Atskats 2013. 1. sērija: Mums ir Eiropas čempions!

Viesturs Saukāns  17.10.2013 13:45 2

  Rallijkross, Ziņas

Krosa sabiedrība šogad autokrosa, rallijkrosa un folkreisa trasēs visu izdarījusi – motori klusi gan pašu mājās, gan ārzemēs. Autocross.lv uzsāk daudzsēriju sezonas atskatu uz notikumiem. Protams, pirmajās sērijās mūsu starptautiskie panākumi, ar Reiņa Nitiša Super 1600 klases Eiropas rallijkrosa čempiona titulu!

Tas, kas gada sākumā bija „lielākā intriga”, gada beigās pārvērties par „lielāko notikumu”: neticu, ka kāds vēl martā prognozēja, ka Reiņa Nitiša pirmā pilnā sezona Eiropas rallijkrosa čempionātā nesīs čempiontitulu. Tomēr mūsu juniors un viņa komanda to paveica. Sešas uzvaras deviņos posmos un jau pirms pēdējā posma Reinis ir Eiropas čempions!

Sportiskie panākumi jau ne reizi vien apskatīti un apjūsmoti. Ko Nitišs parādīja nevis kā Renault Clio stūrētājs, bet kā sportists, kā atlēts?

Pirmā doma – noteikti spēcīgu psiholoģisko gatavību, gan braukšanas ziņā, gan uzvedībā ārpus trases. Cik labs viņš ir starta brīdī, apļa laiku ražošanā un Džokera apļa stratēģijā, tik labs viņš bija arī ārpus mašīnas salona. Reinis šobrīd kalpo par spilgtu piemēru tam, kā ir jārunā, jāuzvedas sportistam mediju un līdzjutēju priekšā, cik noturīgam ir jābūt izšķirošajos brīžos.

Nitišs sezonas sākumā, pirmajos posmos sniedza intervijas angļu valodā – bija jūtams, ka Reinis apgūtajā valodā vēl meklē vārdus, meklē vārdus arī kopumā, lai vispār būtu ko pateikt. Sezonas beigu intervijas, piemēram, pēc titula Austrijā, demonstrēja pilnīgi citu sportistu – 17 gadīgu liela starptautiska seriāla pilnvērtīgu uzvarētāju. Progress ne tikai trasē, bet arrī ārpus tās.

Par nesalūšanu izšķirošajos brīžos. Bija vairākas sacīkstes, kurās viss kādā brīdī gāja pavisam šķērsām. Kouvolā – pirmā diena nekāda, smagas pārdomas, pa kādai slepenai asarai. Izgulējās, savācās, uzvarēja. Hēljesa – viss kārtībā, līdz ceturtajā kvalifikācijā avārija, kas rezultātu ziņā bija smags trieciens gan pa nedēļas nogales, gan arī čempionāta rezultātu. Un tomēr – pusfināls uzvarēts, finālā sīvā cīņā otrā vieta aiz Linnemana.

Tomēr par kroņa posmu, kurš sagrāva konkurentus, jāuzskata cīņa Francijā. Milzīgs dalībnieku skaits, turklāt neviens neslēpa, ka Renault un Peugeot dzimtenē francūži būs vismaz tikpat stipri, cik regulārās Eiropas zvaigznes, turklāt, tikpat labi, viss A fināls varēja būt francūžu pilns. Viņi savās mājās ir ļoti spēcīgi.

Principā, prognozes bija pareizas, jo gandrīz visi čempionāta līderi arī zaudēja mājiniekiem, katrs savu iemeslu dēļ. Bija tikai viens, kurš nesalūza – Nitišs, kurš brauca francūžiem pa priekšu. Sportiski šis bija nopietnākais tests Reiņa spējām, un viņš to izturēja vairāk nekā pārliecinoši. Francūži, no kuriem bija jābaidās, vēlāk, izrādījās, bija nopietni palīgi cīņā par titulu – vienkārši ar to, ka atbrauca kuplā skaitā uz savu posmu un sapulcējās rezultātu tabulā starp Nitišu un pārējiem čempionāta favorītiem.

Reinis pačamdīja arī Ameriku. Smagi vīlās amerikāņu sapnī, jo SuperCar Lites seriāls un viss Global Rallycross pasākums šķiet kaut kas grandiozs tikai pa gabalu, bildēs un YouTube. Uz vietas tas ir tīrākais cirks, kas, nācijai raksturīgi, tiek barots skatītājiem visām iespējamām metodēm. Sportiskums – ļoti nosacīts. Atceļ braucienus, kad vēlas, nosaka rezultātus kā vēlas…

Bet tas bija jāizbauda, kaut tāpēc, lai to saprastu.

Šobrīd Nitišs ir nopietna darba procesa vidū, lai nodrošinātu vietu nākamā gada pasaules rallijkrosa čempionātā SuperCar klasē. Nemokām Reini ar jautājumiem par 2014. gadu – būs laiks, pats visu izstāstīs. Bet no mainīgajiem toņiem un mīmikas noprotams, ka SuperCar nav nereāls pasākums arī latvietim. Testi, starp citu, Zviedrijā ar Marklunda Polo izdevušies lieliski, Nitišs bijis gan stabili progresējošs, gan ļoti ātrs. Un šobrīd šādas ziņas ir svarīgas ne tikai sekunžu statistiķiem, bet arī sporta politiķiem – tas nepaliks nepamanīts.

Līdz šai dienai Reiņa Nitiša karjera – perfekta!

Šogad vienu posmu Eiropas rallijkrosa čempionātā aizvadīja arī Reinis Safonovs. Somijā viņš visai ātri saprata, cik strauji attīstījusies Super 1600 klase – viņa vēl nesen gana modernais VW Polo izrādīja minimālas konkurētspējas pazīmes. Tika likta lietā ierastā Reiņa stabilitāte, tomēr pāris tehnikas defekti arī šo trumpi neļāva izmantot. Spēku pārbaudei – vērtīgi.