Autokross: Mini bagijos “maxi” izmaiņas

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
27.02.2024
12:50

Latvijas autokrosa čempionāta bērnu Mini bagiju klase kopš 2000. gadu beigām bijusi Krosa komisijas lepnums – dota iespēja mūsu sportā ienākt pavisam maziem autosportistiem. Tajā pašā laikā problemātiski bijis saglabāt klases pieejamību. Šogad Mini bagijos veikta ievērojama revolūcija, standartizējot klases noteikumus.

Sajūsminoši vērot trasēs mazos braucējus. Tas ir ne vien mīlīgs skats, kad bērni dodas cīņās un vēlāk pie pjedestāla izlej litriem limonādes. Tā ir arī ticība, ka Mini (sākotnēji – Beta) bagiju klase veido nākamās autosporta zvaigznes. Čempionu sarakstā ir, piemēram, Roberts Vītols, Everts Henilāns, Linards Jasons, Mats Zavarskis, Emīls Mirošņiks, kuri vēlāk sasnieguši augstus rezultātus jauniešu un pieaugušo klasēs, dažs pat starptautiskā līmenī.

Taču klasei ir bērnu sportam raksturīga bēda: brīžiem cīņas izvēršas par “fāterīšu sportu”, kurā mazāks ir uzsvars uz braucēja meistarības pilnveidošanu, bet gan uz ieguldīto līdzekļu daudzumu un iemontēto tehnoloģiju niansētību. Tātad jau saknē tiek ielikta skarbā autosporta realitāte, kad iespējas uzvarēt ir turīgākajiem, nevis talantīgākajiem. Par šo tēmu bieži bijušas diskusijas gan dalībnieku parkā, gan komisijas ietvaros, taču lielā mērā sarunas atdūrās pret secinājumu – inženierija klasē gadu gaitā ir attīstījusies tik tālu, ka esošo klasi atpakaļ pie standarta risinājumiem (Havel rūpnīcas sākotnējā produkta) dabūt ir neiespējami.

Šajā starpsezonā notikusi revolūcija. Smagās pārrunās un diskusijās klases iekšienē ir tapis jauns Mini bagiju klases un bērnu sporta ceļš: standarta klase ar standarta motoriem, kurus dalībnieki katrā posmā izlozē. Kā tas izdevās un ko mēs redzēsim trasēs šogad un nākamajās sezonās?

Autokrosa čempionāta virzītājs Arnis Odiņš skaidro: “Pagājušajā gadā klases iekšienē izsludinājām plānu tuvoties standartizētiem Mini klases risinājumiem, lai uzlabotu gan klases kopējo drošību, gan veicinātu vienlīdzību. Novembrī tika sarīkota sapulce, kurā, balstoties uz mūsu, kā arī sportistu un vecāku iesaistītajām idejām, prezentējām jauno noteikumu versiju. Paralēli arī praksē sākām gatavot pirmo prototipu, kas atbilda jaunajiem noteikumiem. Kad janvāra vidū tas bija gatavs, sagatavojām līdz galam noteikumu versiju un publiskojām jauno ideju. Tomēr daļa no pieredzējušo braucēju pārstāvjiem ar jauno versiju nebija apmierināti. Es gan to gaidīju, jo pēdējos vismaz desmit gadus vēroju, kā klase tiek turēta īsā pavadiņā, kur panākumus gūst tikai atsevišķās garāžās gatavotas mašīnas. Tieši tāpēc noteikumu izstrādē izvairījāmies no pieredzējušo piesaistīšanas, lai varam gatavot noteikumus praktiski no baltas lapas.”

“Negāja viegli, taču strīdos radās risinājums – veidojas klase ar standarta 200 kub. cm motoriem. Lieliski, ka pēdējā brīdī, kad klases noteikumu veidošanā iesaistījās pat LAF prezidijs, talkā nāca Māris Neikšāns, Didzis Mirošņiks, ar kuru līdzdalību radās jaunais risinājums. Didzis atzīmēja, ka mēs saknē nevaram runāt par standarta motora ideju, ja šie motori tiek doti līdzi uz mājām. Skaidrs, ka katrs ar zināšanām tos vērs vaļā, izķidās, pārbūvēs. Līdz ar to Didzis piedāvāja organizēt centralizētu motoru apkopi un nogādāšanu uz sacensībām, bet sportisti šos motorus izlozē un iemontē mašīnās. Pēdējos trijos gados, kopš darbojos ar AX Latvia, šis bija mans sapnis – nonākt pie šāda risinājuma. Es esmu pārliecināts, ka šāds klases princips darbosies un būs daudz pieejamāks jauno sportistu ģimenēm un komandām. Līdz marta beigām komandām jāpiesaka vēlme iegādāties dzinējus, un daudzi jau šo iespēju ir izmantojuši.”

