Autokross: Māris Līcis turpinās cīņu Eiropā

Viesturs Saukāns  07.12.2010 10:39 0

Māris Līcis un viņa Alko Racing komanda gatavojas turpināt cīņu Eiropas autokrosa čempionāta D-3A klasē, lai gan pirmā situācijas izpēte 2010. gadā nesusi skarbas pārdomas par iespējām starptautiskajā arēnā. Tikmēr komanda ir neziņā par Baltijas D-3A aktivitātēm un skaidro, ka nav jēgas no Baltijas čempionāta, kurā startē četras mašīnas.

Eiropā skarba pieredze

„Skaidrs, ka jau no paša sākuma zinājām, ka Eiropā neaizbrauksim un nesāksim braukt pirmajā desmitniekā,” saka Māra tēvs Aigars. „Tas bija skaidrs pēc tam, kad, par spīti Jāņa Boka prasmēm gūt otro vietu Mūsas posmā, viņam citās trasēs panākumu nav daudz, lai gan viņa komanda darbojusies šķietami lieliski. Tas nozīmē, ka Eiropā ir jābrauc ilgi, mašīnai jābūt vislabākajai, bet braucējam – visdrosmīgākajam.”

Māris Līcis atzīmē, ka liels pārsteigums bija trašu specifika un atšķirības vienai no otras. Arī braukšana katrā valstī ir citāda. „Visi, kas bijuši Čehijas Novapakā, vienmēr jūsmojuši par šo trasi. Bet, tie, kuri tajā ir braukuši, to sauc par piedzīvojumu. Trase ir ātra, viltīga un prasa drosmi. Izjūtas ir pavisam dīvainas. Skaidrs, ka tur nevar uzvarēt braucējs, kurš ir ieradies Novapakā pirmo reizi. Tur ir jābrauc un jāmācās, līdz pēdējai niansei. Labi, ka Jānis Boks man atsevišķās trasēs pateica šo to priekšā, citādi es būtu palicis bez mašīnas. Čehijā viens debitants ātri iznīcināja tehniku, nepareizi veicot tramplīnu. Citās trasēs citas īpatnības. Ļoti laba trase ir Ungārijā. Savukārt Itālijā šokēja braukšanas stils – vietējie ir gatavi sist pie katras iespējas, neviens nerēķinās ar konkurentu un viņa tehniku. Ja kādam kāds ir ceļā, tam brauc pāri. Un neviens nevienam par to nepārmet. Ladislavam Hanākam roku salauza bez pārmetumiem – viņa bagijs tehnisku iemeslu dēļ apstājās, bet itālis pilnā ātrumā lika tam sānos. Kad čehs izkāpa no mašīnas, jau bija redzams, ka roka ir smagi traumēta. Tikmēr Francijas sacīkstē, tieši pretēji – sodīja par katru stiprāku pieskārienu konkurenta mašīnai. Tāpat skaidrs, ka čempionāta vadošie braucēji pēta un analizē jaunos braucējus. Vienā no startiem aizbraucu augstā pozīcijā, bet braucienu apturēja pāragra starta dēļ. Skaidrs, ka mans izrāviens tika pamanīts – jau atkārtotajā startā mani pirmajā līkumā aizstūma tālu ārmalā. Sapratu, ka laikam ielīdu pie „lielajiem puikām”.”

Aigars Līcis atzīmē, ka ir pilnībā skaidrs, ka, lai cīnītos par augstākām vietām ar labu braukšanu nepietiek: „Ne velti Baltijas čempionāta labākie bagiji maksā ap 20 tūkstošiem, bet Eiropas – ap 40 tūkstošiem. Baltijā nevienam nav tādas tehnikas, kas D-3A klasē ļautu cīnīties par uzvarām. Mēs būvējām mašīnu, tā sanāca salīdzinoši veiksmīga, tomēr ar šo mašīnu nevar uzvarēt. Laikam pat jāsaka, ka mūsu 2008. gada tehnika bija nedaudz ņiprāka. Arī nolietojums pamatīgs – pēc sezonas aizsūtījām motoru uz Holandi pārbūvei, bet izrādās, ka atpakaļ to varam vest grozā, pa daļām. Tagad jāmeklē jauns.”

Par pārējiem

Māris Līcis arī komentēja novērojumus par citiem baltiešiem, kas mēģināja spēkus Eiropā: „Noteikti prieks par Jāni Boku, viņa debija D-3 klasē izdevusies lieliska. Jānis dabūja patrenēties Mūsā, saprata mašīnu, nedaudz to izmainīja un sāka braukt vadošajās pozīcijās. Tehniski šajā klasē varbūt ir vieglāk, jo nav tik ļoti jādomā par mašīnas svaru – var koncentrēties uz detaļu izturību. Jāņa mašīnai pat varēja atļauties likt svaru klāt, ko izvietoja bagija priekšā, līdz ar to vēl pareizāk izsvarojot mašīnu. Mazās klases problēma ir tā, ka jāmeklē, kā nomest svaru. Līdz ar to nemitīgi jādomā – likt vieglāku, vai izturīgāku attiecīgo detaļu. Ja par pārējiem, tad ļoti spēcīgi kļūst igauņi. Vēl Mūsas posmā pavasarī sniegums bija vājš, bet sezonas nogalē viņi ir pietuvojušies. Savukārt par brāļiem Kuļikovskiem – viņus, liekas, ietekmēja laika trūkums, viņi vienkārši nepaspēja sagatavoties, tāpēc Eiropas sacensības viņiem neizdevās.”

Kas notiks Baltijā?

Alko Racing Team un Māra Līča 2011. gada plāni lielākoties ir atkarīgi no notikumiem Baltijā – vai būs Baltijas čempionāts, kāds tas būs, vai būs dalībnieki. Aigars Līcis skaidro: „Ja Baltijā ir četri, pieci dalībnieki, tad tādu Baltijas čempionātu mums nevajag, Braukt pa visu reģionu un maksāt dalības naudu tikai par treniņiem nav nekāda iemesla. Tādā gadījumā mums pašiem pie mājas ir Pilskalnu trase, kurā varam braukt un trenēties kaut visu dienu un katru dienu. Problēma ir tā, ka Lietuvā ir savs nacionālais čempionāts, līdz ar to viņiem nav nekādas motivācijas braukt ārpus savas valsts. Taču, kā pierādīja šā gada Baltijas uzvarētājs Raimunds Pupienis, Lietuvas sportisti var pabraukt ļoti ātri.”

Sarunā ar Līčiem arī izskaitļojas kāda īpatnēja statistika. Tā kā šā gada Baltijas kausa aktivitātes rīkoja Lietuvas puse, bagijos izveidojās situācija, ka trīs posmi notika Lietuvā, pāris Latvijā, bet Igaunijā – neviens. Savukārt sportistu statistika ir pretēja – Igaunijā nu ir četri, nākamgad pat pieci sportisti, Latvijā – vidēji trīs vai četri, bet Lietuvā tādi, kas brauktu arī ārpus savas valsts – viens vai divi. Tātad pilnīgi pretēji rādītāji. Tas vedina uz domām, ka, vai nu Baltijas kauss jākoncentrē Latvijā, kas ir pa visu vai Igaunijā, kurā ir vairāk sportistu. Vai arī Latvijas pusei jāatsakās no Baltijas idejas, jāatjauno Latvijas čempionāts, kurā, kā tas savulaik notika, cīnītos Latvijas un Igaunijas sportisti ar atsevišķu lietuviešu viesizrādēm. Mums izdevīgāk, Igaunijas sportistiem tuvāk, bet lietuviešiem lielā mērā tāpat nekas nemainās. Un, ja runa ir par Baltijas vai Latvijas statusu, tad Baltijai, ja tā ir tāda kā šobrīd, prestiža nav īpaši vairāk par Latvijas autokrosa čempionātu.

Nav skaidrs par latviešiem

Aigars Līcis arī atzīmē, ka nav skaidrības par notikumiem D-3A klasē Latvijā: „Šobrīd zinu, ka esam gatavi braukt mēs un Jānis Ščerbickis. Ja mūsu plāni saistīsies ar Eiropas čempionātu, visas Baltijas sacensības nevarēsim apmeklēt, taču centīsimies. Taču, kas notiek ar citiem sportistiem, grūti teikt.”

Līči arī plāno veikt potenciālo dalībnieku aptauju, lai atdzīvinātu bagiju sportu Latvijā un padarītu Baltijas cīņas nopietnākas.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 09.09.2017. Čempionu autokross LAF Folkreisa Vasaras kausa 6. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 12. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - komanda Pieteikums - ČK/KKK Dalībnieki FR (44) Dalībnieki ČK/KKK (29) ČEMPIONU SKAITĪTĀJS! (52)