Autokross: Open: Astoņi mēneši izšķirošajai iespējai

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
29.07.2015
00:18

Otrdien Rīgā aizvadītajā Latvijas autokrosa čempionāta Open klases dalībnieku sapulcē sportisti centās iezīmēt klases nākotni. Aizmugures piedziņas auto braucēji ir ceļā uz neatkarības atgūšanu, kas gan faktiski nozīmē pēdējo iespēju šai klasei pašnoteikties. Iznākuma risinājums nav ideāls, taču šajā situācijā cienījams.

Uzreiz jāatzīmē, ka sapulce noritēja saprātīgā gaisotnē ar visu iesaistīto vēlmi savienot sportistu intereses un autokrosa labklājību. Tiesa, sapulcē pieņemtie lēmumi nav oficiāli līdz LAF Krosa komisijas padomes apstiprinājumam un sarunām ar kaimiņvalstīm (lasi – Lietuvu). Sapulcē piedalījās gandrīz visi šobrīd aktīvie Open braucēji – Jānis Borševskis, Jānis Kozlovskis, Jānis Dreimanis, arī Borševska treneris Jānis Vorobjovs, Eduards Iesalnieks, Normunds Skribis, Ints Jeršovs un Kristaps Ašmanis, kā arī LAF Krosa komisijas vadītāja Inta Ulme, tehniskās komisijas pārstāvis Modris Volksons un Viesturs Saukāns.

Īsumā svarīgākais – Open klases/klašu izdzīvošanas plāns:

* No tagadējās Open klases plānots izveidot divas atsevišķi startējošas klases:

Open 3500: pilnpiedziņa, aizmugures piedziņa, priekšpiedziņa. Ar vai bez turbo, nemainot turbīnu restriktorus (32 mm).

Open 2500: pilnpiedziņa, aizmugures piedziņa, priekšpiedziņa. Ar vai bez turbo (lielākā turbo kubatūra – 1400 kub.m), nemainot turbīnu restriktorus (32 mm).

* Abas klases jebkurā gadījumā aizvada Baltijas autokrosa čempionātu, iespējams, ar vairāk posmiem nekā pārējām klasēm. Jāveic sarunas ar Lietuvas kolēģiem par posmu skaitu un skaita attiecību starp valstīm.

* Katra klase 2016. gadā var iegūt Latvijas čempionāta statusu, ja mēnesi pirms Latvijas čempionāta pirmā posma reāli licences izņēmuši katras klases vismaz astoņi dalībnieki.

Ja kādā klasē nav astoņu licencētu dalībnieku, klase sezonu uzsāk kausa izcīņas statusā. Open 2500 iztrūkuma gadījumā tas nozīmētu, visticamāk, pievienošanos atpakaļ lielajām mašīnām, atjaunojot šā gada formātu. Citādi klase reāli būs uzskatāma par iznīkušu.

Ja nevienā no klasēm nav astoņu licencētu dalībnieku mēnesi pirms Latvijas čempionāta starta, atgriežas šā brīža Latvijas čempionāta apvienotais formāts. Tas, kas interesanti, neliegtu vilkt atsevišķi abu klašu Baltijas čempionāta rezultātus.

Daži skaidrojumi

Ja pieņemam, ka 2016. gada Latvijas čempionāts startēs aprīļa beigās, tas nozīmē, ka astoņiem dalībniekiem katrā klasē jābūt licencētiem līdz marta beigām. Tātad abiem grupējumiem priekšā ir astoņi mēneši aktīva darba savā iekšienē, lai sevi realizētu. Interesanti, ka abu klašu pārstāvji jau sapulces noslēgumā veidoja sarakstus ar potenciālajiem dalībniekiem, un provizoriski 8+8 plāns ir īstenojams. Tiesa, šis ir brīdis, kad frāzēm „es zinu, ka tur šķūnī viens būvē!” ir jārealizējas, citādi šādas būvēšanas notiek gadiem ilgi, bet dalībnieku skaits nepalielinās.

Aizmugures piedziņas automašīnu braucējiem nākamie astoņi mēneši ir kardināli izšķiroši: šā brīža Open dalīšanās ir viņu iniciatīva, tāpēc, sevi nepierādot līdz pavasarim, līdzšinējie argumenti vēlāk nebūs svarīgi, iespēja nebūs izmantota. Tomēr, kā minēts, ir pamatotas cerības sasniegt astoņus dalībniekus (atdalīšanās no lielajām mašīnām var atgriezt trasē aizgājušos, kā arī ievest jaunus prototipus).

Praksē abas klases lielākoties atšķirsies ar to, ka Open 3500 būs kaut kas līdzīgs D-1 vai SuperCar, kurā pulcēsies „gandrīz D-1” automašīnas – Evo, Subaru, utt. Savukārt Open 2500 būs atmosfērisko motoru klase aizmugures piedziņas automašīnām un „vecajām kvatrām”. Savulaik Lietuvā šāds formāts veiksmīgi darbojās, līdz klasei ļāva pievienoties turbo automašīnām.

Pie Open klasēm parādījusies priekšpiedziņa. Šī ir iespēja krosā ienākt priekšpiedziņām ar motoriem virs 2000 kub. cm, kas līdz šim faktiski nebija iespējams, jo nebija tādas klases, kam tik liela kubatūra atbilstu. Pirmā bezdelīga varētu būt, piemēram, šīs svētdienas LAF Krosa komisijas kausā pieteiktais Armanda Pārupes Volvo S60 ar 2500 motoru. Šis varētu būt ļoti interesants pavērsiens tehnikas izvēlē un spēku samēru sajaukšanā.

Open 2500 neloģiska šķiet turbo mašīnu atstāšana. Tomēr, piemērojot koeficientu 1,7, sanāk, ka izmantotajai tehnikai jābūt ar maksimums 1400 kub. cm turbomotoru – jau atkal vieta jaunradei un iespējām.

Abas klases, cīnoties par Latvijas čempionāta statusu, talkā var ņemt arī kaimiņus, piemēram, lietuviešus, arī viņi skaitās astoņu nepieciešamo braucēju rindās. Teorētiski klases līderi var šmaukties, licencējot „mirušās dvēseles” – it kā braucējus, kuriem nav ne vēlēšanās, ne tehnikas startēt. Tomēr plāns nerealizēsies LAF Kodeksa un LAF Krosa komisijas nosacījumu dēļ. Lai klase izcīnītu čempiona titulu, sezonas laikā tajā jābūt startējušiem vismaz astoņiem dalībniekiem. Lai posms tiktu ieskaitīts Latvijas čempionāta kopvērtējumā, posmā jāstartē ne mazāk par sešiem sportistiem. Šādiem ieskaitītiem posmiem jābūt ne mazāk par četriem. Tātad čempiontitula iegūšanas barjeras ir saliktas pietiekami augstas, lai ar vienkāršu licenču pirkšanu un shēmošanu neko īsti nevarētu panākt. Ja klase dabā nebūs dzīvotspējīga, to visi pamanīs.

Pat, ja neizdosies 8+8 situācija, Baltijas ieskaite klasēm varēs notikt, sadarbojoties ar Lietuvu. Arī kaimiņos Open klase ir nonākusi situācijā, ka viena tā nevar normāli eksistēt, tāpēc paredzams, ka kaimiņu braucēji būs tikai ieinteresēti labā kopīgā seriālā. Pēdējos gados abu valstu autokrosa noteikumi ir ļoti satuvinājušies, tāpēc pat nav īpaši nekas jāmaina kopdarbam, vienīgi braucēji jānovirza uz atbilstošām klasēm.

Lielāka problēma varētu abu Open klašu Baltijas kalendārs. Skaidrs, ka Latvijas puse labprāt gribētu maksimālu posmu skaitu savās mājās, kādam no rīkotājiem nenolaupot Baltijas šovu Open klasēs. To pašu, velkot savus organizatorus, visticamāk vēlēsies arī Lietuvas puse, kas ir pašsaprotami. Tas nozīmē, ka Open klašu Baltijas čempionāts var sasniegt pat astoņus, desmit posmus. Vai tas ir realizējams?

Sapulcē visi vienbalsīgi atzina, ka Latvijas un Baltijas čempionāta Open klase šobrīd ir lieliska izrāde skatītājiem un televīzijas formātam. Tomēr objektīvi ir spriedumi, ka visi, kas nebrauc ar lielajām pilnpiedziņas mašīnām, faktiski ir statisti čempionāta līderu cīņās, turklāt pat riskē ar drošību, jo kontaktcīņās par 300 kg vieglākās mašīnas lido tālu un nevadāmi.

Un tātad, galvenais uzsaukums! Visi, kuri ir gatavi cīņām Open 2500 un Open 3500, no vārdiem un idejām pie reāliem darbiem, jo citas iespējas šīs filozofijas mašīnu braucējiem vairs var nebūt! Interesējieties, dedziet par savu sportu, viss ir tikai sportistu rokās!

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv