Autokross/Rallijkross: Sākas atvadas no TAX un TouringCar

Viesturs Saukāns  16.11.2017 14:25 8

FIA Off Road komisija nākamajos gados krasi mainīs savu vadošo seriālu klašu sadalījumu. Eiropas autokrosa čempionāts zaudēs vienīgo salonautomobiļu klasi Touring Autocross (TAX), bet rallijkrosam tiks likvidēta aizmugures piedziņas TouringCar klase, kuras vietā 2020. gadā trasē plānots izvest elektromobiļus.

Lēmums par rallijkrosa TouringCar klases Eiropas čempionāta likvidēšanu šķiet loģisks – klase jau sen šķita bezjēdzīga no sava tehniskā viedokļa (aizmugures piedziņa līdz diviem litriem daudziem šķiet “ne šis, ne tas”). Bezjēdzības sajūtu pastiprināja arī dalībnieku sastāvs – tas ir mazs un pamatā liek cīnīties vienas valsts braucējiem, ar dažiem izņēmumiem. Šogad, piemēram, no visiem 20 startējušajiem dalībniekiem 12 bija norvēģi, kuri arī veidoja nelielo visos posmos startējušo braucēju kodolu.

Plāns ir pēdējo Eiropas čempionātu šai klasei aizvadīt 2019. gadā. Jau 2020. gadā trasē plānots vest pirmos rallijkrosa elektromobiļus. Sākotnēji bijusi doma šo klasi startēt ne ātrāk par 2022. vai 2023. gadu, taču progress tēmā ir tik straujš, ka nav jāliek pirmajām gatavajām komandām tik ilgi gaidīt.

Daudzi par elektromobiļu sportu smīkņā, tomēr agri vai vēlu tā būs ne tikai sporta, bet arī ikdienas realitāte. Starp citu, Formula E, kura jau aizvadījusi vairākas sezonas, mārketinga un ražotāju piesaisīšanas aktivitātēs apbrīnojami labi turas pretī pat F-1.

Par autokrosa Touring Autocross klases likvidāciju gan dalītas sajūtas. Skaidrs, ka pēdējos gados klase pamatīgi stagnēja un dalībnieku sastāvs un tehniskā kvalitāte nešķita pievilcīga, sevišķi, salīdzinot ar strauji izaugušo radinieku rallijkrosu. Taču doma, ka Eiropas autokrosa čempionāts paliks bez salonauto klases, daudziem šķiet sliktā ziņa.

Pastāv viedoklis – arī Latvijā – ka autokross ir domāts bagijiem, bet salonautomašīnām ir rallijkross. Formāli pat taisnība. Taču pašlaik ne pārāk viegli sagremojas ziņa, ka, piemēram, Mūsā pēc dažiem gadiem Eiropas posmā startēs tikai bagiji. Salonmašīnas – ja to ir daudz – rada īpašu garšu jebkurai sacīkstei.

Kuluāros gadiem ilgi tika runāts, ka salonmašīnu klases attīstību veicinātu kāds pakāpiens līdz TAX. Pieņemot, ka Super 1600 formāts autokrosam varbūt tiešām būtu par švaku, kārtīgs divu litru cīniņš būtu gan skatāms, gan masveidīgs, gan palīdzētu audzināt nākamos TAX braucējus. Taču šobrīd, šķiet, šāds sapnis jāaizmirst. Par to, kas nāks TAX vietā, šķiet, precīzu ziņu vēl nav, bet viena no versijām ir kroskartu tipa klases piepulcēšanās Eiropas bagijiem, kā arī vēl mazākas kubatūras nekā JuniorBuggy mašīnu iesaistīšanās.

  • [Ex]

    Sanāk, ka TAX nebūs jau no nākamās sezonas, vai tomēr pēc pāris gadiem? Īsti līdz galam nesapratu…

  • antons

    elektrība….nu moins,fufelis ne sacensības!

  • Kristaps

    Njā – par salonauto interesanti – faktiski visi čempionāti ir ar vairāk salonauto klasēm un dalībniekiem kā bagiji (šķiet izņemot FRA), bet Eiropas līmenī tas nerullē.
    Tomēr sportiski TAX nogriešanai gandrīz vispār nav/nebūs ietekmes, bet runājot par tā iedomāto sportisko hierarhiju (kas ir nedaudz utopisks jēdziens autosportā) gan ir dīvaini – šajā brīdī visiem Latvijas čempionāta salonauto dalībniekiem zūd mērķis pabraukt slavenajā Divīzijā-1. Tajā pašā laikā jāatzīst ka pēdējos 15 gadus jau neviens nav arī rāvies tur.
    Tātad jaunā autokrosa hierarhija (ne juniešiem) varētu būt: FR – LAČ salonauto – B1600 – SB

  • Patriots

    Jā, skumji par autokrosa D1… Tā bija īsta latviešu klase Eiropas līmenī. Visu cieņu bagistiem, bet, vismaz, Bauskā publika nāca uz D1. Ja kas, pēdējais latvietis Eiropā uzvarēja tieši pirms desmit gadiem.
    Ko nu? Jāskatās realitātei acīs, jāiet laikam līdzi. Autosporta vadībai un salona mašīnu īpašniekiem nevajadzētu sevi mānīt, un pārorientēties uz rallijkrosu. Ja nav pat teorētiskas piramīdas virsotnes Eiropā un tepat, Baltijā, tad vārīties pašiem savā sulā bez perspektīvām, ir provinciāli un bezjēdzīgi.
    Man jau labi sen ir pārliecība, ka kross ir domāts bagijiem, salonauto- rallijkross, un vēl folkreiss, kas patiesībā ir tautas rallijkross.

    • Kristaps

      Atkal jau sākas propoganda! :D

    • Kristaps Maševskis

      Jebkurā variantā (ax vai rx), solis no vietējās smilšu kastes uz eiropu ir gana plats finansiālā ziņā, tā ka ne visi var to atļauties. Lūk tāpēc diskusija par to, kas ir labāk ir lieka.

  • Patriots

    Nekas nesākas, man taču nav nekādas ieinteresētības! Tikai pateicu savu viedokli.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 16.12.2017. LAF Folkreisa Ziemas kausa 1. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 1. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - komanda Pieteikums - KKK Dalībnieki FR (-) Dalībnieki KKK (-)