināts par pārejas gadu, kura laikā tehniskā komisija pētīs dažu mašīnu sadārdzināšanās iemeslus. Gaisā virmo ideja par viena standartmotora ieviešanu, taču pašlaik netiek pierādīts, ka tā vienkārša ierakstīšana tehniskajos noteikumos atrisinās izmaksu situāciju. Jo vairāk, ja šā brīža noteikumi jau paredz vienu konkrētu motora veidu. Šobrīd grūti prognozēt, kurā virzienā varētu doties 2017. gada tehniskie noteikumi, taču tēma tiks risināta maksimāli laicīgi.
Apstiprināti arī folkreisa tehniskie noteikumi, kuri neparedz būtiskas izmaiņas. Tie publicēti LAF mājas lapā un Autocross.lv folkreisa sadaļā.
Padome cita starpā arī turpināja darbu pie Latvijas rallijkrosa kausa klašu un sacensību kalendāra izstrādes, tomēr pagaidām gala lēmums nav pieņemts dažādu sarežģījumu dēļ. Šobrīd šķiet, ka Latvijas rallijkrosa seriāls varētu notikt četros posmos, Super 1600, Touring 2000 (aizmugures piedziņa) un VAZ standarta klasēm. Paredzēts noteikumus un kalendāru pabeigt līdz gada beigām.
Viss skaidrs!
Vīzija par 2017.gadu saistībā ar leišiem LV trasēs BČ ietvaros – ja viņiem nebūs hans obligāts, tad lai drīkstētu startēt Latvijā tas būs jāiegādājas? Un prieks par touring rx. Tā kā latvijā es nezinu daudz 2L klasikas auto, tad izskatās, ka kvorumu varētu sastādīt Vaz klasika. :)
Kā arī- cik apmēram ir domāts ar “vēlāk” (par teh.nolikuma publicēšanu)?
Precīzi neatceros, bet man ir baigā aizdoma, ka leišiem HANS varētu būt jau 2016 obligāts. Bet varbūt jaucu. Tobiš, 17. gadā noteikti viņiem arī būs.
Par “vēlāk” – nu šobrīd jāsaliek izmaiņas iekšā, gramatiski jāpieslīpē… Ar visiem citiem darbiem kopā domāju, ka nedēļa būs. Par B600, protams, garāks stāsts izskatās.
Ja viņiem, pieņemsim, jau ir no nākamā gada, tad automātiski pretēji pagriezts jautājums – vai braucot tur uz BČ vajadzēs latvju bāleliņiem, jo ja pareizi ateros, tad lai startētu viņu arī viņu ieskaitē, tad visām 4 riepām bija jābūt vienādām, tb – nevarēja priekšā kx, bet aizmugurē gruntenes vai savādākā kombinācijā. Bet lēmums,manuprāt, ir apsveicams par obligātu hans – ātrumi pieaug tomēr un drošība ir svarīga. + mazāka iespēja, ka ķivere izlidos no mašīnas kūleņojot (tas ja mēs tam ar humoru no dzīves pieejam tam :D).
BČ startē pēc nacionālajiem noteikumiem, tā kā bažu nav. Varētu būt runa par neiešanu LIT ieskaitē, bet tas cits stāsts.
Par HANS prieku nav.
Prieku nav ar līku kaklu staigāt,ja var pastaigāt
Un skaidrs, ka prieku nav. Bet skaidrs arī, ka tiešām svētīgs pasākums. Skaidrs arī, ka tas vairs finansiāli nav tik dramatiski kā piecus gadus atpakaļ. Nu jau varot visu komplektu pa ~400 eiro dabūt, arī izīrēt varot šur tur. Nav finansiāli patīkami, bet kaut kad tam ir jānotiek, gadus piecus jau tēma žļembāta.
Vienreiz jau šito liku, bet tik nenormāli uzskatāmi, ka lieku vēlreiz: https://www.youtube.com/watch?v=g40YatgE_CE
sveiki,nezinu vai šī ir īstā vieta kur uzdot jautājumus par rallijkrosa plāniem,bet nu labāku vietu nezinu!
jautājums ir par touring klasi!
cik noprotu tad plānojas ka žiguļa kausa, brīvajai klase nekas cits neatliks kā braukt touring car klasē,jo atsevišķu klasi tiem neveidot,bet kas notiek ar tiem,kam auto sagatavots atbilstoši žiguļa kausa,brīvajai klasei,taču neiekļaujas jaunajā rallijkrosa touring 2000 klases noteikumiem?
Jautājums ir pareizajā vietā. Cik šobrīd saprotu, rallijkrosa kausa pasākums notiek: Super 1600, Touring 2000, VAZ standarta klase. Tā kā laikam Tavas bažas atceļas. Te gan es saprotu, ka arī standartklasei būs jāsertificējas mašīnu ziņā.
neuzskatu,ka bažas atceļas,jo sanāk,ka touring 2000 klasē es braukt nevarēš, jo mans auto sagatavots pēc žiguļa kausa noteikumiem!
Pakonsultējies ar Ivo Traubergu par šo tēmu, viņš apstāstīs ideju.
Ātrumi pieaug protams un HANS protams avārijas brīdī dikti palīdz, bet atkal kārtējā lieta, kur vajag labu naudas summiņu. Visiem jāmēģina lēnām iekrāt un iegādāties, pirms tiem paceļas cenas dēļ obligātās padarīšanas.
Nedomāju, ka cenām vajadzētu baigi kāpt, jo no lielajiem autosportiem kross ir palicis pēdējais bez HANSiem, līdz ar to lielais pļaujas laiks aiz muguras. Pa visiem mēģinām savilkt galus par to, kur un kas ir lētāk, lai nav tā, ka izpeld viens kantoris, kas uz mums visiem uzvārās, kā daži labi ar kombiņiem, siksnām, beņķiem, utt. Droši, metam iekšā linkus, laika pietiek analīzei.
http://adparts.eu/lv/auto/safety/device-sport-ii.html
Pagaidu versijā jau vairākas sezonas izmantoju kakla aizsargu. Labāk nekā nekas un pēc kūleņiem Vecpilī kakls un galva palika vietā…
http://adparts.eu/lv/auto/safety/neck-support.html
Jautājums par E-85 tika izkatīts?
Tika izskatīts. Degvielas noteikumi LČ nemainās = nav atļauts.
Pamatojums kāpēc E-85 nav atļats?
Par E85. Nav atļauts, jo pie iespējama aizdegšanās gadījuma, šai degvielai sakarā ar tās ķīmisko sastāvu, ir atšķirīga no benzīna, dzēšanas tehnologija.
Kādas tad problēmas iegādāt tās atšķirīgās dzēšanas tehnoloģijas.
Rīkojot BČ tāpat viņām jāatrodas trasē un vai par to ir informēti sacensību rīkotāji.
Skatoties uz punktu 9.1 izriet ka 98% braucēju pārkāpj noteikumus.
Jāsāk būs teh kom ar burciņām ņemties… :)
Komerciāli iegādājams benzīns no degvielasuzpildes stacijas sūkņa.
Cik braucēju ar tādu brauc?:)
1 auto degvielas analīze ,3 parametri maksā 80eur.
Kur paliek 2000 priekšas piedziņu rallijkrosā?
Šā brīža plāns ir virzīt rallijkrosu tuvāk FIA tendencēm, kur arī šādām mašīnām klases nav. Tāpat kausa ideja ir nepārforsēt ar ieviešamajām klasēm (pašlaik vēl tiek vērtētas 4WD mašīnu iespējas), kas kopā ar lielo VAZ standarta klases pulku padarītu neiespējamu aizvadīt sacensības vienā dienā. Un kopumā lielā mērā arī pieprasījums diktēs piedāvājumu – ja būs vesela armija ar FWD 2000 mašīnām, viss ir iespējams.
Tiesa gan, pērn pāris Latvijā notikušajos rallijkrosos bija tikai divi šādi auto, pagaidām grūti to nosaukt par izteiktu pieprasījumu.
Tādā gadījumā, RWD 2000 bija liels pieprasījums?
Arī nē, mums pēc rallijkrosa vispār nav liels pieprasījums. Taču tā ir FIA tendences klase, kurā tīri labi iekļaujas VAZ RWD klase.
RWD2000, pēc provizoriski neoficiālām aptaujām savā starpā, no krosa VAZ klases vien jau būtu gatavi braukt kopā ~7-10 braucēji no LV un LT. Ja vēl parunātu un mēģinātu iesaistīt kaimiņu citu marku braucējus, tajā skaitā igauņu touringcar rx klases pilotus, manuprāt, sanāktu stabili padsmit braucēji.
Lielāks jautājums pat ir par 1600 klasi rallijkrosā ņemot vērā pašreizējo situāciju krosā…
FIA vai ne FIA, bet sākotnējā ideja par brīvo klasi bija labāka.
Nacionālo
Vai tika skatīts arī jautājums par bamperiem jeb priekšas un aizmugures pastiprināšanu?
šis mani vislaik ir uzjautrinājis – Vaziem oriģinālie buferi ir obligāti jānoņem, kamēr visādiem golfiem ar visiem šveileriem viņi drīkst būt :D Varbūt mazliet pārspīlēti, bet jā.
ļoti labas ziņas par vaziem un rx
Par folkreisu.
4.1.2. “Jāsaglabā instrumentu paneļa oriģinālā forma. Obligāts no 2017. gada.”
Kāpēc tas ir nepieciešams? Un cik lielā mērā tas izpaužas?
Var saprast un pieņemt jaunumus, bet ir jaunums, kas neiepriecina tiešā nozīmē-konkrēti par riepām! Ir iegādātas riepas nevelkošajiem riteņiem…par to vai tās tagad būs legālas-diskutējams jautājums-tādēļ-pie kā griezties pēc konsultācijas šajā jautājumā? Pie M.Volksona? Tad lūgums pēc viņa e-pasta, vēlos nosūtīt dažas bildes un saņemt atbildes…
ja šaubas, tad lineāls rokā un pēc nolikuma salīdzināt ;)
Protams, tā arī daru, bet ir nianses, kas rada jautājumus-citiem vārdiem vajadzīga konsultācija ar kompetentu personu, kura nosaka vai ar attiecīgo protektora zīmējumu ļauts startēt… Negribētos liekus pārpratumus, kuru dēļ tiktu liegta piekļuve startam…Viennozīmīgi vienu jaunu riepu pāra iegāde tagad izrādās izmesta nauda… tikai tādēļ, ka nebija pat nojausmas, ka varētu KK ķerties pie nevelkošo riteņu riepu protektoriem… bet nu labi, kā ir tā ir…
Ja ir šaubas, tad man ir tikai trīs varianti, kādas iegādātās riepas varētu būt – apaļās pumpas, LUAZ riepas vai asimetriskie zāģi ar izrautiem šipiem. Neviens no šiem nosauktajiem gan neliekas gana ticams :D
Paskatījos vaz noteikumus, ko teiksiet ja tiks uzbūvēts vaz turbo motors?
No galvas neatceros, cik ko tur var pārkāpt prom no standarta motoriem, bet jebkurā gadījumā skaidrs, ka jāiekļaujas 2000 kub. cm. ar visu keof.
Bet apmēram uzķēru, no kurienes kājas jautājumam aug :) LČ noteikumos pārējām klasēm, ne VAZ, burtiski noteikumus lasot pastāv iespēja turbo sabūvēt visās klasēs, arī 1600 un 2000 Super. :) Jautājums, vai baigi vajag, protams. Bet var.
tas ka jāiekļaujās 2000ccm ir skaidrs, bet nav jau ne vārda par koeficientu 1.7(kas ir minēts pārējo klašu noteikumos), kā arī ka jābūt atmosfēras spiediena dzinējiem, nav ne aizliegts turbo, ne kompresori utt-pēc šiem noteikumiem atļauts. Vai gribat tādus redzēt?Lietuviešiem ir tādi žiguļi ar turbo motoriem. Ja mainīsiet noteikumus par vēlu,tad stāsies spēkā noteikums viņu pusē:
9.Īpaši gadījumi.
…. Sezonas gaitā var tikt izdarītas izmaiņas
šajos Noteikumos. Tās stājas spēkā pēc viena mēneša no to izziņošanas. Šīs izmaiņas
nevar prasīt būtiskas izmaiņas sezonai sagatavoto automobiļu konstrukcijā.