Autokross: Čempionu galerija

Viesturs Saukāns  08.01.2012 20:57 2

Neticami, ka pagājusi jau trešdaļa kopš 2011. gada Latvijas autokrosa čempionu noskaidrošanas. Jau labu laiku motori apklusuši, pat apbalvošanas ceremonijas šampaniešu krājumi beigušies. Taču aizvadītā gada sezona palikusi spilgtā atmiņā – par spīti drūmām pirmssezonas dalībnieku skaita prognozēm seriāls aizvadīts apmierinoši, ar spilgtām sportiskajām intrigām līdz pat pēdējiem posmiem. 2011. gada čempioni – pērnā gada labākie!
Reinis Lilienšteins: Ievērojot tradīcijas
1600 klasē šogad par čempionu kļuva Reinis Lilienšteins, sasniedzot savu pirmo titulu. Var diskutēt, vai Reinim tituls pienācās jau ātrāk, vienīgi nepelnīti izslīdēja no rokām, vai tomēr tieši 2011. gadā viņš bija gana pieaudzis un nobriedis titula sasniegšanai.
Lilienšteins Latvijas čempionātā debitēja 2009. gadā. Tā kā Reinim ir lieliska tehnisku ļaužu komanda ar tēvu priekšgalā, Lilienšteinam bija iespēja debitēt un uzreiz ielauzties līderu vidū. Debijas sezonā Priekulē tika sasniegta pirmā uzvara un palikšana bez medaļas pirmā gada beigās jau izskatījās pēc zaudējuma. Tomēr, visu apdomājot – tas bija pirmais gads vienā no klasiskākajām, konkurētspējīgākajām klasēm (1600). Ceturtā vieta togad šķita tikai pieteikums nākamajai sezonai.
2010. gadā atkārtojās iepriekšējās sezonas scenārijs: „ir, bet nav”. Mašīna ir ātra, pilots – bezbailīgs, pat divas uzvaras rokā, tomēr rezultātā ar mokām izspiesta bronzas medaļa. Izcils sasniegums, tomēr togad vēl vairāk radās sajūta – vajadzēja būt kaut kam vairāk.
2011. gada sezonas pirmie divi posmi apliecināja aizdomas – Lilienšteins gluži vai uzprasās uz problēmām, zaudējot punktu kaudzes sezonas sākumā, bet beigās mēģina kaut ko vēl glābt. Pērnā gada pirmās divas sacīkstes beidzās ar nīkulīgiem rezultātiem, Brenguļos pat ar diskvalifikāciju. Klasē ar aptuveni sešiem titula pretendentiem šis izskatījās pēc kārtējā nāves sprieduma cerībām uz uzvaru.
Starp citu, Brenguļu diskvalifikācija ir viena no epizodēm, kad atklājusies Reiņa emocionalitāte. Viņš šo sportu izdzīvo ar visu savu būtību, ar pilnām emocijām un sajūtām. Toreiz Valmierā, pēc jau otrās neveiksmīgās sacīkstes muļķīga tehniska defekta dēļ, Reinis notrakoja un patvaļīgi pameta pēcsacīkšu slēgto parku. Līdzīgs pārkāpums, ja arī pēdējās desmitgadēs manīts, tad, šķiet, vairāk radies uz pārpratuma rēķina. Šoreiz braucējam vienkārši neizturēja nervi… Tomēr patīkami, ka emocijas vēlāk redzētas pēc lieliskiem notikumiem. Rāpšanās uz mašīnas pēc čempiontitula sasniegšanas Bauskā, patiesa sajūsma par četrām uzvarām, kas sekoja pēc Brenguļiem… Pat gada apbalvošanas pasākumā Lilienšteina uznāciens bija īpaši spilgts – tieši tādam ir jābūt priekam par panākumiem, tieši tādam ir jābūt cilvēkam, kurš ir laimīgs par sezonas laikā paveikto smago darbu un izcīnīto čempiona titulu!
Intars Spīķis: Samulsis čempions
2011. gada pavasarī krosā līdz šim nestartējušais Intars Spīķis saņēma dāvanu: brālim, kurš bijis klāt Jāņa Spīķa karjeras priekos un bēdās, pienācās dāvana. Jānis nodeva Intara rīcībā automašīnu, kas 2010. gadā atnesa tik ilgi gaidīto čempiona titulu.
Stāsts par Intara Spīķa karjeru ir pavisam īss. Piecas sacīkstes 2000 Super klasē, un viņš jau ir čempions! Pats sportists šķiet nedaudz samulsis par sasniegto, nepamet sajūta, ka viņš nedaudz kautrējas par titulu, kurš nāca, iespējams, ātri, iespējams, bez miljons konkurentiem visapkārt. Arī par atsevišķiem incidentiem, kas atjaunoja Spīķa uzvārdu galveno tiesnešu piezīmju grāmatiņās, Intars nosaka: „žēl, ja kādam esmu kaut ko nodarījis, taču – ko jūs no manis gribat? Esmu aizvadījis piecas sacīkstes, es vēl tikai mācos!”
