Aizvadītajā Latvijas autokrosa čempionāta posmā Smiltenē pirmo reizi čempionāta statusa galvenā tiesneša lomā darbojās Mārtiņš Lapsa, kurš līdz šim bijis galvenais tiesnesis Folkreisa un Krosa komisijas kausa sacīkstēs. Vai jaunā pieredze nesa atziņas par abu disciplīnu atšķirībām?
Mārtiņš komentē: “Tiesāt Latvijas čempionātu bija liela atbildība, tomēr liekas, ka es un mūsu tiesnešu komanda lieliski tikām galā. Sacīkste bija salīdzinoši mierīga, bija incidenti, ar kuriem tikām galā, citu apskatot vairāk sarežģītības dēļ, citu mazāk, jo notikušais bija izprotams ļoti viennozīmīgi. Sarežģītākā lieta bija Open 2500 klases fināls, kurā ilgi analizējām, kāpēc Jāņa Dreimaņa mašīna apgriezās ap Aigara Bajāra mašīnas priekšu. Sākotnēji likās viennozīmīga situācija – Aigars uzgrieza, Jānis izlidoja no trases. Tomēr apskatot video un uzklausot braucējus, viedokļi mainījās. Ļoti noderēja Bajāra mašīnas onboard video – iesaku sportistiem par šo īpaši piedomāt. Ja nebūtu šī video, iespējams, klasē būtu citādi rezultāti. Notikušo atzinām par sacīkšu negadījumu, un patīkami, ka Jānis ar savu pieredzi kā cietušais izprata lēmuma ideju un piekrita, ka dažreiz tā vienkārši gadās. Bija incidenti D12 un D13 klasēs, kurās arī ātri bija skaidrs, kas ar ko sākās un, kā noslēdzās. Apzinos, ka tiesnesis vienai pusei lielākoties vienmēr būs sliktais, taču tāds darbs! Un katram ir iespēja, pirms tiesnešu kritizēšanas, pašam izmēģināt spēkus tiesāšanā, trases posteņos. Interesanta pieredze!”
“Kas attiecas uz autokrosa un Folkreisa tiesāšanas atšķirībām – jau teicu, ka šķietami lielāka atbildība ir čempionātā, jo tas ir augstākais nacionālais statuss. Tajā pašā laikā sarežģītības ziņā Folkreiss prasa vairāk nervus. Vairāk braucēju, vairāk incidentu, vairāk izskatīšanu, mazāk laika, vairāk diskusiju par lēmumu pareizību. Folkreisu tiesāt ir atraktīvi! Labi, ka es pats vairākas sezonas biju braucējs, tas man dod lielisku izpratni, kas īsti notika. Dažkārt sportists man stāsta vienu, bet es zinu, ka es redzēju pavisam ko citu, jo es zinu, kas notika mašīnas salonā, jo es pats darīju tāpat…”
Pēc sacīkstes komentāru par Folkreisa braucējiem izteica arī minētais Open 2500 klases braucējs Jānis Dreimanis: “Skaidrs, ka Folkreisā braucēji ir asāki, jo konkurence ir lielāka, arī tehnika ir lētāka un katra sadursme maksā mazāk nekā krosā. Esmu novērojis, ka Folkreisa vīriem ienākot krosā, paiet laiks, kamēr viņi pielāgojas čempionāta braukšanai. Kad aizbrauc mājās un sāc skaitīt, cik katrs norautais spārns maksā, arī braukšana vēlāk paliek mierīgāka. Tas ir saprotami.”
Tam piekrīt arī Lapsa: “Jā, ir atšķirība starp krosa un Folkreisa braukšanu, un Jāņa minētie iemesli ir precīzi. Varu teikt, ka neviens no galvenajiem tiesnešiem netiesā atšķirīgi krosa vai Folkreisu, vienkārši pašu epizožu un braucēju darbību veids atšķiras. Kontakti un sadursmes lielā konkurencē ir saprotamas. Tas, kas dažreiz liek brīnīties, ir situācijas, bez kurām mierīgi varētu iztikt – sadursmes, kuras nekādā veidā jau saknē nevarēja solīt kādus ieguvumus uzbrucējam. Tās ir muļķīgas avārijas, kas tikai satracina sacensību. Bet kopumā – lai vīri cīnās, tas ir interesanti viņiem pašiem un skatītājiem!”
Atgriežoties pie Smiltenes sacīkstes, Mārtiņš komentē: “Es tik tiešām gribu atzīmēt sportistu disciplinētību, laicīgi ierodoties uz starta un sacīksti aizvadot bez konfliktiem. Apsveikumi Tepera trasei 25 gadu jubilejā, un uzslavas rīkotāju komandai par ļoti punktuālo trases sagatavošanu! Tiesneši pastrādāja lieliski – raiti un kvalitatīvi. Šie ir svarīgi elementi, lai sacīkste noritētu raiti un baudāmi gan sportistiem, gan skatītājiem. Laba sajūta pēc šādiem pasākumiem!”