Ļoti iespējams, ka šogad būs pirmā sezona pēc ilgiem laikiem bez Latvijas vai Baltijas mēroga D12 klases seriāla norises. Ja tā, klase pelnījusi pateicību par aizvadītajām desmitgadēm situācijā, kad tehnikas ieguve kļuva arvien grūtāka, un arvien spēcīgāk izpaudās braucēju entuziasms.
Šobrīd tiek plānots, ka šogad smago automašīnu GAZ 51/52 D12 klasei nenotiks Baltijas kauss, jo pērnā sezona uzrādīja, ka dalībnieku skaits ievērojami samazinājies gan mūsu pusē, gan gaziku citadelē Igaunijā. Nav ne skatāmi, ne nepieciešami aizvadīt formālus posmus, ja uz tiem pulcējas trīs, četras mašīnas. Taču iespējams, ka vismaz vienu cīņu Latvijā redzēsim – nav izslēgts, ka šovasar tradicionāli Smiltenē varētu notikt šīs klases Igaunijas čempionāta posms. Arī mūsu braucēji gatavojas Igaunijas čempionātam, tāpēc smagā divīzija no braukšanas neatvadās.
D12 klase gan kopā ar bagiju B6000 kategoriju, gan atsevišķi, pamatīgi mētāta desmitgadēs kopš Baltijas neatkarības iegūšanas. Pirmajos brīvības gados uz brīdi apstājās cīņas vispārējā apjukuma un finanšu haosa dēļ. Taču Latvijas čempionāts – jau zem sarkanbaltsarkanā – strauji atdzīvojās un piedzīvoja tik tiešām aizraujošas cīņas visos Latvijas nostūros. Deviņdesmitajos gados seriāls jutās gana spēcīgs, taču pirmais smagais kritums bija gadsimta vidū – 2001. gadā visām smago auto klasēm notika pēdējais Latvijas čempionāts. Vēlāk gan pa kādai sacīkstei notika, taču vairāk kausu izcīņu un šova sacīkšu režīmā. Entuziasti gan sakopoja spēkus un, pēc garām cīņām kuluāros spēja pierādīt, ka čempionātu D12 klasei ir vērts atjaunot – 2009. gadā braucēji atkal stājās uz starta, cerot uz kāroto Latvijas čempiona titulu. B6000 klases stāsts šajā laikā ir nedaudz atšķirīgs, jo jau kopš 2007. gada notiek Baltijas kausa izcīņa.
D12 Latvijas čempionāta kārtējais uznāciens bija no 2009. līdz 2012. gadam. Tomēr arī tad par klases izdzīvošanu bija jācīnās visiem spēkiem – latvieši vieni paši, pat ar pāris igauņu līdzdalību, saprātīgu dalībnieku skaitu vairs pacelt nevarēja. Līdz ar to smago salonmašīnu čempionāts pievienojās bagiju brāļiem, kopš 2013. gada aizvadot kopīgu Baltijas kausu/čempionātu. Par spīti tam, ka padomijas rēgi ikdienā atkāpās arvien tālāk, Igaunija un Latvijas kopumā senajiem auto atrada gan tehnoloģisku uzlabojumu iespējas, gan kuplu dalībnieku skaitu. Baltijas seriāls bija aizraujošs gan posmos atsevišķi, gan uz papīra – kopvērtējuma tabulās. Taču visam savs laiks – D12 vairs nevar nodrošināt Baltijas kvorumu.
Šķiet, līdzjutēju vārdā varam izteikt pateicību D12 klasei par sagādātajām emocijām – jo vairāk mašīnu trasē, jo vairāk emociju! Un tiem vīriem, kuri joprojām dosies kaujā kaimiņzemē, lai veicas!
D12 klases Latvijas un Baltijas sezonu uzvarētāji
Baltijas kauss/čempionāts
2018.: Bruno Leimanis (Latvija)
2017.: Marko Tīnass (Igaunija)
2016.: Otts Kevvai (Igaunija)
2015.: Otts Kevvai (Igaunija)
2014.: Bruno Leimanis (Latvija)
2013.: Olari Sārnīts (Igaunija)
Latvijas čempionāts
2012.: Bruno Leimanis (Cēsis)
2011.: Andris Jurciņš (Smiltene)
2010.: Bruno Leimanis (Cēsis)
2009.: Bruno Leimanis (Cēsis)
*
2001.: Armands Grišjānis (Smiltene)
2000.: Alains Karūse (Igaunija)
1999.: Raitis Zariņš (Priekule)
1998.: Raitis Zariņš (Priekule)
1997.: Aldis Bērziņš (Smiltene)
1996.: Jānis Palēvics (Grobiņa)
1995.: Aldis Bērziņš (Smiltene)
1994.: Aldis Bērziņš (Smiltene)
1993.: Ilmārs Recebs (Smiltene)
1992.: Ilmārs Recebs (Smiltene)
D12 klase jau kuru reizi tiek norakstīta, bet nu redzēs ko vīri sagatavos.
Realitātē jau jārēķinās, ka D12 pasākums kvalitatīvā veidā kādu dienu beigsies. Piemēram, pat plašajā krievzemē 51/52 ir praktiski iznīkuši un to vietā startē gazeles.
Man gan ir cits jautājums “saloniekiem “- kāpēc mūsupusē galīgi nav intereses par D13 klasi, kas vēl gadus padsmit būtu dzīvotspējīga.
Un ir jau, protams lielo bagiju klase, kas veido sevišķi skatāmu smago krosa kodolu.
Bet pa lielam, viss jau ir atkarīgs no entuziastiem, no sportistu un organizatoru kolektīva, ja visi spētu vienoties vienotai attīstības stratēģijai, smago auto krosam būtu iespējas dzīvot vēl minētos padsmit gadus, un varbūt pat vairāk, jo vairāk tāpēc, ka GAZ rūpnīca joprojām strādā.
Interesenti bija uz D13, bet realizācija apstājās. Manuprāt, šai tēmai pamatā ir finanses