Tomēr bija iespēja samulst jau sezonas sākumā un pat, iespējams, ar spēcīgāko čempionāta mašīnu neko nesasniegt. Spīķis tika pāri debitanta piesardzīgumam un jau pirmajā sacīkstē sasniedza uzvaru, sīvā cīņā finālā apsteidzot vēl vienu ne mazāk cienījamu debitantu Reini Nitišu. Patiesībā, jāatzīst, šī arī bija vienīgā reize, kad Intars Reinim bija priekšā tiešā cīņā. Tomēr tā nav čempiona vaina, ka konkurenti mēdz uz sacīkstēm neierasties. Priekulē, kur Spīķis guva savu otro uzvaru, Nitišs nestartēja, jo par mērķi bija nosprausta dalība Igaunijas rallijkrosa čempionātā. Savukārt pēdējā posmā Bauskā Intars nemaz necentās par katru cenu noķert Reini – punktu situācija vairāk diktēja piesardzīgu, nevis pārgalvīgu fināla scenāriju.
Var diskutēt, cik sezona 2000 Super klasē bija vai nebija konkurētspējīga. Tomēr duelis ar Nitišu, principiāla cīņa ar Aināru Kenigsbergu un Uģi Kaimiņu… Šis tituls nebija dāvana, tas bija jāizcīna un Intars Spīķis to paveica.
Rudenī bija aizdomas, ka jaunais čempions neplāno titulu aizstāvēt, jo klase it kā mirstot un nebūs neviena, ar ko cīnīties. Tomēr vēl decembrī aktīvi sākušās runas par sportistu plāniem. Nojaušams, ka viens no galvenajiem spēkiem klases stiprināšanā varētu būt Toma Ziedāna komanda. Starp citu, jauneklis, ar kuru duelis ļoti piestāvētu Spīķim (lai kāds arī nebūtu šī uzvārda nēsātāja vārds – ģimenē ir iespējas, no kā izvēlēties!).
Raimonds Jerāns: Čempionu saraksta vectēvs
Open klasē Raimonds Jerāns guva trešo čempiona titulu četrās pēdējās sezonās. Jerāns ir medaļnieks jau piecas sezonas pēc kārtas. 2007. gadā otrā vieta aiz Žilvina Reisa, 2008. un 2009. gadā pirmie divi tituli, 2010. gadā tehnikas problēmas pāris posmos un bronza, bet 2011. gadā…
Pērn sezonas sākumā šķita, ka Raimonds, jeb, pareizāk, viņa automašīna, ir tehniski nogurusi. Ātra, izturīga, tomēr nedaudz aiz otra izcilā duelanta Jāņa Kozlovska. Jānis pirmajos posmos likās lidojam, kamēr Jerāns šķita kā „piesedzējs”, iespējamo kļūdu izmantotājs.
Sezonas turpinājumā gan šis novērojums bruka, jo ātruma ziņā Raimonds turēja līdzi Kozlovskim. Šoreiz izšķiroša bija tehnikas izturība, bet 2010. gada čempionam Kozlovskim tās nebija. Jerāns prata mašīnu dabūt līdz finišam vienmēr un jau posmu pirms čempionāta beigām kļuva neaizsniedzams. Lieliska, pieredzējuša sportista gudrības apvīta sezona, bez rupjām kļūdām, ar lieliskiem, kvalitatīviem dueļiem ar Jāni.
Bieži esmu atzīmējis, ka Jerāns un Kozlovskis, viņu azarts un cīņasspars ir piemērs Latvijas krosa „ideālajam kareivim”, viņi – gan kopā, gan katrs atsevišķi – ir lieliski krosa karognesēji un vēstneši. Vienkārši savā būtībā, bet cēli un meistarīgi trasē. Raimonda trešais čempiontituls ir šī cēluma un apbrīnas kārtējais pierādījums.
Jānis Baumanis: Mūžīgi trešais uzvarēja
B600 klasē par čempionu kļuva Jānis Baumanis. Trakuļu, draiskuļu klasē. Vērojot Jāņa karjeras attīstību, gribētos domāt, ka viņam atbilstošāk būtu braukt, piemēram, Open klasē, vai 1600 klases cīņās, nevis bagijos. Braukšanas stils – precīzs, bet apdomīgs, šķietami, bez bagijiem nepieciešamās agresijas, sprādzienveida lēmumiem. Rezultāti iepriekšējās sezonās centās to pierādīt: trešais NEZ kroskartos, trešais 2010. gada B600 Latvijas čempionātā. Šādi rezultāti apstiprina stabilitāti, ātrumu, prasmes, bet ne tos vājprāta procentus, kas nepieciešami augstākiem sasniegumiem.