“Par niansēm drīzumā informēsim. Taču šobrīd plānojam, ka šogad trasē būs divas Mini bagiju klases – līdzšinējā 160 kub. cm “tūnētā” klase, un jaunā 200 kub. cm standarta ieskaite. Lai gan strādājam pie tā, lai vienai samazinātu maksimālo ātrumu drošības dēļ, bet 200 kub. cm klases ātrumu ar zobratiem vienādosim ar 160 kub. cm klasi, tās startēs atsevišķi. Tam ir vairāki iemesli – kaut tāpēc, lai abu klašu braucienus neietekmētu izlozes sakritības un citas nianses. Skatītājiem tas neko daudz nemainīs, jo katrā no klasēm iekšējā konkurence būs līdzvērtīga, cīņa būs kā vienā, tā otrā ieskaitē.”

“Tātad jaunās klases būtība – komanda atbrauc uz sacensībām ar savu bagiju, bez motora. Jaunietis, reģistrējoties posmam, pats izvelk numuriņu, ar kuru motoru viņš šajā sacīkstē brauks. Komanda ieskrūvē motoru, uzmontē gāzes trosīti, degvielas caurulīti, ķēdi, un braucējs ir gatavs startam. Motors ir ar nomainītu eļļu, sagatavotām pārējām lietām, noplombēts. Pēc sacensībām komanda atgriež motoru tehniskajā komisijā, pēc kā motors atkal dodas uz apkopi, un nākamajās sacensībās ir kaujas gatavībā. Būs arī rezerves dzinēji – tehnika ir tehnika, viss var gadīties, sacensībās būs, ko nomainīt. Šāda dzinēja cena, ja salīdzina ar līdzšinējiem noteikumiem, maksās aptuveni uz pusi lētāk. Turklāt komandai pēc katra posma šis motors pašai nav jāapkalpo. Pēc sezonas pēdējā posmā lietotie motori paliks katram bagijā, lai starpsezonā braucējs var trenēties. Nākamajai sezonai atkal jauns motoru iepirkums, un sākas viss no sākuma.”

“Patīkami, ka pēc smagajām sarunām kopējais spriedums bija ļoti pozitīvs, jo risinājums tik tiešām, šķiet, būs ļoti labs un dzīvotspējīgs. Jaunie noteikumi būs ļoti “noslīpēti”, jo pēdējā nedēļā ar tiem tika ļoti niansēti strādāts. Iespējams, ka sezonas laikā parādīsies kādas nianses, tas nav izslēgts. Bet kopumā ideja darbosies! Paldies visiem iesaistītajiem, jau minētajiem un arī komisijas tehniskajiem ekspertiem Modrim, Edgaram un Reinim, kuri noteikumus ne tikai sakārtojuši, bet tiem beidzot ir arī angļu versija. Noteikumos atrunāts līdz sīkumiem, kas, kā un pie kā ir skrūvējams. Svarīgi, lai sacensību laikā un pēc tām nebūtu lieku diskusiju un interpretāciju, lai nianses ir saprotamas jau startā,” noslēdz Odiņš.

Tuvākajās dienās tiks publicēti jaunās sezonas autokrosa noteikumi. Šobrīd paredzams, ka jaunajai klasei formalitāšu dēļ būs Latvijas kausa statuss, kas pirmajā pastāvēšanas sezonā arī ir pareizi. “Vecā” klase, iespējams, saglabās savu Latvijas čempionāta statusu, tomēr paliek atvērts jautājums, cik ilgi klase tiks uzturēta sacensībās – ļoti iespējams, ka šie noteikumi darbosies pēdējo gadu.

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv