Autokross: Pirmā jaunās Krosa komisijas padomes sēde sarūpē pārsteigumus

Viesturs Saukāns  20.02.2014 14:13 11

Trešdien vakarā tika aizvadīta pirmā LAF Krosa komisijas padomes sapulce kopš 12. februāra komisijas biedru sapulces. Pirmās sēde, kuras mērķis bija kalendāru un nolikumu apstiprināšana, sarūpēja pāris pārsteigumus gaidāmajā sezonā.

Interesantas izmaiņas piedzīvojis Latvijas autokrosa čempionāts – likvidēta brīvo treniņu sesija, kas, zināmā mērā, apvienota ar laika kontroles braucieniem. Līdz šim brīvajos treniņos tika veikti trīs apļi, bet vēlāk sekoja laika kontrole ar vēl trim apļiem, no kuriem labākais veidoja starta pozīciju pirmajai kvalifikācijai. Jaunie noteikumi paredz, brīvo treniņu sesijas nebūs vispār, savukārt laika kontrole sastāvēs no četriem apļiem. Nolikumā uzsvērts, ka pirmajā no četriem apļiem laiks netiks fiksēts, neradot sportistam bez iepazīšanās tiekties uz pirmā apļa varoņdarbiem neiepazītā trasē. Otrais, trešais un ceturtais aplis jau ar fiksētiem laikiem, no kuriem labākais veidos laika kontroles rezultātu, kā līdz šim.

Lai gan paredzama braucēju daļas pretestība šai idejai, saprotami jaunās sistēmas iemesli. Pirmkārt, šādā veidā tiek atslogots pietiekami nervozais rīts, kad divās, trīs stundās jātiek galā ar reģistrāciju, tehnisko komisiju, treniņiem, sapulci, laika kontroli un sacensību atklāšanu. Otrkārt, atceroties pērnā gada sportistu balsojumu Smiltenē, tiek atceltas jebkādas versijas trašu saudzēšanā ar trases konfigurācijas maiņām (riepas, ķīpas, utt). Lai gan brīvie treniņi šķietami aizņēma pāris stundas, šajā laikā pat pie 60 dalībniekiem tiek veikti aptuveni 250 apļi, kas vēl pirms sacensību atklāšanas izdara pietiekamu postu mīkstā seguma trasēs, piemēram, Smiltenē.

Šajā gadījumā gan sportistiem būs ievērojami vairāk jāpievēršas personīgās disciplīnas jautājumiem, jo laika kontrole, kā zināms, notiek pa klasēm un tas, kurš nepaspēj pievienoties klases biedriem, paliek bez laika kontroles rezultāta. Tas nozīmē, ka sportistam pašam būs cītīgāk jārūpējas par reģistrācijas un tehniskās komisijas nekavēšanu. No rīkotājiem un nolikumu gatavotājiem, savukārt, tas prasīs jau laicīgi paredzēt un publiskot aptuveno klašu secību laika kontrolē un pārējās dienas gaitā.

Vēl viens jaunums, kura ideja izskanēja jau pēc salonautomašīnu klašu sportistu sapulces, ir Open klases kausa izcīņa Open čempionāta ietvaros. Ja par visu pēc kārtas, tad Latvijas čempionāta Open klase ir aizmugures piedziņas vai pilnpiedziņas mašīnu klase ar motora darba tilpumu līdz 3500 kub.cm. Savukārt Open kauss būs tās pašas klases automašīnām, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 2500 kub. cm. Tas izslēdz, piemēram, turbomašīnas, kuru motora tilpums ar koeficientu pamatā pārsniedz 2500 kub. cm, savukārt motivē braucējus ar mazākas kubatūras motoriem stāties uz starta. Respektīvi, ja pieņemam, ka ar Toyota MR2 ir salīdzinoši sarežģīti spēkoties pret Lancer Evo VIII, tad MR2 vismaz savā starpā var aizvadīt pietiekami principiālas cīņas.

Niansētas izmaiņas Latvijas čempionāta komandu vērtējumā. Ja līdz šim komandu cīņās no trim posma braucējiem tik vērtēti divi labākie rezultāti dažādās klasēs, tad no šā gada komandas biedri varēs cīnīties par punktiem arī vienas klases ietvaros, respektīvi, vienkārši tiks vērtēti komandas divi labākie rezultāti. Ideja – ja nu komandas biedri darbojas vienā garāžā, būvējot vienādas mašīnas, kāpēc gan lai viņi abi nenestu punktus komandai? Starp citu, pērn komandām šī bija zināma problēma: SK Ogre zaudēja daudz punktus, jo punktus vienā posmā varēja nest vai nu Jānis Miščenko, vai nu Ritvars Zobens, kuri abi startēja 2000 Super klasē, izcīnot pirmās divas vietas kopvērtējumā. Līdzīgi arī SK Vecpils komandai, kur Jānis Grīnvalds un Oskars Troika abi startēja 1600 klasē, kā arī SK Autocross.lv II, kur Arnis Odiņš un Andris Krieviņš abi pārstāvēja VAZ klasi. Vēl viens patīkams jaunums – labāko komandu apbalvos arī katrā posmā, ne tikai kopvērtējumā.

Tiek saglabāta Junioru kausa izcīņa, kurā šogad piedalīsies sportisti, kuri dzimuši 1993. gadā vai vēlāk (1600, 2000 Super, Open, VAZ Klasika, B600 klasē).

Šogad pārbaudes sacīkste paredzēta 3. maijā Ludzā. Ja trase un rīkotāji tiks galā ar šo cīņu, pavisam reāla ir šīs trases debija Latvijas čempionātā nākamajos gados. Patīkami, ka Ludzas trases rīkotāji uztur kontaktus ar LAF Krosa komisijas vadību, priecē arī vietējās pašvaldības lielā interese par iespējamo autokrosa attīstību Ludzā.

3. maijā Ludzā paredzēts LAF Krosa komisijas kausa posms, bet pēc trešdienas sapulces jaunums – tur paredzēts arī LAF Folkreisa Vasaras kausa posms, kas sākotnēji netika plānots.

Tikpat aktīva rosīšanās notiek Krāslavas pusē – kādu laiku top rīkotāju un Krosa komisijas pārstāvju tikšanās un cīņu vietu apskate. Daudzsološi!

  • Precizējums par trases iekšmalu riepām – tādas trasēs ir iespējamas, bet izliekot kā trases plūstošu līkumu, nevis kā viens elements, ap kuru tiek “lauzts” līkums, kas arī faktiski rok bedri un provocē kūleņus, padarot labu domu vēl sliktāku. Protams, saglabājot arī trases platumu atbilstoši noteikumiem. TAS teikums varbūt lasās stiprāk nekā bija domāts. :) Mieru, tikai mieru!

  • fun

    ja jau brīvo treniņu nav- tad nav ko galvu jaukt ar līkumu sašaurināšanu… sviesc…!

    • Vairis

      funam

      Autokrosa trašu noteikumu punkts: 2.4. Platums: min – 10 m, max – 16 m
      Ja trases līkums ir 30 m, tad kāpēc viņu nevar sašaurināt uz 10 m uz laika kontroli, un pēc katras sērijas paplašināt pa 4 m – braucot katru sēriju pa pilnīgi cietu vietu un finālu braukt pa 30 m platu trases līkumu, jeb nesašaurinot kratīties pa bedrēm, lauzt piekares visas dienas garumā un žēloties pa sliktu trases segumu.

      • fun

        šķiet, ka juridiski pareizāk būtu, lietot trasi tādu kāda tā tika pieņemta… – nu tā, kā tehniskajā apskatē mašīnām, piem., par papildapgaismojumiem, ja jau reiz tie ir uzstādīti, tad tiem ir jāfunkcionē, jeb jādarbojās… – tas pats ar trasi, ja jau reiz ir uztaisīta platāka un trases pieņemšanas brīdī tāda bija, tad tādai tai arī būtu jābūt sacensību dienā, tie extra platumi, kas uztaisīti lielāki kā min. platums, arī tika veidoti ar domu izveidot trasi labāku- ātrāku, lai ilgāk kalpo, kur tas tagad paliek…?

        + ja jau mazāk apļu dalībniekam jānobrauc, kā arī papildus veidojumi līkumos- tad līzināšanas darbi utt. mazāk, atlaižam dalībasmaksu proporcionāli, nenobrauktajiem apļiem? Jābūt godīgam eiro ieviesējam – galu galā :)!

