Autokross: LČ tehniskie noteikumi bez revolūcijas, FIA svaru tabula!

Viesturs Saukāns  10.12.2012 15:10 0

Pēc ilgstošām pārrunām LAF Krosa komisijas padome un krosa tehniskie komisāri nonākuši pie gataviem tehniskajiem noteikumiem 2013. gada Latvijas čempionātam. Dramatisku izmaiņu nav, taču lielākais jaunums – viss Latvijas vieglo automašīnu kross turpmāk izmantot FIA mašīnu minimālā svaru tabulu, atceļot jebkādas diskusijas par tabulas pareizumu vai kļūdainumu. Paredzēts arī nākotnē sekot līdzi FIA spriedumiem svaru jautājumā – starptautiskā federācija mēdz tos mainīt.

Automašīnu minimālā svaru jautājums saasinājās Open klases pilnpiedziņas mašīnu kontekstā, bet „trieciena vilnis” skāra arī 1600, 2000 Super un VAZ klasika klases. Rezultāts – visām vieglo automašīnu klasēm piemērota viena svaru tabula, kāda tā ir FIA dokumentācijā autokrosa mašīnām. Galvenais jaunums – no nākamā gada mašīnas atkal tiks svērtas bez sportista, kas, teorētiski, ir izdevīgāk svarā vieglākiem sportistiem. Dažs jau joko, ka autokross netieši mudinās sportistus uz fizkultūru.

Ja nopietni, visu salonautomašīnu klašu (1600, 2000 Super, Open, VAZ Klasika) minimālie svari, attiecībā pret motora darba tilpumu un bez sportista ir:

Līdz 1000 kub.cm: 670 kg
Līdz 1400 kub. cm: 760 kg
Līdz 1600 kub. cm: 850 kg
Līdz 2000 kub. cm: 930 kg
Līdz 2500 kub. cm: 1030 kg
Līdz 3000 kub. cm: 1110 kg
Līdz 3500 kub. cm: 1200 kg
Līdz 4000 kub. cm: 1280 kg

Pēc ilgstošām pārrunām šī tabula tika piemērota arī Open klases pilnpiedziņas automobiļiem, ar piebildi, ka mašīnu jaudu slāpēšanai tiek ieviests 34 mm gaisa padeves restriktors. Būs interesanti vērot, kā mainīsies spēku samēri klases iekšienē, zinot, ka pilnpiedziņas mašīnas svars ar aizmugures piedziņas auto svaru ir izlīdzināts, taču pilnpiedziņas mašīnām ieviesti restriktori. Teorētiķi paredz abu mašīnu tipu līdzvērtīgumu. Jātgādina, ka turbo mašīnām motora darba tilpumu aprēķina ar koeficientu 1,7, kas nozīmē, ka 2000 kub. cm turbo auto iekļaujas svara tabulas ailītē Līdz 3500 kub. cm, un sver ne mazāk par 1200 kg, kas ir ievērojami vairāk nekā, piemēram, 2000 kub. cm Toyota MR2.

Kā svaru tabula varētu ietekmēt šobrīd esošos braucējus? Arī Autocross.lv radās jautājums par 1600 un 2000 Super klasēm – kāpēc kaut ko mainīt, ja nevienam nebija skaļu pretenziju. Tomēr tehniķu arguments ir saprotams – šī ir starptautiska, pasaules svaru tabula, kurai pievienojoties mēs esam saprotams spēks ar saprotamiem noteikumiem kā šeit viens otram, tā jebkurā ārvalstu sacīkstē. Tāpat arī noslēdzas diskusijas par svaru tabulu tapšanas principiem un jautājumi, „kāpēc tieši tā, nevis citādāk?”. Turklāt praksē sportistiem izmaiņas mašīnām ir minimālas, svarīgākais, šķiet, ir tieši tas – tiek svērts

Šogad mašīnu minimālos svarus veidoja mašīnas un sportista kopējais svars. Daži piemēri ar mašīnu svariem pēdējā posmā Mūsā:

1600 klases minimālais svars kopā ar braucēju šogad bija 950 kg.
Auto #101 svēra 967 kg (iespējamais aptuvenais svars bez sportista: 900 kg)
Auto #105 svēra 964 kg (iespējamais aptuvenais svars bez sportista: 880 kg)
Auto #112 svēra 986 kg (iespējamais aptuvenais svars bez sportista: 890 kg)
Auto #115 svēra 958 kg (iespējamais aptuvenais svars bez sportista: 880 kg)
(atvainojos, ja aptuvenais sportistu svars noteikts nepareizi!)

Secinājums – pat visvieglākajiem auto ar šķietami visvieglākajiem klases braucējiem ir daudz kilogramu, kurus meklēt un likvidēt automašīnās. Līdz ar to praksē tehniskās izmaiņas būs minimālas. Cits jautājums, ka vieglākie sportisti pret smagākajiem nekavējoties iegūst priekšrocības. Līdzīgs secinājums arī par Open klases pilnpiedziņas mašīnām – šķiet, vadošie auto arī bez braucējiem ar rezervi iekļaujas minimālā svara prasībās.

Tātad kopsavilkums: 2013. gada Latvijas čempionāta 1600, 2000 Super, Open un VAZ klasika mašīnas tiks svērtas BEZ SPORTISTA, iekļaujoties augstāk minētajā svaru tabulā.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Folkreisa Vasaras kausa 1. posms, Krosa komisijas kausa 4. posms

Smiltene, Tepera trase, 28.04.2019.

Dalībnieki FR (30)

Dalībnieki KKK (8)

Reģistrācija parkā

***

Pasaules rallijkrosa čempionāta 2. posms

Spānija, Barselona, 27.04.2019.

Latvijas sportisti:

-Jānis Baumanis

-

***

Latvijas rallijkrosa čempionāta 1. posms, NEZ Kroskartu čempionāta 1. posms

Rīga, BKSB, 04.-05.05.2019.

Dalībnieki

***

Latvijas autokrosa čempionāta 1. posms

Valmiera, Brenguļu autotrase, 12.05.2019.

Dalībnieki

***

Pasaules rallijkrosa čempionāta 3. posms

Beļģija, Spā trase, 11.05.2019.

Latvijas sportisti:

-Jānis Baumanis

-

***

AUTOCROSS.LV ATBALSTA