Patiesībā, liekas, to sauc par inteliģenci – gan trasē, gan ārpus tās. Pienāca brīdis, situācija un izdevība un izrādījās, ka Baumanis spēj būt līderis, nest līdera nastu un tikt galā ar situāciju līdz pat pēdējam brīdim. Uzvarēti pirmie divi posmi – pārliecinošs pieteikums. Bija intriģējoši vērot, kas notiks tālāk. Scenārijs gan šķita atkal uz trešo vietu virzošs… Kļūda fināla sākumā trešajā posmā Priekulē un iekrātais pārsvars vējā ar vienu bremzes nepiespiešanu. Šis bija sezonas lūzuma punkts, kurā visas izredzes uzziedēt būtu Otto Vočtavam, kurš pirms sezonas šķita gandrīz vienīgais iespējamais titula pretendents. Vočtava sezona pēc zaudēta sākuma gāja kalnā, savukārt Baumanis pieļāva muļķīgu kļūdu. Autosporta rezultātu vērošanas pieredze vēstīja: Vočtavs čempions, bet Baumanim vēl jāpacīnās, lai decembrī tiktu uz apbalvošanas pasākumu…
Tomēr tieši šajā brīdī Baumanis ieslēdza savu meistarību un minēto inteliģenci. Kļūdu nebija, vismaz ne tik rupju. Nebija gan arī vairs uzvaru, bet bija tieši tādi rezultāti, kuri ļāva noturēt līderpozīciju kopvērtējumā arī pēc pēdējās sacīkstes. Fināls Mūsā bija žilbinošs, Jānis ar Otto spēkojās ritenis ritenī līdz pat finišam. Tā bija fantastiska, izcila divu jaunu sportistu cīņa. Divu jaunu un noteikti ļoti gudru un inteliģentu sportistu cīņa.
Liekas, Jāņa tituls ir 2011. gada lielākais pārsteigums, jo vairāk tāpēc, ka tas bija jāizcīna tik sīvā cīņā. Lilienšteins, Spīķis un Jerāns arī pirms sezonas šķita loģiskas opcijas. Baumanis – jā, noteikti viens no titula pretendentiem. Bet tikai situācijā, jā citiem pretendentiem pavisam neveicas. Jā, bija neveiksmes arī pārējiem, bet šis noteikti nav zemē atrasts tituls, šis ir izcīnīts spraigā, gudrā cīņā!
Andris Jurciņš: Svešais savējais
D12 smago automašīnu klasē gads sākās tā, kā noslēdzās iepriekšējais, vismaz tā bija paredzēts. Mūs gaidīja iepriekšējo gadu Latvijas čempiona Bruno Leimaņa duelis ar iepriekšējo gadu vicečempionu Kristapu Eglīti. Ja iegriežas ciemos, tad noteikti favorītu pulkā igaunis Tāvi Pindiss. Ja līderi kļūdās, tad pirmais, kurš kļūdas izmanto – Aldis Grantiņš. Viss scenārijs skaidrs jau sākumā.
Vienīgi čempions pavisam cits. Andris Jurciņš, kurš līdz šim bija daudz spēkojies Igaunijas čempionātā, šoreiz, panākumu vadīts, aizvadīja pilnu Latvijas čempionāta sezonu. Iepriekšējās sezonās viņš apmeklēja tikai dzimtās Smiltenes posmus, un arī tad – ne vienmēr un ne vienmēr veiksmīgi. Šogad viss sagriezās citādāk.
No sezonas pieciem posmiem Andris čempiontitulu nodrošināja jau ceturtajā. Ar stabilitāti, uzvarām, konkurentu kapitulēšanu. Par spīti smagai avārijai joprojām apmeklētajā Igaunijā, Jurciņš Latvijas seriālā dominēja pārliecinoši. Tituls pelnīts. Andra ātrums bija nojausts jau iepriekš, tomēr pārsteidza viņa negaidītā simtprocentu dalība Latvijas seriālā.
No vienas puses žēl, ka čempionātu nācās pamest Eglītim, bet sezona nepadevās Leimanim. Viņu trīs kopā, savos optimālākajos spēkos, radītu īstu karnevālu smagnējā, tomēr baudāmajā klasē. Jācer visus ieraudzīt uz starta aprīļa beigās!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 22.09.2018. ČEMPIONU AUTOKROSS LAF Folkreisa Vasaras kausa 6. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 10. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - KKK Dalībnieki FR (38) Dalībnieki KKK (24) ČEMPIONU SKAITĪTĀJS (31) ***