Arvien vairāk diskusiju izraisa gaidāmā pilnpiedziņas mašīnu debija Latvijas čempionāta Open klasē – pret allaž labāko apļu laiku uzradītājiem Latvijas krosā nedēļas nogalē Smiltenē stāsies Ints Jeršovs ar Subaru Impreza. Autocross.lv lūdza eksperta Modra Volksona prognozi, kāds varētu būt Jeršova sniegums debijas sacīkstē.
„Patiesībā prognozēt ir sarežģīti un scenāriji var būt dažādi,” sacīja gaidāmo sacensību tehniskais komisārs. „Taču man liekas, ka Jeršovs netiks trijniekā, ja fināla finišu bez starpgadījumiem sasniegs trīs klases vadošie braucēji. Reālākais scenārijs – pilnpiedziņas mašīna uzvarēs startā, taču turpinājumā nevarēs pretoties ievērojami vieglākajiem aizmugures piedziņas automobiļiem.”
Modris Volksons arī atzīmēja, ka īsti nepiekrīt kolēģiem LAF Krosa komisijas padomē attiecībā uz pilnpiedziņas mašīnām piešķirtajiem papildu svariem attiecībā pret aizmugures piedziņas mašīnām. „Domāju, starpība uz papīra ir pārāk liela.”
Latvijas čempionāta svaru tabula veidojas atbilstoši FIA tabulai, kas veidota attiecībā pret motora tilpumu. Līdz šim aizmugures piedziņas mašīnām izmantojām par 70 kg mazāku svaru nekā FIA tabulā atbilstošajām kubatūrām. Savukārt attiecībā pret pilnpiedziņu darbojas FIA svars pret kubatūru, plus vēl 100 kg. Tātad Jeršova Subaru teorētiski vajadzētu būt par 170 kg smagākai par, piemēram, Raimonda Jerāna Matra Murena.
„Taču, no otras puses, man nav ne mazākās nojausmas, cik varētu svērt gaidāmais automobilis, to uzzināsim Smiltenē no rīta,” komentē Volksons. „Varbūt tas jau savā būtībā ir smagāks nekā domājam. Taču, ja izrādīsies, ka pilnpiedziņas minimālais svars padara šīs mašīnas nespējīgas pret aizmugures piedziņas auto, svaru tabulu noteikti vēl var koriģēt.”
Arī vadošais krosa tiesnesis Arnis Vēza atzīmēja, ka pastāv iespēja svaru tabulu mainīt arī pēc pirmā posma – pilnpiedziņas piesaistīšana Latvijas čempionāta Open klasei ir eksperiments, tāpēc jāļauj sākotnēji situācijas pārbaudīt praksē.
Starp citu, pat pasaules autosportā noteikumu koriģēšana dažādas specifikas automašīnu spēku izlīdzināšanai nav sveša. Piemēram, pasaules salonautomobiļu čempionātā (WTCC) pagāja vismaz divas sezonas, kamēr tika atrasta pareizā svaru kombinācija, kuru izmantot priekšpiedziņas automašīnām un aizmugures piedziņas BMW. Rezultātā kādā brīdī abu piedziņu automašīnas sāka braukt izcili līdzvērtīgi. Tiesa, dažādie svari mēdza sniegt pārliecinošu pārsvaru atsevišķās trasēs kādai no piedziņām. Līdzīgi var gadīties arī Open klases gadījumā – piemēram, ātrajā Mūsā, iespējams, pilnpiedziņa jutīsies labāk nekā aizmugures piedziņas mašīnas.
Vēl, runājot par prognozēm, jāatceras pērnā gada Latvijas un Baltijas čempionāta posms Priekulē. Toreiz viss notika tieši pretēji Modra Volksona prognozēm, kad uzvaru dramatiskā cīņā ar Raimondu Jerānu guva lietuvietis Vitaljus Plastinins, kurš startēja ar pilnpiedziņas BMW. Toreiz fināla startā Plastinins iesprūda aiz Jerāna un Jāņa Kozlovska. Kozlovskis kapitulēja jau pirmajā aplī tehnisku defektu dēļ, savukārt Jerāns turēja lietuvieti aiz muguras visu braucienu, līdz pēdējā apļa vidū kļūdījās pārslēdzot pārnesumus un palaižot Vitalju priekšā. BMW pārsvars bija pārliecinošs, bet cīņa – atraktīva.
Jebkurā gadījumā Smiltenes eksperiments būs aizraujošs. Savukārt jūsu prognozes par Subaru cīņu pret prototipiem tiek laipni gaidītas komentāru sadaļā!
Tīri intereses pēc papētīju: rudenī Mūsā Jānis Kozlovskis uzvarēja laika kontroli ar rezultātu 0:41,4. Maijā Kvašņins D1 uzrādīja laika kontrolē 0:37,7, bet ar 41,7 Jānis būtu pēdējais, taču tikai par 0,6 sekundēm zaudējot reāli pēdējam Janam Bartošam (0:40,8). Savukārt Eiropas A finālā J.K. būtu 6. vietā, ja salīdzina rudens Open un pavasara D1 A finālu braucienu laikus. To, ka abas sac. puslīdz var salīdzināt, aplieca B600 rezultāti: Ģirts Zīle pavasara un rudens A finālus uzvarējis, trasē pavadot gandrīz identisku laiku. Savukārt jāņem vērā, ka J.K. rudenī sevi īpaši nesamocīja, sevišķi finālā, jo brauca ar mērķi nesavārīt ziepes un nepazaudēt titulu. Turklāt Mūsa ir ātrā trase.
Protams, tas viss ir statistikas teorija, bet aptuvenais priekšstats par pilnpiedziņas un mūsu Open apļu laikiem rodas.
No tā laikam var izsecināt ka svaru tabula varētu būt par šerpu….
Nevar jau salīdzināt Eiropas vadošo mašīnu iespējas ar Jeršova Subaru.
Un Bartošs Nova Pakā kāpa uz pjedestāla
nu ta Zeebim jaabrauc arii uz Smilteni vai Valmieru :) pameeriities :)
Problēma jau nebūs apļa laikos,bet gan piekarē un transmisijā-nav jābūt lielam ekspertam,lai saprastu kādas slodzes veidojas piemēram Smiltenē un Valmierā uz šiem mezgliem.Pārsvarā būs nefinišs,it sevišķi audiem.
Biju domājis tos 1400kg
24h OSCars ir bik virs 1,5 tonnam, bliezh 24h no vietas pa pilnigu bezcelu un nekas neluuzt :)
ja lielaks svars jadabu klat, ta nav probl tak visu pastiprinat, dabut nost tak gruutaak :)
Nebūtu korekti salīdzinat ar OScar, kas ir pamatigi buvēta sporta automašīna, un kura nemaksā lēti. šis variants, ar pilnpiedziņu OPEN klasē varētu but gana labs, skatāms. Protams, ļoti no svara trases konfiguracija- Latvijas trases pārsvarā ir diezgan lēnas, piemērotas tādam automašīnām, kuras spēj ātri uzņemt ātrumu un labi bremzējas, tādējādi mašīnas masai ir liela nozīme. Droši vien būs nepieciešams attiecīgi koriģēt mašīnu masas atšķirības, lai visiem būtu interesanti. Jebkura gadijumā- Jeršovs malacis, ka teiktu Viesturs- žetons par uzdrikstēsanos!
bet ari autokrosam ir speciali jaabuuve mashina…ar stock arshana nebuus :struggle: