Vairāki sportisti Smiltenes posmā piedzīvoja debiju Latvijas čempionātā un arī citos vērtējumos.
Sākums nav slikts – desmit klasēs kopumā 17 debitanti, neskaitot lietuviešus, kuri dažs formāli ierakstījuši savus vārdus LČ vēsturē, tomēr reāli diez vai būs regulāri čempionāta dalībnieki. Vienīgā Lietuvas pārstāve, kas pie mums varētu regulārāk viesoties, ir mazā Beta bagiju varone Kamila Kuras.
Protams, spožāko debiju piedzīvoja Open klases braucējs Agris Brediks – šķietami ar vienu roka tika apspēlēti galvenie favorīti Ints Jeršovs un Jānis Kozlovskis. Pagaidām gan Agra debija vērtējama piesardzīgi – ir skaidrs, ka tehniski Brediks bruņojies ļoti pārliecinoši, automobilis ir augstākā līmenī. Taču par Agri kā par autokrosa braucēju vēl trūkst informācijas. Neredzējām viņa reakciju situācijā, kad kāds dauza aizmugurējo buferi, neredzējām viņa apdzīšanas prasmes, neredzējām viņu kārtīgā spriedzē. Redzējām labu individuālo braukšanu, redzējām centienus apdzīt Jeršovu pirmajā kvalifikācijā, redzējām arī kļūdu aiz tramplīna finālā, kad ar lielu pārsvaru pār sekotājiem Brediks pieļāva kļūdu, un gandrīz palaida garām Kozlovski. Debija laba, uzvara rokā, viss kārtībā. Bet īstais eksāmens līdzjutēju priekšā būs pēc dažām nedēļām Mūsas trasē, kad Brediks samērīsies ar Eiropas čempionāta braucējiem. Aivis Egle jau var sākt meklēt rezerves buferus un durvis, būs vajadzība.
Buggy 1600 klasē pēc īpaši sarežģītas dienas uz pjedestāla kāpa arī Jānis Brikmanis. Tiem, kas debitē ar zaļajiem bagijiem, allaž pirmajā sacīkstē veicas. 2011. gada beigās Ervins Grencis uzvarēja pirmajā sacīkstē Mūsā. Gadu vēlāk turpat Bauskā otro vietu debijas reizē guva Ronalds Baldiņš. Šoreiz debijas pjedestāls Brikmanim.
Taču arī piesardzīgi vērtējams panākums. Dienas gaitā bija par daudz tehnikas defektu, lai izprastu Jāņa patieso ātrumu. Otrkārt, finālā viņa lielākais panākums bija aizbraukšana līdz finišam, kas neizdevās citiem bagiju debitantiem – lietuviešiem Lepšim un Zavarskim, kuru ātrums patiesībā bija krietni pārliecinošāks. Jāņa lielākais panākums bija izvairīšanās no kļūdām, šoreiz tas nesa rezultātu.
2000 Super klasē piekto vietu lielā konkurencē guva Ilmārs Jurāns – šādā konkurencē labs rezultāts. Tiesa, dienas gaitā, šķiet, tehnikas problēmu dēļ diez vai ieraudzījām visu jaunieša potenciālu, taču arī šajā gadījumā panākums bija regulāra finišēšana un arī fināla izturēšana. Pagaidām ātruma nešķita daudz, taču stabilitātes un savaldības pietika, kas tika atalgots.
Pieturoties pie 2000 Super klases, līdzīgs stāsts par Māri Lapšānu, taču ar mazāk laimīgām beigām. Māris šķita ātrāks par Ilmāru, taču daudz vairāk piedzīvoja tehnikas problēmas, šķiet, cīņa ar pusasīm. Palika daudz jautājumu par Lapšāna ātrumu, iespējams, ne tik smagās trases čempionāta turpinājumā pateiks vairāk.
Ja nu kādam neizdevās parādīt potenciālu, tad tas bija Normunds Krūze. Ventspilnieks piedzīvoja mašīnas niķus, taču fragmentāri likās, ka ar laiku Krūze varētu demonstrēt ko īpašu.
Atgriežoties pie Open klases, kurā, starp citu, debitantu ir visvairāk, jāatzīmē Jāņa Dreimaņa ceturtā vieta. Laba mašīna, augoša pieredze un dramatiska konkurence. Sasniegtais rezultāts ir tieši tas, ko Jānis varēja gūt pirmajā čempionāta sacīkstē. Pieņemot, ka pirmās divas vietas šogad jau aizņemtas, „savā līgā” Dreimanim par mērauklu kalpo Jānis Kozlovskis. Viņam zaudēts, pārējie atstāti aiz muguras, viss pareizi. Vai Dreimanis varēs tiešā cīņā uzvarēt Kozlovski? Tāda iespēja pastāv, Jānis noteikti joprojām ir medaļu pretendents.. Taču bija jūtams, ka pēdējo gadu čempionauto tomēr ir cits pilots, nevis Raimonds Jerāns. Visam vajadzīgs laiks.
Grūti, pat neērti par debitantu nosaukt šobrīd vecāko Latvijas autokrosa čempionāta dalībnieku Ilgoni Ašmani – 64 gadus vecais sportists Open klase guva sesto vietu. Tomēr formāli tā sanāk. Un jāatzīst, ka sniegums bija gana labs. Nebija izteikta jauneklīga dulluma, taču allaž sasniegts finišs un ne pēdējās vietās. Pie noteiktiem apstākļiem un konkrētā trasē Ilgonis var trāpīt arī uz pjedestāla, kaut vai pilnpiedziņas priekšrocību dēļ.
Aiz viņa finālā vēl divi debitanti – Nils Bernāns un Kristaps Ašmanis. Nila starts jāvērtē atzīstami tāpēc, ka viss autokrosa projekts tapa pēdējā brīdī un nebija daudz cerību, ka Bernāns Smiltenē būs satērpies kombinezonā. Tomēr viņam izdevās! Specifiskā trase un pagaidām neizprotamā tehnikas gatavība neļāva īsti novērtēt Bernāna sniegumu.
Ar Ašmani vienkāršāk – viņa daudz pieredzējusī Ford Sierra bija vienīgā klases mašīna, kurai motors rūca priekšpusē, nevis aiz braucēja. Skaidrs, ka ar klasiku šajā cīņā varēja piedalīties, nevis uzvarēt. Toties Kristaps demonstrēja jau ziemā Krosa komisijas kausā uzsākto stratēģiju – galvenais līdz finišam! Diez vai viņš ar šo auto kādreiz iedos pa sāniem Jeršovam, taču savu iespēju robežās viss tika izdarīts.
B600 klasē debiju piedzīvoja līdz šim kroskartos braukusī Liene Sproģe. Lai gan pirmajā kvalifikācijā Liene notestēja bagija attiecības ar gravitāciju, asajā pēdējā līkumā divreiz gandrīz apmetot kūleni, tālākā diena bija ļoti stabila un ātra. Pat šķiet, ka Sproģei šis bagijs daudz vairāk piestāv viņas stilam nekā kroskarts. Vai nu gluži spēkosies par pjedestālu, taču sākums ļoti labs.
VAZ Klasika klasē divi debitanti – Andris Krieviņš un Kalvis Tēts. Andris nedabūja iespēju sevi pierādīt, jo pēc piesardzīga dienas sākuma sekoja mašīnas tehnikas problēmas un izstāšanās. Neradās sajūta par jauna Superstāra rašanos, bet nevar kritizēt braucēju, kurš īsti nedabūja pabraukt.
Ļoti žēl, ka tehnika atstāja skatītājos Kalvi Tētu – šis jaunietis gan, ja strādās pie krosa programmas, var sarūpēt augstus rezultātus. Tiesa, pagaidām šķiet, ka krosa ideja Kalvim vēl tāda virspusēja, tomēr ir vērts Kalvim pie šīs disciplīnas pieturēties.
Visai kuriozi sanācis debitēt Liepājas puses D12 braucējiem Dzintaram Enkuzēnam un Mārim Drigulim. Viens pēdējā brīdī nomainīja rokas traumu guvušo Aldi Grantiņu, bet otrs – vēl vienu Grobiņas kluba braucēju Jāni Poli, kuru skatītājos atstāja problēmas ar muguru. Un debitantiem veicās tīri labi – Enkuzēns pat kāpa uz pjedestāla 13 dalībnieku konkurencē, Drigulis iebrauca top-6. Ļoti labi!
No pieciem Beta bagiju braucējiem trīs bija debitanti. Vēl viens sportists, kurš karjeru sāka ar uzvaru – gluži kā Brediks Open klasē – bija Ričards Špaks. Jau pirms starta klīda baumas, ka jaunākais no brāļiem ir vēl asāks nekā iepriekšējo divu gadu čempions Daniels. Sniegums lielisks, pārliecinošs! „Veterānam” Evertam Henilānam būs jāpastrādā, lai šo gadu pārvērstu par savējo.
Divas meitenes – Kitija Jeršova un Kamila Kuras. 1:0 Kitijas labā, turklāt pārliecinoši. Jeršova ar nelieliem treniņiem līdzīgā dalībnieku pulkā kādā no posmiem būs gatava arī pjedestāla pozīcijām. Šajā ziņā Kamilai jāmācās krietni vairāk.