Starptautiskā motoru sporta prese šodien sāk apstiprināt runas, ka šā brīža Eiropas rallijkrosa čempionāts nākamgad iegūs FIA Rallycross Championship zīmolu, atskaties no Eiropas piederības un ierobežojuma. Savukārt jau 2014. gadā seriāls var iegūt FIA pasaules čempionāta statusu, gluži kā F-1, WRC, WTCC un pāris citi seriāli.
Britu žurnāls Autosport savā interneta versijā ziņo, ka seriāls ieguvis komerciālo pārvaldnieku, jeb promoteri, kas turpmāk nodarbosies arī FIA rallijkrosa čempionāta vadību. Promoters IMG ir spēcīgu ļaužu vadīts – tā līderi ir trīskārtējais F-1 čempions Džekijs Stjuarts, šā brīža Caterham F-1 komandas pilots Heiki Kovalainens un ASV bijusī IndyCar, šobrīd NASCAR skaistule Danika Patrika. IMG jau vairākus gadus darbojas ar motospidveja Speedway GP pasaules sērijas promotēšanu.
2013. gada FIA Rallijkrosa čempionāts plāno saglabāt līdzšinējo kalendāra formātu, savukārt sportiski nav izslēgts, ka kvalifikācijas rezultātu noteikšanai tiks izmantota spidveja sistēma, kas Latvijas krosa līdzjutējiem labā atmiņā no Latvijas autotreka čempionāta laikiem. Šī sistēma tīri nosaka punktu skaitu par attiecīgo vietu braucienā un, kam vairāk punktu, tas kvalificējas pusfināliem, fināliem. No mūsu rallijkrosa un autokrosa līdzjutēju un sportistu pozīcijām skatoties ļoti diskutējami, vai tā ir pareizākā sistēma, taču varētu būt arī interesanti.
IMG paredz arī profesionalizēt rallijkrosu, līderiem, tādiem kā Timuram Timerzjanovam, Taneram Foustam, Laiemam Doranam un citiem, veidot algu fondu, uz viņu dalības pamata būvējot zvaigžņu atpazīstamību un publikas piesaisti čempionātam. Jau atkal paralēles ar WRC un F-1. Katrā posmā esot paredzēti 25 pamatsastāva braucēji Supercar klasē, bet uz katru sacīksti atsevišķi tikšot piesaistīti tā sauktie wild-card sportisti – vietējās rallijkrosa zvaigznes, vai jebkurš, kas varētu uzlabot šovu un piesaistīt skatītājus.
IMG neslēpj vēlmi 2014. vai 2015. gadā panākt FIA pasaules čempionāta statusu, ar mērķi ne tikai celt seriāla nominālo prestižu, bet arī piesaistīt oficiālās autoražotāju komandas. Tas gan nozīmē, ka privātajiem sportistiem ar to šis pasākums arī kļūtu slēgts, tomēr, no otras puses, šobrīd nav daudz tādu izteiktu privāto braucēju, kuri par savu naudu un ar savu vienas mašīnas komandu sasniegtu vērā ņemamus rezultātus. Turklāt Citroen, lai arī nav tiešā veidā pārstāvēta Eiropas rallijkrosa čempionātā, caur Hansen Motorsport faktiski pilda rūpnīcas komandas statusu. Vadošajiem Citroen braucējiem ir tāda pati pielaide Citroen sporta daļas produkcijai, kā Sebastjanam Lēbam pasaules rallija čempionātā.
14 reizes Eiropas rallijkrosa čempiona godā bijušais Kenets Hansens saka: „Pirms vairākiem gadiem mēs runājām ar spidvejistu Toniju Rikardsonu un spriedām, ka nožēlojami, ka mūsu aizraujošie sporta veidi nav tā sauktie lielie seriāli, ar pasaules atpzīstamību. Spidvejs ieguva promoteri un drīz kļuva par milzīgu motoru sporta noteikumu. Tonijs uzvarēja pasaules čempionātā un šobrīd ir liela zvaigzne. Un to visu vēroju un domāju – rallijkross joprojām ir tur, kur tas ir. Šī promotera piesaistīšana ir liela iespēja mums visiem – braucējiem, komandām, rīkotājiem un līdzjutējiem. Mums tā ir jāizmanto.”
Šajā plānā ir ļoti daudz plusu un ļoti daudz mīnusu, kuri tiks simtkārt apspriesti gan federācijās, gan pie alus kausiem bāros. Taču fakts paliek fakts – spidvejs tik tiešām ir ļoti populārs motoru sporta veids pasaulē (lai arī Latvijā mēs to īsti neizjūtam), savukārt viss, kam FIA devusi pasaules statusu, vairāk vai mazāk kļūst atpazīstams, baudāms un populārs. Šobrīd netiek minēts, kas notiek ar pārējām šobrīd esošajām rallijkrosa klasēm – vai tām ir atsevišķs kalendārs, vai tās turpina aizvadīt nedēļas nogales kopā ar Supercars, utt. Taču, pieļauju, tas ir plānošanas jautājums.
Interesanti, ka FIA un IMG iniciatīva esot pilnībā nošķirta no Global Rallycross projekta, kas norisinās ASV. Šķita, ka tieši darbība Amerikā ir tā, kurai vajadzētu savienot kontinentus. Taču noprotams, ka FIA/IMG un Global Rallycross spožas nākotnes vārdā veidos kalendārus tā, lai sacīkšu datumi nesakristu.
Daudz vielas pārdomām – arī nacionālajā, Baltijas, NEZ un Eiropas kontekstā.
Amerikas rallijkross nav rallijkross… lai vinji iemaacaas kaut biku grunti un tad to sauc par rallijkrosu… Eiropaa vismaz saprot kas ir kas…
Šāda rallijkrosa pārveidošana, jeb komercializācija iedos baigo robu SuperCars klasei, jo daudzi braucēji (tie kuriem nav izredžu tikt starp laimīgajiem jaunā seriāla dalībniekiem) jau tagad ziņo, ka mašīnas pārdos un rallijkrosam liks punktu. Jautājums gan ir, kam šīs automašīnas būs vajadzīgas. Iespējams, ka ar laiku pateicoties IMG, kura nopirka Eiropas rallijkrosa čempionātu, labumu gūs Eiropas Autokrosa Čempionāta Touring Autocross klase. Liela daļa no tiem. kuri vairs nevarēs startēt ERC droši negribēs likt punktu braukšanai un iespējams pārmetīsies uz radnieciskāko Eiropas seriālu, kuram viņu automašīnas ir atbilstošas (gandrīz). Cerams, ka drīz autokrosa trasē ieraudzīsim zviedrus, norvēģus un varbūt pat lielbritāņus.