        • Vairis

          funam
          Trase tiešām tika būvēta ar domu, ka lai līkumi ir plati ar platu izeju, lai varētu braukt trīs, četras mašīnas blakus, bet diemžēl tas nestrādā – visi brauc vilcieniņā gar iekšmalu pa vienām sliedēm un galarezultātā izrokas špūres, veidojas bedres, jo grunts ir tāda, kāda ir, bet tai pat laikā visa līkuma vidusdaļa un ārmala ir cieta, neskarta – tāpēc, ka tai virsū ir atrabotka pa kuru neviens nebrauc, jo tur jau nav izdevīgi braukt, jo ja tur brauksi viennozīmīgi zaudēsi tam, kas brauc pa iekšmalu.
          Ja uz katru braucienu sēriju paplašinam trases līkuma platumu, tad vismaz katreiz iekšmala ir jaunā cietā neizartā vietā – un ja jau ir tik stipri nepieciešams var jau arī uztaisīt trases shēmas ar trases licenci līkumu platumiem katrai sērijai, ja ļoti, ļoti vajag.
          Apļu skaitu jau iespējams varbūt var arī palielināt, bet tad jau noteikti jāsamazina sēriju skaits, jo diena jau ir tik gara cik ir.
          Līdzināt jau līdzinam, bet izraktu grunti iestumjot atpakaļ, nākamajā sērijā viņa jau ir ārā pēc pirmajiem diviem, trim apļiem…….

  • Varbuut var iedot vismaz divus apljus bez laika un triis uz laiku? Ar vienu apli tachu ir par iisu, lai iepaziitu trasi…

    • Divdoma

      Braukt vajag mācēt! Nevienam nav nekāda prieks, skatīties kā tur ripinies!

      • Nr. 19

        Gudri dir** nav malku cirst! Jaunam braucējam tas 1 aplis iepazīšanai ir daudz par maz, lai varētu uzrādīt konkurētspējīgus laikus nākamajos apļos! Un katru reizi trase ir savādāka, ne konfigurācijas ziņā, bet seguma noteikti. Sauss un slapjš taču nav viens un tas pats.

      • Wow, wow, wow! :) Es izdziivoju savu beerniibas sapni, atshkiiriibaa no tevis, kursh droshii vien seezh trases malaa, apskauzh citus un anoniimi pukst internetaa. Neviens nav piedzimis par chempionu un es nekur nesteidzos…

    • vaz

      trase nav mainijusies vairakus gadus, ja neatceras uz kuru pusi nakamais likums var izstaigat ar kajam

  • Ģirts

    Par klasēm. Kaut kad, sen atpakaļ, bija krosā priekšpiedziņas, pilnpiedziņas (D1), klasikas (“mašina tipa VAZ 2101”, piemēram). tad “nomira” D1, jo dārgas. Tad parādijās “mašina tipa ZAZ 969” pie “klasikām”. Zapi padzina nost, jo visus noskrēja. Bet vietā ieradās “tipa MR2″(Wv Kafer, Matra Murena, Pontiac Fiero), un palika. Klasiskā klasika apmira.Nevarēja konkurēt ar toreiz tā saukto “prototipu”. Tagad ir OPEN, kur MR2 esot grūti ar 4WD cīnīties, būs OPEN kauss. Vai tik nav tā, ka atkal beidzas nost? Varbūt-lai? Varbūt (dzīve vatt”istoties pa spirāli) jāatgriežas pie “vecām vērtībām”? Ir 2wd ( kur startē auto ar motoriem virs dzenošās ass, līdz 2000cm3), ir klasika (motors priekšā, pārnesumkārba priekšā, aizmugurējā ass dzenošā, līdz 3000cm3), ir OPEN- tur var startēt, ar kādu auto vien vēlas,noteicošā ir tilpumu/piedziņas/svaru tabula.
    Par trasēm- tas ir ļoti apsveicami, ka Vairis tiešām DOMĀ par t.s. “vilcieniņu” (kas gandē krosā braukšanas prieku, jo apdzīt…) un trases saglabāšanu. Varbūt arī labos (sausos, kad nav dubļu) laika apstākļos KX riepas arī nelietot? mazāka špūre, mazāk bedru.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 09.09.2017. Čempionu autokross LAF Folkreisa Vasaras kausa 6. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 12. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - komanda Pieteikums - ČK/KKK Dalībnieki FR (44) Dalībnieki ČK/KKK (29) ČEMPIONU SKAITĪTĀJS! (52)