Rallijkross/Autokross: Krosā noslēdzas 2021. gads

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
04.12.2021
12:25

Noslēdzas 2021. gada krosa tipa sporta veidu sezona – šajā nedēļas nogalē vēl viens Ronalda Baldiņa uznāciens Nitro Rallycross, un tad viss, motori apklusīs. Ko sarūpēja aizvadītās nedēļas?

Ja par Baldiņu, Autocross.lv savā radošajā pārtraukumā nepieminēja valmierieša labo sniegumu iepriekšējā Nitro Rallycross seriāla posmā Kalifornijā – Ronalds iekļuva finālā, sasniedzot septīto pozīciju 15 dalībnieku konkurencē. Šajā nedēļas nogalē seriāla pēdējais posms Floridā, Baldiņš jau aizvadījis divas treniņu sesijas, uzrādot sev tipiskos rezultātus – ap desmito vietu 15 dalībnieku konkurencē.

Ja par latviešiem ārzemēs, jāatzīmē arī Roberta un Lauras Vītolu sezonas noslēgums Lielbritānijas rallijkrosa čempionātā. Seriāls, kā vēlāk izrādījās, noslēdzās pēc iepriekšējā apskatītā posma Lidenhilā, jo pēdējā sacīkste, kura kalendārā bija paredzēta Beļģijā, Spā trasē, tika atcelta. Rīkotāji vēl bija meklējuši risinājumus cīņu sarīkot Britānijas teritorijā, taču tika izziņota pēdējā posma atcelšana. Tas nozīmē, ka Latvijas līdzjutējiem svētki: Roberts SuperCar klasē sasniedzis Lielbritānijas čempionāta bronzas medaļu! Roberts septiņos notikušajos posmos guva trīs uzvaras, tāpēc, saprotams, sākotnēji rezultāts latvieša komandā netika uzņemts kā kaut kas īpašs, jo bija sajūta, ka pienācās vairāk. Skati pavēršas daudz piedzīvojušā Citroen virzienā, kura defekti sarūpēja daudz sirdsēstu, sevišķi izšķirošajos sezonas nogales posmos. Tomēr rezultāts ir vairāk nekā cienījams un, piemēram, pirms gada neiedomājams. Pēc 2020. gada sezonas Vītols kā Super 1600 klases čempions bija sasniedzis balvu – vienu apmaksātu sacīksti ar Supercar automašīnu. Šī viena sacīkste pārvērtās pilnā sezonā un cīņā gana spēcīgā konkurencē.

Sezonā Junior Swift klasē debitēja arī Roberta māsa Laura Vītola, čempionātu formāli noslēdzot devītajā vietā. Arī daudz notikumu un piedzīvojumu viņas pirmajos rallijkrosa soļos, taču, ja uzdevums ir mācīties, tad šis viss bija pašā laikā.

Kas vēl… Jā, Nirburgringā, Vācijā, noslēdzās farss ar pasaules čempionāta statusu – pēdējā pasaules rallijkrosa čempionāta iekšdedzes dzinēju sezona. Cīņa par čempiontitulu izvērtās patiešām skaista un aizraujoša, Johanam Kristofersonam pēc sezonas pēdējā brauciena izlīdzinot punktu skaitu ar Timiju Hansenu, kas, kā izrādījās, Kristofersonam nesa vēl vienu čempiontitulu. Līderu pulkā čempionāts bija aizraujošs un intriģējošs. Taču kopējā aina seriālā šogad bija briesmīga, ar posmiem, kuros dalībnieku skaits pāri desmit jau bija panākums. Pasaules čempionātā!

Interesanti, ka pirms vairākiem gadiem – sešiem, septiņiem – Autocross.lv prognozēja tieši šādu čempionāta attīstības scenāriju, daudz nianšu par to liecināja. Ļaudīm, kuri seko autosportam ne tikai savā šaurajā nišā, bet par soli globālāk, bija skaidrs, ka pazīmes nesola neko labu. Aiz matiem pievilkta ražotāju dalība seriāla sākumā, nenormālos tempos un apjomos augošas komandu dalības maksas un, attiecīgi, sportistu maksas par vietu komandās… Par piemēru toreiz tika minēts līdzīgi izveidojušais pasaules salonauto šosejas čempionāts, tobrīd zināms kā FIA WTCC. Šis seriāls tapa ļoti līdzīgi, tikai dažus gadus pirms WRX piedzimšanas. Tāpēc ābece, kā sabojāt labu privātkomandu seriālu (tāds bija gan Eiropas čempionāts ToutingCar, gan Eiropas čempionāts rallijkrosā), bija acu priekšā. Un WRX šo ābeci nolasīja ļoti precīzi. Tobrīd prognozēju, ka ražotāji no WRX pazudīs, vai noslēpsies aiz komandu nosaukumiem (Hansen, EKS, utt), lai čempionāta izgāšanās gadījumā neciestu imidžs un mārketinga aktivitātes. Šī prognoze, un arī pārējās, piepildījušās pilnībā, un te nu mēs esam – vairāk nekā desmit braucēji ir sasniegums…

Šī gremdēšanās radošajās atmiņās liek atcerēties arī to, kā toreiz pēc šī raksta LAF tika sasaukts Latvijas WRX speciālistu un ekspertu tribunāls, kurā raksta autors tika zākāts par kaitniecību un jaundzimušā pasaules motoru sporta superprojekta noniecināšanu laikā, kad visi pārējie lēja laimes asaras par jauno ēru.

Ja par šosejas WTCC, tad tas gadu gaitā piedzīvoja vairākas pašizglābšanās ēras. Pasaules čempionāta statuss ir pazaudēts, un šobrīd tas darbojas zem WTCR karoga, pasaules TouringCar kausa statusā. Viņi turpina rakstīt arī WRX stāsta turpinājumu? Arī WRX ir pārmaiņu vējos, nomainīts promoters, kurš gan gada laikā neko vienkāršam līdzjutējam acīmredzamu nav demonstrējis. Notiek mēģinājums pāriet uz elektrisko ēru, kas līdz šim arī nav radījis masveida sajūsmu un kādu īpašu ažiotāžu. Izziņots, ka nākamā gada čempionātam rezervēti 14 elektro auto komplekti, kurus apgūs esošās un jaunās komandas. Vienkāršojot, tehniski mašīnas visiem braucējiem būs vienādas, atšķirsies auto virsbūves (it kā modeļi). Ja atmet aizspriedumus par elektrisko autosportu kā tādu, šāds formāts – visiem viss vienāds — pat varētu būt interesants un aizraujošs. Tas var arī nostrādāt un radīt, atjaunot interesi par čempionātu, sevišķi, ja dalībnieku skaits ir vismaz šie 14 un vēlāk arī vairāk. Taču skaidrs, ka pasaules autosporta līdzjutējiem būs kardināli jāmaina uztvere.

Piemēram, pasaules rallija čempionāta leģendārākās ēras ir astoņdesmitie gadi ar īsto Audi Quattro, mežonīgo Lancia Integrale. Deviņdesmitie ar Sēlikām un Eskortiem, bet vēlāk ikoniskajām Imprezām, Lūcijām… Šķiet, pat Latvijas rallija panākumi savulaik balstījās mazāk uz Sainsiem, Kankuneniem, Makineniem, Loebiem, vairāk uz ražotāju skarbo cīņu par tituliem un vietu līdzjutēju sirdīs. Respektīvi, tās metāla bundžas, kas joņoja pa pasaules ceļiem, būvēja pasaules autosportu.

Nākamā gada WRX to nedarīs, jo ar ražotājiem un viņu konveijeru ikonām vairs nebūs nekāda sakara. Tur nebūs Auģiks pret Pežaunieku. Tur būs viens čalis elektriskajā mašīnā pret otru čali elektriskajā mašīnā. Vai viņi tādā veidā pratīs radīt ikonas, kas veidos pasaules autosportu, kā Imprezas un Evuškas?

To, ka radošais apjukums jau ir sācies, demonstrē GCK Motorsport nākamajam gadam pieteiktā… Lancia Delta virsbūve, kurā, protams, būs iemontēta elektro sistēma. No vienas puses aizraujoša ideja. No otras puses, tas apliecina augstāk minēto: jaunais rallijkross neradīs ikonas, tas radīs automašīnu butaforijas, ar kurām noslēpt bezpersonisko elektrību. Astoņdesmito gadu Lancia mūsdienu pasaules līmeņa autosportā… Vairāk farss un joks nekā augstu tehnoloģiju demonstrējums.

Tomēr nav uzdevums par katru cenu visu kritizēt un nolikt līdz ar zemi. Domāsim labas domas un seriāls gan jau būs interesants, sevišķi, ja uz starta būtu kāds Latvijas braucējs, un tāda iespēja vienmēr pastāv. Šis viss vairāk ir kā pretreakcija noslīpētajām, atlaizītajām, patosa pilnajām preses relīzēm, kuras izmisīgi bārsta tuvu un tālu, mēģinot ietirgot šo produktu. Produktu, kurš ir ievērojami pabojājies un, kura cenu mēģina uzsist ar pašlaik apšaubāmiem paņēmieniem. Respektīvi, vai tas viss ir pasaules čempionāta statusa vērts, vai tomēr vairāk atgādina kāda klubiņa iekšējo pasākumu? Vērosim.

Tāpat vērosim, kā vecais/jaunais pasaules čempionāts spēs sadzīvot ar dumpīgajiem Rally X Nordic un augošo, nākamgad arī Eiropā ienākošo Nitro Rallycross. Vai tik atkal nebūs līdzība ar bijušo WTCC? Kad WTCC bija pasaules čempionāta statusā, daudzu sirdīs tas ieņēma mazāku lomu nekā vācu DTM, britu BTCC, Austrālijas Supercars, par ASV NASCAR nerunājot.

Tātad 2021. gada sezona ir noslēgusies. Sarežģīta un nervoza slavenās pandēmijas dēļ. Gan mums aktuālie starptautiskie seriāli, gan vietējie pasākumi šķita sprādzienbīstami, jo pasaules pēdējo pāris gadu patiesības visus nogurdina, izbaudīšanu nomaina agresijas izlāde. Un tas ir saprotami. Šķiet, arī Autocross.lv radošie pārtraukumi ir reakcija uz šo, jo sports šogad nenesa to baudu, kuru allaž gribējies nodot lasītājiem iepriekšējos gados.

Gribas, lai tas viss beidzot beidzas.

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv