Autokross: Latvijas autokrosam tuvojas Džokera aplis?

Viesturs Saukāns  01.08.2019 22:37 17

  Autokross, Ziņas

Laiks diskusijai - Džokera aplis autokrosā: plusi, mīnusi?

Latvijas autokrosa čempionāta kuluāros arvien skaļāk izskan ideja par Džokera apļa ieviešanu. Tādā veidā tiktu risinātas regulārās situācijas, kad trasē ātra ir tikai viena līnija, un apdzīšanas nav iespējamas smilšu sanesumu dēļ, kas apdzinējam atņem ātrumu un uzbrukums jāatceļ. Autocross.lv sakasījās pats ar sevi: Par vai pret?

Versija: Džokeris izglābs autokrosa šovu, ļaujot ātrākajiem apspēlēt lēnākos, veidojot arī iespējas stratēģiskām veiksmēm un kļūdām, kas ietekmētu rezultātus.

Jā: Tā ir – Džokera aplis piedod neprognozējamību, daļā gadījumu turot intrigu līdz brauciena pēdējiem brīžiem. Ja ir situācijas – kā Brenguļos un Pilskalnos -, kad apdzīt gandrīz nav iespējams, Džokeris ir tas, kurš ievieš papildu intrigu un mazinās “vilcieniņu” sacensības.

Nē: Tomēr Džokeris nav zāles visām kaitēm, tam ir arī negatīvi efekti. Džokeris bieži izjauc lieliskus dueļus vai pat vairāku mašīnu tiešu cīņu. Trasēs, vai trašu vietās, kur varētu notikt apdzīšanas, Džokera dēļ tas lielākoties pazudīs. Ātrākie braucēji sapratīs, ka viņi ir ātrāki, tāpēc izvēlēsies neplēst mašīnu spārnus apdzenot, bet vienkārši izspēlēs uzvaru ar Džokera apļa palīdzību. Atcerieties leģendāros Kozlovska un Jerāna dueļus? Aizmirstiet, ar Džokeri to nebūtu, jo mazinot riskus viens no viņiem dotos Džokerī. Turklāt, vai no šova viedokļa ātrākajam vienmēr ir jādod iespēja uzvarēt? Varbūt kādreiz ir interesantāk, ka nomināli ātrākajam braucējam jākuļas pa beigu galu, tādā veidā padarot sacīksti vēl interesantāku. Līderu iepīšanās zemās pozīcijās gan notiek salīdzinoši reti, balstīt visu krosa šovu tikai cerību, ka favorītam neveiksies, nav auglīgi. Turklāt ne ar šo dalībnieku skaitu klasēs.

Versija: Latvijas trasēs Džokera apļi neatbilst FIA pieņēmumiem par šo trases papildu elementu.

Jā: Lai gan Folkreisa dēļ laika gaitā pie Džokera apļa tikušas praktiski visas Latvijas čempionāta autokrosa trases, tās reti kura veido FIA prasībām atbilstošo apļa laika starpību.

Nē: Nu un?! FIA mūsu sportā būtu jāregulē vienīgi taisnīgums un drošība. Viss pārējais, kas nepārkāpj šos abus principus, ir mūsu pašu interpretācija. Kādus Džokerus gribam, tādus veidojam. Ja vien tie ir godīgi pret visiem sportistiem un droši visiem klātesošajiem. Ar šādu pieeju būtu vēl vairākas risināmas tēmas. Varenajai organizācijai pašai ir daudz kļūdu un nekonsekventu risinājumu, pietiek kaut pavērot sacensību vadību un sodus pēdējo pāris sezonu F1 čempionātos. Ja F1 sportisti pat izveidojuši mirkļbirku #letusrace (ļaujiet mums sacensties), un praktiski pēc katra posma ir asas diskusijas par tiesnešu spriedumiem, tad ne visus piemērus nepieciešams pārņemt un ievērot nacionālā līmenī.

Versija: Džokeris ir lieks brauciena elements, kas tikai traucē sportistam aizvadīt kvalitatīvu braucienu.

Jā: Braucējam nāk klāt papildu elements, kas jātur prātā, kuru nedrīkst aizmirst. Tas braucienam atņem lidojuma sajūtu, kad sportists maksimāli koncentrējies aizvada pēc iespējas tīrāku braucienu uz finišu.

Nē: Tā patiesībā ir uzburta problēma, kuru uztur tie, kuri Džokeri nav pamēģinājuši. Pat lielākie Džokera pretinieki ir atklāti pateikušu: sākumā Džokeris bija kā liels, bīstams bubulis, kuru ātri realizēt, lai tikai neaizmirstas. Vēlams – pirmajā aplī, lai miers mājās. Taču iemācoties Džokeri saprast un sarēķināt, tas braucienu padara interesantu, un rada papildu azartu.

Versija: Džokeris iznīcina autokrosa pamatbūtību, vēsturi un tradīcijas, viss tiek pakļauts modes kliedzienā esošajam rallijkrosam.

Jā: Tā ir. Tāpēc šie sporta veidi ir katrs tik atšķirīgi, jo katrā sportistam ir citi uzdevumi. Autokross ir sports, kurā sarežģītos trases apstākļos ir jāatrod labākais, gudrākais veids, kā tikt konkurentam garām. Ja esi ātrāks, bet to nevari izdarīt – pats vainīgs. Vai autokross ir jātuvina rallijkrosam? Var futbolā ļaut izmantot hokeja nūjas, ar kurām arī var kontrolēt bumbu. Vai tas joprojām būs futbols, vai tomēr jau cits sporta veids? Šajos gados arvien vairāk liekas, ka autokrosam un rallijkrosam ir vairāk atšķirīga nekā kopīga.

Nē: Nepazudīs ne smiltis, ne risas, ne dubļi, ne arī apdzīšanas mēģinājumu. Autokross paliks tas pats sporta veids, tikai ar nelielu niansi, kas var padarīt sacensības interesantākas. Varbūt sākotnēji ir vērts Džokeri ieviest atsevišķos posmos, trasēs ar smagāko segumu? Ļaut Mūsā, Vecpilī atstāt pozīciju sadali sportistu tiešās cīņās?

Līdzšinējie piedāvājumi sportistiem guvuši mazu atsaucību Džokera ieviešanā. Tam ir plusi un mīnusi, turklāt vienlīdz vērā ņemami. Komentāros vieta jūsu komentāriem!