Autokross: Eiropas līderi iekrīt uz dopingu, Kuļikovskis – nelieto

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
09.01.2013
12:01

FIA izmainījusi Eiropas čempionāta 2012. gada rezultātus, jo divi sportisti saņēmuši diskvalifikācijas par neatļautu vielu lietošanu. SuperBuggy klasē neatļautas vielas atklātas bijušajam Buggy 1600 Eiropas čempionam Ladislavam Hanākam, bet Buggy1600 klasē iekritis austrietis Tomass Šaibelbergers.

Hanāka gadījumā organismā pēc sacīkstes Ungārijā atrasta viela Metoprolols, bet FIA Antidopinga Disciplinārā komiteja (FIA ADC) nolēmusi diskvalificēt Hanāku no šīs sacīkstes, atņemot arī kopvērtējuma punktus. Rezultātā čehs no ceturtās vietas kopvērtējumā noslīdējis uz sesto, dodot pozīcijas uz augšu Petram Bartošam un Vilī Albērsam.

Hanāka diskvalifikācija atstājusi arī statistisku iespaidu uz Latvijas sportistu rezultātiem. Jānis Boks Ungārijas posmā klasificēts sestajā vietā, kas neatstāj iespaidu uz viņa demito vietu čempionāta kopvērtējumā. Papildu punktu guvis arī Juris Kuļikovskis, kurš no 15. vietas Njiradā pacēlies uz 14. pozīciju, kas kopvērtējumā Juri paceļ no 24. uz 22. pozīciju.

Starp citu, Ungārijā neatļauto vielu pārbaudi bijis jāveic arī Jurim Kuļikovskim, kurš to pārliecinoši izturējis, Latvijas Automobiļu federāciju okotbrī informēja FIA pārstāvji.

Buggy 1600 klasē Šaibelbergers uzķēries uz autosportistu populārāko pārkāpuma veidu – izlaidīgs dzīvesveids austrieši provē ienesis kaņepes pēdas , tātad – zāles pīpētājs! Tomass zaudējis Ungārijas posma desmito vietu un nākamā posma Čehijā devīto vietu (15 punktus kopā), no 19. vietas kopvērtējumā aizlidojot uz tālo 42. pozīciju. Turklāt Šaibelbergers saņēmis 6 mēnešu diskvalifikāciju, kas gan EČ kontekstā viņu neietekmē, jo diskvalifikācija beidzas jau 13. martā.

Latviešu ieguvumi – Andris Kuļikovskis tagad var lepoties ar vienu punktu Čehijas posmā, no 19. vietas paceļoties uz 18. pozīciju. Kopvērtējumā Andra 15. pozīciju tas neizmaina. Māris Līcis oficiālajā FIA kopvērtējumā tiek uzrādīts dalītā 42. vietā ar visiem, kam kopvērtējumā viens punkts. Tas gan ir interesanti, ka oficiālais kopvērtējums neuzrāda sīkāku pozīciju dalījumu starp braucējiem ar vienādu punktu skaitu, kā to paredz nosacījumi.

Morāle – lai cik kurioza neliktos Eiropas čempionāta dalībnieku iekrišana uz šādām lietām, sportistiem gan nacionālajā līmenī, gan, jo īpaši, starptautiski ir jāseko līdzi šādām niansēm, jo šāda iekrišana var nozīmēt visas karjeras sabrukšanu.

Starptautiski spilgtākais notikums pirms vairākiem gadiem bija čeha Tomaša Enges iekrišana par zāles pīpēšanu – ar šo incidentu čehs zaudēja jebkādas cerības nostabilizēties F-1 apritē. Turklāt toreiz ņemtās proves uzrādīja, ka Enge ir lietojis neatļautas vielas vairāk nekā nedēļu pirms proves ņemšanas, taču tas netraucēja FIA ADC anulēt viņa rezultātus – viela uzrādās un ar to pietiek.

Apbrīnojami, ka  pērn FIA GT1 čempionātā startējošā Enges lieta ir atrodama arī 2012. gada rudens dopinga skandālu sarakstos, par to pašu kaņepju tēmu…

Speciālisti atzīmē, ka motoru sportam nav raksturīga klasisko dopinga vielu lietošana, kā, piemēram, vieglatlētiem vai riteņbraucējiem. Tas tāpēc, ka autosports mazāk prasa fizisko izturību, turklāt atlētu izmantotās vielas rada izteiktu apziņas uzbudinājumu, kas tik precizitāti un mieru prasošā sporta veidā vairāk traucē nekā palīdz. Līdz ar to autosportisti visbiežāk iekrīt uz neuzmanības vai izlaidības rēķina. Bīstamību rada specifiski medikamenti kādu slimību ārstēšanas procesā, vai jau minētās „izklaides vielas” vai alkohols.

Kā zināms, pirms dažiem gadiem arī Latvijas autokrosa čempionāta posmus apmeklēja Latvijas dopinga mednieki, taču konkrētajos gadījumos problēmas netika konstatētas. Taču arī Latvijas autosportā (autošosejā) ir bijušas lietas par kaņepju vielu lietošanu, kas noslēgušās ar sportista diskvalifikāciju.

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv