Atskats 2013, 3. sērija: Divas medaļas NEZ rallijkrosā

Viesturs Saukāns  17.10.2013 13:48 0

  Rallijkross, Ziņas

Latvijas rallijkrosa braucējiem NEZ čempionāts ir vērtīgs pasākums – tas ir labāk nekā „nekas” Latvijā, prestižāk nekā „kaut kas” Igaunijā, ne tik astronomiski kā „tālajā” Eiropā. Tāpēc gadu no gada Latvijas sportisti sarūpē pa kādai čempionāta medaļai. Šoreiz labi pastrādājuši Toms Ziedāns NEZ 2000 klasē un, veiksmīgā kārtā, arī Mārtiņš Porietis NEZ Super 1600 ieskaitē.

Porieša gadījumā laime nelaimē – pēc smagas avārijas Mūsas posmā šķita iznīcināta ne tikai mašīna, bet arī sezona. Par tehniku viss bija pareizi, bet sezona izglābās apstākļu sakritības dēļ – neveiksmes pēdējā brīdī piedzīvoja arī sīvākie konkurenti, un Mārtiņš sasniedza trešo vietu kopvērtējumā.

Liekas, patīkamākais pārsteigums Porieša sniegumā bija lieliskā uzvara Dānijas posmā – citādā ziņā sezona ar jauno auto un debija 1600 klasē neizdevās pārliecinoša. Tomēr jāstrādā tālāk un, nojaušams, ka Mārtiņa sniegums varētu kļūt daudzējādā ziņā labāks, piesaistot speciālistus, kas palīdz pilnveidot arī braukšanas tehniku.

Pakavējoties pie NEZ Super 1600 klases jāatzīmē, ka latvieši šogad guva divas uzvaras četros posmos – Latvijas cīņā demonstrācijas brauciens spožs padevās Reinim Nitišam. Formāli kopvērtējumā desmitā vieta, lai gan, kā smejas pats sportists, veicot pēdējo posmu Lietuvā varētu izraut arī medaļu.

Sezonu ar cerībām sāka Jānis Baumanis, turklāt ceturtā vieta pirmajā posmā Norvēģijā pat solīja tik tiešām daudz. Taču šī sezona Jānim pagāja, vairāk risinot tehniskas problēmas nevis sportojot, bet kroņa numurs bija netikšana uz starta savā māju posmā pēdējā brīdī uzradušos elektronikas problēmu dēļ. Jānis noteikti bija medaļu pretendents, taču apbrīnojamā kārtā kopvērtējumā tikai devītā vieta.

Pa vienam posmam aizvadīja arī Reinis Safonovs un Māris Ločmelis, gūstot, attiecīgi, 17. un 23. vietu kopvērtējumā. Abi gan nepretendēja uz kādiem konkrētiem mērķiem kopvērtējumā – viens konstatēja, ka mašīna ir par vāju, otrs startēja Latvijas posmā, lai gan motors vēl nebija savā labākajā kondīcijā.

NEZ 2000 klasē Toms Ziedāns sakrāja labu punktu summu ar stabilu cīņu visos posmos, lai arī abi tālākie posmi nebija līdz galam veiksmīgi. Labākā sacīkste sanāca Mūsā, kur Toms guva otro vietu aiz Jura Spīķa, abiem latviešiem gūstot lielisku dubultuzvaru.

Spīķis Latvijas posma uzvaru, komplektā ar otro vietu Lietuvā, pārvērta ceturtajā vietā kopvērtējumā. Lai cik drūma šī sezona būtu sanākusi Jurim, šķiet, vismaz rallijkross šogad bija Jurim labvēlīgs. Varbūt viela pārdomām?

Open klasē Andris Maševskis sasniedza sesto vietu, abos Baltijas posmos priecējot skatītājus ar spītīgu pretošanos konkurentiem ar spēcīgāku tehniku. Ilgonis Krūmiņš kopvērtējumā astotais, tomēr sezona izvērtās dramatiska motoru defektu dēļ praktiski katrā cīņā.

Ar vienīgajām vizītēm NEZ rallijkrosā priecēja arī pilnpiedziņas auto braucēji Agris Brediks un Lauris Unāms. Agris bija pārliecinoši ātrākais, bet Laurim šī bija debijas sacīkste krosā, kas nesa daudz mācību. Ja ne finālā pārsistā riepa, rezultāts varēja būt pat ļoti labs… cik nu Brediks būtu ļāvis.

Patīkami, ka komandu vērtējumā Latvija sasniedza otro vietu – aiz pārliecinoši uzvarējušās Norvēģijas, bet par nieka vienu punktu priekšā Lietuvai. Jāatzīst – vērojot lietuviešu masveidību cīņās, pat nedaudz žēl dienvidnieku par šādu iznākumu, jo, kā komanda lietuvieši NEZ cīņās šķiet kuplāk pārstāvēta un ambiciozāka.

Kopumā NEZ seriāls saglabā savu līdzšinējo stilu – nav ne īpaša progresa, ne arī pārāk lielas lejupslīdes. Tas eksistē uz tās bāzes, kāda tā izveidojās čempionāta sākumā. Komisijas iekšienē gan Baltijas puses bieži uzsver nepieciešamību seriālu vairāk „promotēt”, nest to tautiņās, padarīt saistošāku. Lai gan Eiropas rallijkrosa čempionāta straujā izaugsme radīja cerības, ka līdzi netiekošais SuperCar otrais ešelons meklēs iespējas cīnīties reģionālajos pasākumos, šogad visvairāk pilnpiedziņas auto dalībnieku bija Baltijas posmos, par ko lielā mērā paldies Lietuvas braucējiem.

Tiesa, cerības uz SuperCar B līmeņa braucējiem lielā mērā izgāzās arī Centrāleiropas zonā, spēcīgākajos nacionālajos čempionātos un pat tieši šim nosacītajam B līmenim paredzētajā Eiropas Rallycross Challenge seriālā.