2020.gada autokross ieies vēsturē ar atjaunotu nacionālā līmeņa Buggy 1600 klasi, jo tika aizvadīta Latvijas kausa izcīņa. Pirmais bagiju seriāls kopš 2005. gada sākās gausi, taču sezonas beigās redzējām gana uzticamu braucēju sastāvu.
Brīvās Latvijas laikā – no 1993. līdz 2005. gadam norisinājās Latvijas bagiju čempionāts, sākotnēji pat divām klasēm. Darbojās tagadējā Buggy 1600 kategorija, kā arī klase, kuru Eiropā dēvē par SuperBuggy, jeb, nacionālā izpildījumā, klase līdz 3500 kub.cm. Lielā klase čempionāta statusu zaudēja 1995. gadā, jo trūka šīs ieskaites braucēju. Savukārt Latvijas 1600 bagiju čempionāts norisinājās līdz pat 2005. gadam, bet vēlāk pārauga šobrīd zināmajā Baltijas kausā. Lielā mērā klasiskais iemesls – katrā valstī bija par maz mašīnu spēcīgiem iekšējiem čempionātiem, tāpēc bija jāmet spēki kopā un jācīnās Baltijas kausā. Turklāt Latvijas čempionātu bija iecienījuši Igaunijas braucēji, tāpēc viņi ar gandarījumu pieņēma ideju cīnīties par uzvaru reģionā nevis tikai par svešas zemes čempiontitulu, lai cik tas būtu grūtā cīņā sasniedzams.
Kopš 2005. gada klasei bija gan kāpumi, gan kritumi dalībnieku skaita ziņā, taču kopumā klase turas braši. Lietuvieši tikmēr pamanās aizvadīt arī savu nacionālo čempionātu, bet Latvijas un Igaunijas braucēji koncentrējās tieši Baltijas cīņām.
Starptautiskās tendences pēdējos gados uzsver salonmašīnu sportu kā rallijkrosu, bet autokrosu saistīt tieši ar dažāda veida bagiju sacensībām. Tam var piekrist, un var nepiekrist – ne vienmēr bagiji ir interesantā klase skatītājiem, un autokross ar salonmašīnām – pareizi organizēts – spēj būt ļoti kvalitatīvs šovs. Tomēr vēsture veido šo dalīšanas sajūtu. Kaut Eiropas autokrosa čempionātā – salonauto klase, kas Latvijas nesusi daudzu panākumus, faktiski ir beigusies. Tās vietā pie jau esošajām bagiju klasēm nāk kroskartu klases. Pareizi vai nepareizi – diskutējami. Varbūt drīzāk nostrādātu eksperiments ar TouringAutocross klases pārvēršanu par pieejamāko Super 2000, vai Super 1600, taču šādas idejas FIA sapulču zālēs nav bijušas īpaši populāras.
Pieņemot šo situāciju, bija jākonstatē, ka Latvijā vienīgās bagiju klases ir Mini un B600/Xtreme, bet Eiropas Buggy 1600 formāts latviešiem spīdēja tikai Baltijas kontekstā, kas, savukārt, vietējam skatītājam ļāva bagijus baudīt tikai vienā, divos posmos Latvijā un pie veiksmes Eiropas čempionāta posmā Mūsā. Tā nu pirms gada sākās mūsu Buggy 1600 klases veicināšana.
Ideja tika uztverta pozitīvi, uzreiz bija arī interesenti, kuri izteica gatavību piedalīties vietējā seriālā. Daudz plusu – vairākas sacensības pašu trasēs, tveramāks konkurences līmenis, jo nav virtuāli jāspēkojas ar Baltijas vadošajiem braucējiem, piemēram, Tautvidu Urbu, kurš faktiski ir Eiropas čempionāta top-10 braucējs. Un, attiecīgi, iespēja audzēt Latvijas bagiju braucēju pulku, no kuriem jau atkal varētu izaugt gan Baltijas kausa, gan Eiropas čempionāta dalībnieki.
Pirms sezonas runu līmenī sastāvs vilka uz aptuveni piecām mašīnām. Tiesa, sezonas sākums gan nāca ar nepatīkamu pārsteigumu, kad gatavs cīņai lielā mērā bija vien Justs Grencis, kuram Latvijas sezona pat nebija prioritāte, jo viņš gatavojās Eiropas čempionātam. Tā kā Eiropas seriāls tika atcelts, Grencis piezemējās Latvijas un Baltijas kausā. Ar visu to, ka sezona sākās nevis aprīlī, bet jūlijā, pirmajā posmā Pilskalnos uz starta bija tikai Justs, kā arī nepieredzējušais igaunis Tēts Vare. Vecpilī nebija neviena, jo “kovidkalendārs” saveda kopā Vecpils čempionāta posmu ar bagiju Baltijas sacīksti Igaunijā. Sākums bija skumjš un nedaudz kaitinošs, jo šis bija kārtējais krosa desmitgadēs piedzīvotais scenārijs, kad ziemā “mēs jau esam pilns starta laukums, jo tur tas būvējas, te šis būvējas, visi būs!”
Taču kopš trešā posma Smiltenē bagiju kuģis pagriezās pareizā virzienā: četri Latvijas kausa ieskaites (formālais sadalījums) dalībnieki gan Tepera trasē, gan Mūsas Baltijas posma ietvaros, gan Brenguļos. Turklāt pēdējā sacīkstē visi četri jau bija Latvijas braucēji, bez piestutēšanas no kaimiņvalstīm.
Tātad lēnam sākumam seko zināma izaugsme. Kopumā Latvijas kausa ieskaitē uz starta pabija septiņi dalībnieki, no kuriem pieci – Grencis, Edgars Zīverts, Jānis Ščerbickis, Jānis Kļava un Arūns Matulēns – tieši Latvijas sportisti. Plus pāris, kuri tā arī nepaspēja uzbūvēties šim gadam, bet plāno būt uz starta nākamgad. Salīdzinoši labs uzrāviens: no nulles līdz pieciem braucējiem pietiekami specifiskā klasē.
Dzirdēts, ka nākamgad sastāvs papildināsies. Negribas baumot, ļaujot izpausties tiem “mēs jau esam pilns starts”. Lai uzbūvē, tad ziņosim. Taču dzirdētās runas ir vairāk nekā spēcīgas.
Liekas, šo pirmo gadu bagiju braucējiem ir jābūt kā klases vēstnešiem, karognesējiem, ar savu misiju par klases izveidi: ja mājās ir bagijam līdzīgs priekšmets, tas ir jādzen uz starta, lai šī klase izveidotos. Taču šobrīd šķiet, ka nav šaubu, ka Buggy 1600 Latvijā būs un, attiecīgi, radīs spēcīgāku pienesumu arī Baltijas sacensībām.
Latvijas čempionāta, Baltijas kausa/čempionāta un Latvijas kausa laureāti
Latvijas kauss 2020 / Baltijas kauss/čempionāts 2006. – 2020.
2020: Justs Grencis / Tautvids Urba (Lietuva)
2019: Janars Kadaks (Igaunija)
2018: Ivo Sults (Igaunija)
2017: Tomass Zavarskis (Lietuva)
2016: Tautvids Urba (Lietuva)
2015: Tautvids Urba (Lietuva)
2014: Māris Līcis (Latvija)
2013: Māris Līcis (Latvija) (NEZ Buggy 1600 Cup)
2012: Dāvis Aupe (Latvija)
2011: Remē Rāmets (Igaunija)
2010: Raimonds Pupienis (Lietuva)
2009: Andris Kuļikovskis (Latvija)
2008: Maido Rūsmans (Igaunija)
2007: Maido Rūsmans (Igaunija)
2006: Valters Zīverts (Latvija)
Latvijas čempionāts 1993. – 2005.
(Arī šajos gados fragmentāri atsevišķi posmi vai seriāli notika Baltijas ieskaite, tiks papildināts)
2005: Bagiji-1600/2000: Jānis Boks
2004: Bagiji-1600/2000: Armands Hohfelds
2003: Bagiji-1600/2000: Jānis Boks
2002: Bagiji-1600: Oļegs Ružkovskis
2001: Bagiji-1600: Vilnis Grandāns
2000: –
1999: –
1998: Bagiji: Juris Vaivods
1997: –
1996: Bagiji: Juris Bartuševičs
1995: Bagiji-1600: Jānis Ozoliņš / Bagiji-3500: Juris Vaivods
1994: Bagiji-1600: Juris Vaivods
1993: Bagiji-1600: Juris Vaivods / Bagiji-3500: Aleksejs Jaluņins
Prieks, ka bagiji Nacionālā līmenī atgriežas, jo, jāpiekrīt, ka tie ir mūsdienu autokrosa esence. Neticami, bet gandrīz 15 gadiem bija jāpaiet, lai sāktu atgriezties vieglprātīgi likvidētais nacionālais čempionāts. Jā, tas pa lielam bija pašu sportistu lēmums (ar Boku un Matulēnu priekšgalā), bet ilgtermiņā tas sevi pilnībā neattaisnoja – maz sacīkšu Latvijā, maz iespēju atrādīt publikai, mazāk iespēju piesaistīt jaunus līdzjutējus un sekojoši – sportistus.
Interesanti ir pavērot, autokrosa dalībnieku skaita fenomenu – jeb šūpoles. Der atcerēties, ka pirmajos gados tieši Latvijas sportisti vilka Baltijas čempionātu (kausu), esot vadošās pozīcijās, lietuviešiem startējot minimālā skaitā, bet pakāpeniski tieši lietuvieši pārņēma čempionātu, līdz pēdējos gados tas izskatās jau kā Lietuvas čempionāts, latviešiem sasniedzot zemāko punktu 2019. gadā, kad startēja tikai I.Grandāns, un piedevām tikai vienā posmā.
Kas notika? Lietuviešiem visu laiku bija savs čempionāts (kauss), kur reizēm startēja tikai 3-4 sportisti, bet lietuviešu īpatnība ir tāda, ka viņi uzreiz skaļi nelikvidē klasi, bet ļauj tai atkopties, kas nodrošina iespēju pēc pāris gadiem redzēt mazo Eiropas čempionātu nacionālā līmenī. Kā ir pareizāk – tas jau ir filosofisks jautājums, bet man simpatizē lietuviešu taktika, lai arī tā nav nevainojama. Bet viņiem ir nacionālais čempionāts B1600 klasei un Open 4500 klasei ar pieklājīgu dalībnieku skaitu, kas mums 2020. gadā nebija.
Bet kā jau minēts, šis ir svarīgs brīdis, kad krosa saime ir pateikusi, ka B1600 klase ir svarīga un tai ir jābūt. Vienmēr der atcerēties, ka mums ir viens no kvalitatīvākajiem autokrosa čempionātiem Eiropā. Ir jābeidz pazemīgi skatīties uz FIA – lai viņi lemj, bet mums ir tradīcijas, spēcīgi braucēji, spēcīgi kaimiņi. Tas, ka EČ nav salonauto, nenozīmē, ka ar salonauto ir jābrauc tikai Rallijkrosā, paskatamies uz to pašu lietuviešu O4500 klasi, kurai nav nekāda sakara ar EČ, vai analogi mūsu 2000 S klase vai O2500. Tās ir mūs tradīcijas, kuras nav pamats apšaubīt, bet attīstam tās, lai mūs apskauž citi, paralēli ir jāattīsta arī starptautiskās klases, lai varam samērīt spēkus ar citiem.
Mums ir ar ko lepoties! Par spēcīgu autokrosu un bagiju klasi!
Pefekti, ļoti slavējams komentārs un viedoklis!