Rallijkross: Kā tas izskatījās klātienē

Viesturs Saukāns  10.06.2013 14:50 1

Somijas posms Eiropas rallijkrosa sezonā ir ģeogrāfiski un finansiāli izdevīgais pasākums, līdz ar to uz Kouvolu devās arī vairāki Latvijas līdzjutēji. Kā izskatās mūsdienu ERX posms klātienē?

Tā kā šogad Eiropas čempionāts ir ievērojami mainījies, gan sportistu sastāva, gan braukšanas formulas ziņā, bija interesanti šo cīņu salīdzināt ar iepriekšējām klātienē vērotajām. Turklāt pirmo reizi rallijkrosa posms tika demonstrēts tiešraidē televīzijā, kas varēja atstāt interesantu iespaidu uz organizatoriskiem jautājumiem.

Īsumā – viss kārtībā, sacīkste skatāma. Organizācija – laba, lai gan kāda īpaša superšova sajūta nepalika – labs, kvalitatīvs rallijkrosa posms ar lieliskām mašīnām un lieliskiem braucējiem.

Protams, galvenais ceļojuma iemesls bija līdzjušana Latvijas braucējiem Reinim Nitišam un Reinim Safonovam. Ja par pēdējo – sacīkste bija ļoti sarežģīta, un, kā atzīst par Safonovs, laiki, kad uz Eiropas čempionātu pēc laba rezultāta var atbraukt arī vienkāršs čalis ar savu auto, ir beigušies. Reinis smejas, ka Kouvolā viņa VW Polo bija 20 kg par daudz svara un 20 zirgspēku par maz jaudas. Safonovs brauca stabili, izvairījās no švīkām uz durvīm un tika vismaz līdz pusfinālam, kas būtu mazāk iespējams pie lielāka dalībnieku skaita. Reinis apsver iespēju pamēģināt spēkus Rallycross Challenge seriālā, kur, pēc uzvārdiem spriežot, cīņa varētu būt interesantāka. Secinājums – Eiropas čempionāts arī mazajās klasēs ir kļuvis par profesionālu komandu sportu. Tas, savukārt, nozīmē, ka, ja braucējs nevar savākt ievērojamu budžetu, Eiropa jāaizmirst.

Par laimi, ar menedžmentu un spertajiem soļiem viss kārtībā Reiņa Nitiša nometnē. Viņš ir vienīgais līdzšinējos četros posmos, kurš guvis divas uzvaras. Turklāt pirmo posmu līderis Linnemans Somijā (un arī iepriekš) vairs nešķiet tik neuzvarams. Atceroties sezonas sākumu, Nitišs tik tiešām šobrīd veidojas par vienu no galvenajiem favorītiem uz čempiona titulu. Labs, bet ne perfekts ir Rahmatuļins, daudzsološs ir Šigabudinovs, lielisks bija Makarovs, taču viņu pievīla tehnika finālā. Bīstams ir Farēns, arī Linnemans atradīs spēkus atgriezties pie cīņām par uzvaru. Taču viņiem kopumā pietrūkst snieguma stabilitātes, kas ir Nitiša trumpis. Un Reiņa starti – burvīgi! Vienīgais starts, kurā Nitišs zaudēja, bija otrajā kvalifikācijā, taču tas brauciens savā būtībā bija katastrofa neveiksmīgo sakritību dēļ. Komanda gan atzīst, ka sestdienas vakars pašam sportistam bijis psiholoģiski smags – atsevišķu trases elementu neizdošanās, pazaudēts brauciens un šķietami ne tuvu ne favorīta statuss esot Reinim visai smagi iedevis pa pašapziņu.

Tas, ko tikšanās reizēs ir izdevies novērot Nitišu kolektīvā – Reinis ar tēvu Aigaru prot lieliski analizēt piedzīvoto un pārvērst neveiksmes par uzvarām. Vai tas ir braucēja analīzes talants, vai koncentrēšanās, vai tēva psihologa spējas, bet fakts paliek fakts: jau Ungārijā Nitišs pats sevi pārlauza, lai uzvarētu. Somijā notika tas pats – pēc asarām sestdien nākamajā dienā uzradās tas Reinis, kuram šī cīņa bija jāuzvar. Gluži kā Ungārijā, arī šī uzvara nebija kaut kādu citu apstākļu sekas. Nebija masveida avārijas pirmajā līkumā, nebija mainīgu laika apstākļu – vienkārši tiešā cīņā uzvarēti konkurenti. Reiņa uzvaras nav nejaušības un sakritības – tās ir šo posmu labākā braucēja izmantotas izdevības, klātienē tas bija labi redzams.

Latvijas līdzjutēji bija ar karogiem un atpazīstami, Reinis pēc braucieniem tika sumināts un trasē visi zināja – latvieši ir ieradušies. Pazīstamas seja tika sazīmētas vismaz pārdesmit.

Apbalvošanas ceremonijai pietrūka asuma un šova, arī Supercar sumināšanā. Taču, kad uz pjedestāla kāpa Nitišs, apbalvošanas skatītāju pulks pēkšņi atdzīvojās, skanēja „Reini! Reini!”, bet, kad skanēja mūsu himna, izrādījās, ka to ir gatavs nodziedāt vesels koris, kā rezultātā daudzie fotogrāfi no pjedestāla aizgriezās, izbrīnā ķerot dziedošos latviešus. Saprotami – emocionāls un patīkams brīdis! Un ļoti gribas cerēt, ka Reinim šādi brīži vairāk dod motivāciju un sajūtu, ka „dzimtene ir aiz viņa”, mazāk spiedienu nākamajiem posmiem. Tik ļoti gribas, lai Nitišu ģimene un citi iesaistītie speciālisti jūt – mums, līdzjutējiem, tik tiešām ir svarīgi Reiņa starti un panākumi!

Supercar klase, protams, bija grandiozs pasākums. Izteikti redzama atšķirība starp kvalifikācijām un pusfināliem/finālu. Ja kvalifikācijā sportisti cenšas braukt tīri un viens otram netraucējot, tad sākot ar pusfināliem šovs kļuva ievērojami spilgtāks, lidojoši spārni, sasistas mašīnas, izārdīta trase – bija labi! Un to, ka viss šā brīža RallycrossRX šovs tiek balstīts uz Peteru Solbergu, bija acīmredzami. Un viņš pats to perfekti zina – nebija brauciena, pēc kura Mr.Hollywood, PS RX nelīstu ārā no mašīnas zīmēties publikai. Finālā nolauztais ritenis bija pamatīgs šoks skatītājiem un, šķiet, nebija neviena, kurš paliktu vienaldzīgs par Solberga izstāšanos – pūlim tā bija vilšanās. Un viņa šovs, pārdzīvojot par izstāšanos – krišana uz ceļiem mašīnas priekšā, emocijas… Lai cik tas varbūt bija uzspēlēti no Petera puses, tas piedeva visai nedēļas nogalei kaut ko īpašu, emocionālu. Bija labi!

Uz rallijkrosu riktējas Lēbs, tuvākajā laikā arī Miko Hirvonens, kurš Kouvolā startēja somu bagijkartos… Rallijkross ir uz pareizā ceļa un lielu notikumu priekšā!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 22.09.2018. ČEMPIONU AUTOKROSS LAF Folkreisa Vasaras kausa 6. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 10. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - KKK Dalībnieki FR (38) Dalībnieki KKK (24) ČEMPIONU SKAITĪTĀJS (31) ***