Autokross/Rallijkross/ Folkreiss: Ko vēsta kalendārs?

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
09.12.2020
20:10
Junior Xtreme otrajā sezonā seši Latvijas kausa posmi - sākums rallijkrosā, turpinājums autokrosā. (Foto: Klāvs Benefelds, Autocross.lv)

Autocross.lv Kalendāru sadaļā aktīvi krājas ieraksti par nākamā gada sacensībām un seriālu plāniem. Dažas interesantas nianses redzamas jau šobrīd, tāpat vēl daudz nezināmā.

Pirmo sadaļu veido ziemas sacensības – Folkreisa Ziemas kauss un Krosa komisijas autokrosa kausa aukstākā daļa. Komentāru par šo tēmu nav daudz – vien cerība, ka ziemā vispār kaut kas varēs notikt. Gan pašas ziemas dēļ, gan pasaules situācijas dēļ Covid-19 sakarā. Daudz cerību nav ne par vienu, ne par otru, taču sacensības ir paredzētas, un rīkotāji gatavojas gaidāmajiem pasākumiem.

Pavasaris jau šķiet daudzsološāks. Ņemot vērā, ka Centrāleiropā saslimšanas skaitļi sāk mazināties, turklāt sākas arī vakcinēšana, var pieņemt, ka uz sezonas sākumu varētu būt iestājies relatīvs miers. Vai trešais vilnis, par godu tiem, kuri par ātru sapriecājušies.

Un te interesants rekords! Latvijā krosa sportu sezona tradicionāli sākas ar Smiltenes autokrosu, kas savulaik bija Latvijas autokrosa čempionāta posms, bet pēdējā laikā Folkreisa Vasaras kausa pirmā sacīkste. Taču nākamgad krosa vasara sāksies rekordagri – 17. aprīlī 333 trasē, kad notiks Latvijas rallijkrosa čempionāta pirmais posms.

Ar šo sacīksti saistās vēl viena interesanta nianse: šis būs pirmais posms arī šogad debitējušajai Junior Xtreme klasei. Šī kategorija pamatā ir domāta kā Latvijas autokrosa čempionāta sastāvdaļa (Latvijas kausa statusā), taču pirmā sacīkste notiks rallijkrosa versijā. Tas nozīmē, ka klasei plānoti seši sacensību posmi. Šādu tradīciju – viesoties arī rallijkrosā – piekopj Mini bagiju klase, kas to darīs arī nākamgad, tradicionāli aizvadot posmu Biržos.

Jauns (atjaunots) ieraksts kalendārā ir Baltijas kauss visām Latvijas autokrosa klasēm, ne tikai bagijiem un smagajiem auto, kā bija ierasts pēdējos gados. Jā, nākamgad paredzēts Baltijas kauss (varbūt pat čempionāts) arī salonmašīnām, Mini bagijiem un abām Xtreme versijām. Kausa izcīņa paredzēta divos posmos – jūlijā Ukmerģē un Mūsas trillerī septembrī.

Līdz ar to ievērojami saīsinājies kalendārs arī Baltijas Buggy 1600 klasei – tie paši divi posmi līdzšinējo četru, piecu vietā. Tas darīts ar mērķi stiprināt Latvijas kausa posmu norisi, tādā veidā liekot braucējiem pulcēties visos nacionālā līmeņa posmos, ne tikai aizbraukt uz četrām Baltijas sacīkstēm. Taču šajā gadījumā mērķim piekrīt arī sportisti – visām pusēm būtu izdevīgi, ja Latvijā bagiju klase attīstītos tādā līmenī, lai jau 2022. gadā klase sasniegtu Latvijas čempionāta statusu.

Baltijas Buggy 1600 kausā gan pastāv iespēja palielināt posmu skaitu – notiek pārrunas ar Igaunijas pusi par trešā posma rīkošanu Baltijas ziemeļu pusē.

Tapšanas stadijā ir Baltijas smago auto klašu kausa kalendārs. Mūsu pusē viss skaidrs – posmus vēlas Pilskalni un Smiltene, kuri, visticamāk, arī tiks apstiprināti. Igaunijas puse, kurā smago auto kross joprojām ir salīdzinoši dzīvotspējīgs (ar krietnu latviešu palīdzību), veido sava čempionāta kalendāru. No tā izrietēs arī divi, trīs Baltijas posmi.

Krosā arī faktiski likvidēta vēl pirms pāris gadiem daudzsološā Open 4500 klase. Tās vietā izveidosies Supercar, kurā pulcēsies mašīnas līdz 3500 kub. cm atmosfērisko dzinēju auto, vai, attiecīgi, turbo auto ar motora tilpuma koeficientu 1.7, aprēķinā nepārsniedzot 3500 kub. cm. Šī ir vēsturiskā D-1 kubatūra, tātad savā būtībā nav nekas jauns un biedējošs.

Klasei atsevišķa Baltijas kausa kalendāra nebūs, taču Supercar klasei būs tie paši Ukmerģes un Mūsas posmi kā Baltijas kausa ieskaite, kā arī viss Lietuvas čempionāts, kurā izpausties.

Šogad salīdzinoši veiksmīgi tika startēts NEZ Baltijas rallijkrosa čempionāts. Tas paredzēts arī nākamgad. Uzvarētājus noskaidros faktiski viena mēneša laikā trijos posmos – jūlija pirmajā Biķerniekos, jūlija beigās Igaunijā, augusta vidū Lietuvā.

Jau ziņojām par kalendāru arī Folkreisa Vasaras kausā. Ļoti gribētos, lai izdodas aizvadīt visus sešus plānotos posmus, jo kalendārs pulcē visas šā brīža labākās autokrosa trases – visas čempionāta cīņu vietas plus Priekules Līgo trasi. No šiem posmiem trīs būs supervīkendi, kopā ar Latvijas autokrosa čempionāta posmiem – Pilskalnos, Vecpilī un Mūsā. Individuālie posmi, attiecīgi, Smiltenē, Priekulē un Brenguļos.

No starptautiskajiem un pārrobežu pasākumiem šobrīd ne visi apstiprinājuši kalendārus. Lietuva un Igaunija gatavo savus autokrosa un rallijkrosa plānus. Ļoti intriģējoši būs sagaidīt pasaules un Eiropas rallijkrosa čempionātu posmus. Šogad pandēmija šos čempionātus iemeta pilnīgā haosā. Ja vasaras sākumā gudri saplānotie dubultposmi izglāba pasaules čempionāta ieskaiti, tad sērgas otrais vilnis izārdīja kalendāra otru pusi, tādā veidā iznīcinot arī Eiropas čempionātu Super 1600 un Supercar ieskaiti. Jāsaka, ka no visiem FIA pasaules čempionātiem šis izrādījās visvājāk menedžētais pandēmijas laikā – F-1, WRC un WEC braši tika galā ar šķīstošajiem kalendāriem, izveidojot savus drošības burbuļus posmu aizvadīšanai arī valstīs, kurās Covid krīze attiecīgajos brīžos sita augstāko vilni. Attiecīgi, WRX arī šajā situācijā līdz galam nenopelnīja nopietnības, profesionalitātes punktus cīņā par posmu norisi – kārtējais iemesls, kāpēc seriāls nespēj iekarot to pašu respektu motoru sporta pasaulē kā pārējie sporta veidi. Šķiet, IMG kā promotera noiešana no skatuves šā gada beigās ir pašsaprotama, vienīgi jautājums, kurš nāks viņu vietā un, vai izdosies nostādināt seriālu ja ne F-1 līmenī, tad WRC un WEC kā minimums.

Par Eiropas autokrosa čempionāta kalendāru informējām jau otrdien. Šo ziņu Facebook komentēja Eiropas medaļnieks un, kā ziņots, arī šā gada Čehijas SuperBuggy čempions Ervins Grencis: “Nav labākais kalendārs no ģeogrāfiskā viedokļa. Pat teiktu, ļoti slikti Latvijas braucējiem.” Ar to domāta sezonas otrā puse, kurā izjaukts sapāroto posmu princips, kad sacīkstes notiek divās nedēļas nogalēs pēc kārtas. Mūsu pusei par neveiksmi, vientuļi kļuvuši tieši tālākie posmi, kas nozīmē atsevišķus braucienus uz Franciju, Nīderlandi, Čehiju un vēlreiz Franciju (kam gan pēc nedēļas, par laimi, seko Itālijas posms).

Tikmēr par jauno Nīderlandes Toldijkas trasi zina komentēt Latvijas autokrosa čempionāta Open 2500 klases braucējs Harijs Līgotnis, kurš mēdz dzīvot un strādāt šajā zemē: “Nīderlandes posms izcelsies uz pārējo sacensību fona — kross Toldijkā notiek praktiski uz līdzena lauka.”

Autocross.lv Kalendāru sadaļa tiek atjaunota līdz ar katras jaunas informācijas saņemšanu, tāpēc sadaļai ir vērts sekot līdzi. Seriāliem, kuru kalendāri ir apstiprināti, nav speciālu atzīmju un uzskatāmi par vērā ņemamiem (kas, protams, neizslēdz jau vēlāk ieviestas neprognozētas izmaiņas). Savukārt seriāli, kuriem pielikta atzīme “Tiks precizēts”, vēl gaida savu kalendāru pilnīgu apstiprinājumu.

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv