Autokross/Rallijkross/ Folkreiss: Bez panikas, bet ko prognozē ārvalstu eksperti?

Viesturs Saukāns  16.03.2020 12:10 0

  Autokross, Folkreiss, Rallijkross, Ziņas

Vīrusa izplatība jau devusi pirmos triecienus gan pa starptautisko rallijkrosu, gan pa nacionālajām treniņu un sacensību norisēm. Gaidām turpinājumu. Kā situāciju vērtē ārvalstu motoru sporta mediji, cik ilgi motori, viņuprāt, klusēs?

Uzreiz jāatzīmē – LAF Krosa komisija pagaidām neveic kādus straujus manevrus atceļot kaut ko masveidā, apturot uz kādu konkrētu laiku, vai ko tamlīdzīgu: šobrīd ir atcelta tikai Biķernieku Trases diena un pārcelta Smiltenes Folkreisa un Krosa komisijas kausa sacīkste. Nekādas citas kustības šobrīd kalendārā nav, visi kopā bez panikas vērojam notikumu attīstību.

Taču fakts, ka ar Smiltenes pārcelšanu situācija varētu neaprobežoties, ir jāpatur prātā. Tiem, kuri plāno pilnus čempionātus un pēc iespējas pilnvērtīgāku sezonu, būtu pareizi neiegādāties, piemēram, ceļojumus uz gada otru pusi. Jebkurā šobrīd brīvajā nedēļas nogalē var tikt iecelts kāds no sezonas sākuma pasākumiem, ja tas nevarēs notikt. Ja autosports cilvēka dzīvē ir prioritāte, tad šogad tas būs ļoti izteikti jūtams.

Iespējams, labs rādītājs par sagaidāmo varētu būt starptautiskā autosporta eksperti un vadošie mediji. Kas tiek prognozēts?

Visvairāk aprāvusies F1 vadība pēc politiskās izgāšanās ar pēdējā minūtē atcelto Austrālijas posmu pirms nedēļas. No lielajiem seriāliem, kas bāzējas Eiropā, formula turējās visdrosmīgāk: kamēr Moto GP un Formula E jau bija atcēluši posmus un nospieduši pauzi, tikmēr F1 mēģināja izlīst caur adatas aci, sarīkojot sezonas pirmos posmus. Taču šobrīd ir atcelta/pārcelta Austrālija, Bahreina, Ķīna un Vjetnama – posmi, kas ir paredzēti laikā līdz aprīļa beigām. Oficiāli lēmumi nav izziņoti, tomēr šobrīd ļoti tuvu kapitulācijai ir arī visas trīs maija sacīkstes – Nīderlande, Spānija un Monako. Arvien plašāk tiek pieņemta doma, ka sezona sāksies, labākajā gadījumā, 7. jūnijā Baku.

Ja šo pašu prognozi kopējam uz Latvijas krosu, tad tieši šajā pašā datumā ir Eiropas čempionāta otrais posms Mūsā – tas nu gan būtu spožs sezonas sākums!

Starp citu, Eiropas autokrosa čempionāta Instagram kontā sestdien uz brīdi parādījās ieraksts: “Mūsu sezona sākas maijā, tāpēc šobrīd nekas netiek atcelts”. Tātad pagaidām šis čempionāts nesteidzas ar kalendāra izmaiņām.

Taču prognoze par klusumu arī maijā varētu arī nebūt piemērojama Latvijas iekšējiem apstākļiem. Starptautiski uzturēt kalendāru ir daudz sarežģītāk lielās ģeogrāfijas un vīrusa virzības dēļ. Ja februārī tika atcelts Ķīnas F1 posms, jo tieši tur bija viskritiskākā Covid-19 situācija, tad šobrīd kā reiz tieši tur varētu aizvadīt sacīksti, jo vīrusa izplatība sāk beigties. Šobrīd pilnā sparā vīruss plosās Eiropas vidienē, tāpēc šobrīd Eiropas posmi maijā ir apdraudēti, kas vēl pirms mēneša šķita neiespējami. Valda sajūta, ka vēl ne visu vīrusa sakarā ir piedzīvojusi Ziemeļamerika – ja tā, tad jūnija Kanādas posms vēl tikai gaida savu likteni. Tāpēc starptautisko seriālu gadījumā teikt, ka maijā nebrauksim, bet jūnijā brauksim, ir krietni pāragri.

Tikmēr Latvijā vīruss atnāks, un tad, visticamāk, aizies. Jautājums ir, kad būs šis vilnis, augstākais punkts. Pašlaik saslimšanas gadījumu skaits ir salīdzinoši neliels. Atliek minēt, vai tas ir tāpēc, ka viss vēl ir tikai priekšā, vai tāpēc, ka esam maza valsts Eiropas malā, kurai visi “prieki”, kurus izbauda Centrāleiropa, mums netiks. Tajā pašā laikā Igaunijas inficēto skaits (171 pret mūsu 34) liek domāt, ka atrašanās Eiropas malā vēl nebūs glābiņa garants…

Šķiet, valdības noteiktā ārkārtējā situācija līdz 14. aprīlim ir pareizi nosprausts atskaites mietiņš: šī mēneša laikā tik tiešām varētu būt redzamas īstās vīrusa izplatības tendences. Taču ir sajūta, ka ar mēnesi būs par īsu, un šis termiņš varētu vēl pagarināties. Ja pieņemam, ka vīruss vienā reģionā visaktīvākais ir pusotra, divu mēnešu periodā, tad mūsu gadījumā tas var ievilkties arī maijā. Taču mīkla ir tas, no kura brīža Latvijā šos divus mēnešus sākt skaitīt – vai mūsu 34 gadījumi 16. marta rītā gaidāmā viļņa sākums, kāpums, augstākais punkts?

Vēlreiz gan uzsveru, ka nav iemesla šobrīd kaut ko ķert un grābt Latvijas autosporta sakarā. Komisijas izvēlētā stratēģija kalendāru vērot soli pa solim, dienu pa dienai šobrīd varētu būt vispareizākā.

Cita lieta, kāda būs šī sezona, kad tā būs gatava sākties? Kas būs ar braucējiem, ar viņu iespējām startēt? Darba dzīve gan Latvijā, gan pārrobežās sāk ļoti strauji bremzēties. Daudziem tas būs sitiens pa biznesu un naudas plūsmu un, ja būs jāsavelk jostas, tad autosports daudzos gadījumos no prāta izlidos ātrāk nekā ģimene un bizness. Plus aizvērtas robežas, kas var ietekmēt detaļu piegādi, regulēšanas iespējas, un tā tālāk. Un, starp citu, tāds sīkums kā nepieciešama ārsta izziņa par atļauju nodarboties ar autosportu. Jābūt ļoti drosmīgam, lai šobrīd vērstos pie mediķiem ar šāda formāla papīra pieprasījumu…

Sezona kā vienmēr būs interesanta, tikai šogad tā būs interesanta citādāk. Gaidām ziņas, pašizolējamies garāžās, turpinām skrūvēt un mazgājam rokas!

Dalies ar šo ziņu