Rallijkross: Latvieši rallijkrosa vājākajās komandās. Tik slikti?

Viesturs Saukāns  01.03.2016 20:59 13

Pasaules rallijkrosa čempionāta starpsezonas pilotu tirgus ir izspēlējies tā, ka abi Latvijas vadošie rallijkrosa braucēji Jānis Baumanis un Reinis Nitišs ir nonākuši čempionāta vājākajās komandās – vismaz tā liecina pērnā gada čempionāta kopvērtējums. Kādas izredzes šogad?

Abu braucēju gadījumā scenāriji, kā katrs nonāca līdz attiecīgajām vienībām, ir dažādi. Jānis Baumanis nonāca Team Austria rindās pēc komandas pārbaudīšanas Argentīnā. Ar iespējām nobāzēties arī citās vienībās, tomēr cilvēcisko un dažādu citu faktoru dēļ paliekot Maksa Puhera un Manfreda Štola virzītajā vienībā.

Reinis Nitišs All-Inkl.com vienībā nonāca, cik noprotams, “pēdējā salmiņa” režīmā. Lai gan braucēja menedžments procesus cenšas noturēt slepenībā, no baumām noprotams, ka nav gājis viegli. Uz brīdi pat kā ticamākā bauma bija Reiņa pilna sezona RX Lites seriālā. Tas būtu pārliecinošs solis atpakaļgaitā. Taču viss beidzies veiksmīgi – līgumi nu ir abiem latviešiem.

Līdzjutēji, kas pēc līgumu apstiprināšanas metušies analizēt Jāņa un Reiņa izredzes, par pirmo izejmateriālu ņem pērnā gada komandu kopvērtējumu. Ja šis ir uzskatāms par objektīvu rādītāju (kam tā arī vajadzētu būt – nekas nav paskaidrojošāks par kopvērtējumu), tad aina izskatās dramatiski bēdīga. No astoņām komandām Team Austria pērn bija septītā, Renē Mjuniha All-Inkl.com – astotā. Turklāt abu komandu kopā izcīnītie punkti ne tuvu neaizsniedzas pat līdz sestajā vietā esošajai Marklund Motorsport (100+29 pret Marklund 236).

Savā žurnālista praksē esmu izvairījies no nepamatota optimisma bārstīšanas – ja labi, tad prieks. Ja slikti – tad slikti. Arī šoreiz bez cukura un medus: ja pērn sliktākās vienības, tad sliktākās. Lai šogad pierāda, ka tā nav!

Un tomēr. Abām komandām ir dažas raksturīgas iezīmes, kas var padarīt latviešu sezonu ne tikai baudāmu, bet pat uzsist Baumaņa un Nitiša cenu pilotu tirgū (ja vien kāds sāktu beidzot maksāt…).

Galvenā iezīme ir tā, kā abas vienības vai to atsevišķi līderi ir mētājušies motoru sporta virsotnē, meklējot savu vietu, taču tā īsti neko nesasniedzot. Abas komandas balstās uz bagātu entuziastu pleciem, kuri, sakarā ar to, ka var to atļauties, paši mēģina būt arī piloti. Austrijas vienībā tāds ir Puhers, “Olinklūdiem” – Mjunihs. Puhers ar savu Superfiestu netika galā pat ar Vilkiču RallycrossChallenge posmā startējušajiem baltiešiem, sasitot savu auto pret apmali. Ar to tehnikas pārsvaru gan šķita, ka vajadzētu visus apbraukt par pusapli. Mjunihs sevi centies pierādīt gan rallijkrosa mazajās klasēs, gan šosejā, taču arī – kā dramatiski paliek pāri apļu laiku sekundes, tā paliek. Līdz ar to pirmais secinājums – bagātie komandu šefi šādā formātā nav labākās savu komandu sejas (ja vien tie nav uzvārdā Solbergs). Otri piloti? Austrijai Štols bija puslīdz labs, taču pirmā sezonas puse tika norakstīta uz rallijkrosa iesācēja kļūdām, sasistām mašīnām, izslīdēšanām… Lai cik Manfreds cilvēciski šķiet lāga vīrs, arī tajā pašā WRC, kas tiek piesaukts kā viņa galvenais autosporta sasniegums, Štols nespīdēja ar panākumiem. Jā, tur bija, darbojās, pa reizei izšāva, taču kopā neko prātīgu tā arī nerealizēja. Jāņa 1:1 cīņa ar Štolu Argentīnā visu parādīja pārliecinoši: atnāca puika no Latvijas un 24 stundu laikā kļuva par komandas līderi…

Līdzīgi arī ar Mjuniha komandu: pērn otrie piloti, kuri tika mainīti, tā arī īsti “neuzbrauca”. Klātienē Itālijā bija iespēja redzēt bijušo F-1 braucēju Džani Morbidelli, kuru savā laikā sauca par daudzsološu, ja vien būtu ticis pareizajās komandās. Rallijkrosā uz asfalta viņš bija lielisks. Kā no asfalta nost, tā smiltis pa gaisu un jēgas nekādas.

Tātad rezumējums, kas vieš cerības latviešiem: pērnais kopvērtējums tomēr var nebūt objektīvākais rādītājs. Un par minēto latviešu “cenas uzsišanu” – atvērsies vairāk durvju tam, kurš sevi pratīs pierādīt kā līderis un komandas vilcējs. Kā Solbergs savā brigādē, kā Ožjērs Volkswagen, kā Fetels Ferrari. Pasaules autosports pierāda, ka braucējs kā līderis var pacelt pat visdrūmāko komandu, liekot vienības iekšējai galaktikai riņķot nevis ap komandas īpašnieku, konstruktoru, sponsoru vai inženieri, bet tieši ap pirmo pilotu. Šī ir joma, kurā Jānim un Reinim būs iespēja sevi apliecināt.

Ja par prognozēm un to, cik augstu abi varēs cīnīties katrā posmā – ļoti, ļoti grūti prognozēt. Kaut tāpēc, ka, vēl nav atklājušies visi pasaules čempionāta spēlētāji, ne komandu sastāvi, ne tehniskie risinājumi.

Štola fragmentārie uzplaiksnījumi, Baumaņa sniegums Argentīnā, straujais tehniskais progress un iepazītas mašīnas Jāņa izredzes virza puslīdz regulāru finālu virzienā, varbūt ar cerībām uz kādu pjedestālu – vienu, diviem, trim.

Reiņa komanda ir pilnīga, nedaudz bažīga, mīkla. Neko nesasnieguši pērn ar Audi S3 mašīnām, šogad vācieši ķērušies pie SEAT Ibiza zīmola nešanas rallijkrosā. Runā gan, ka lielā mērā tie paši Audi vien būšot, tikai izskatīšoties dikti pēc Ibizām. Ko šīs – tomēr jaunās – mašīnas pratīs parādīt, nav skaidrs. Reinim nebija tādas “Argentīnas” kā Jānim, līdz ar to nav salīdzināmo lielumu. Un tomēr gribas domāt, ka Nitišs ir daudz nopietnāks profesionālis par Mjunihu un pārējiem entuziastiem, kas līdz šim startējuši All-Inkl.com sastāvā. Kas liek domāt, ka Reinim būs iespēja pabraukt pusfinālos, aizķerties aiz kāda fināla.

Kā minēju, necenšos būt pārlieku optimistisks un nepamatoti cerīgs prognozētājs. Labāk, lai abiem puišiem izdodas lupatu lēveros sakaut manas čīkstīgā latvieša prognozes!

  • Prātīgi un bez lieka medus. Laiks rādīs kā būs! Šogad īkšķus būs jātur vēl stiprāk!

  • Auseklis

    Turēsim īkšķus par mūsējiem! Pateicoties viņiem un daudziem citiem varēsim vērot rallijkrosa svētkus rudenī Biķerniekos!

  • Fans

    Finālos būs iebraukt ļoti grūti. Veiksmi, veiksmi!
    :)

  • Tad jau sezona rādīs uz ko ir spējīgi mūsu puiši ar šiem auto, jāpiekrīt ka pagajušā gada komandu piloti nebūs tā īstā mēraukla komandu potenciālam uz šo sezonu.
    Katrā ziņā veiksmi un sportisko izturību šajā sezonā vēlu abiem. Lai punktiņi krājas diezgan raiti.
    Man ir divi jautājumi sakarā par šo tematu, visdrīzākais jau Viesturam, jo viņš tos varētu zināt.
    Kad sāksies biļešu tirdzniecība uz Pasaules čempionāta posmu Biķerniekos, un aptuveni cik biļetes varētu maksāt??? Jo izdzirdot tādus pasaules slavenus autosporta aprindu vārdus kā Solbergs, Loebs, Blogs, vai Hansens man šķiet ka tas biļešu cenu tikai palielinās.
    Un otrs vai ir kas dzirdēts par mūsu autokrosa meisteru gatavošanos nākamajai Eiropas autokrosa sezonai, Grenčiem, Kuļikovskiem, Bokam, vai varbūt vel kādam??? Kas startēs un ar ko???

    • [Ex]

      Biļetes būšot pieejamas no 10.marta. Cenu gan nezināšu…

    • antons

      p.s. būšot arī it kā parastajam mirstīgajam latvietim pieejamas vietas ar savu benķīti…

  • P.Ā.

    Jūtu ka puiši mums pāris posmos noteikti sagādās labus pārsteigumus…pozitīvas emocijas – viennozīmīgi, katrā gonkā.

  • Ex D1

    Domāju,ka arī šīm komandām nav ne vainas .Zinot šos mūsu čaļus,ceru,ka fināli nebūs retums .Galvenais nevajag un nedrīkst respektēt skaļos uzvārdus ,tie lai kalpo par motivētājiem uz visaugstākajiem rezultātiem .

    • Nr66

      Nu domāju ka mūsu čaļi ir pietiekami profesionāli un pieredzējuši lai nerespektētu skaļos uzvārdus…
      Reinim jau ir pieredze….
      Jānis jau Argentīnā pierādīja ka ir pietiekami agresīvs un nepiekāpīgs pret visiem….

  • Ivo

    Domāju, ka abiem viss būs ok neskatoties uz to, ka startēs it kā vājajās komandās. Baumanis jau pērn pierādīja, ka ja māk braukt, Štola mašīnas ir konkurētspējīgas.

    Nitiša nokļūšana Mjuniha komandā ir vērtējama visnotaļ pozetīvi, jo atšķirībā no iepriekšējajām sezonām, šoreiz Reinis būs komandas pirmais pilots un komanda strādās pie viņa auto par visiem simts procentiem, jo pats Mjunihs konkurents viņam nebūs (ja vien starpsezonā nebūs uzkačājis braukšanas skilu :)). Kopumā vāciešu komanda vienmēr ir pratusi uzbūvēt gana ātras mašīnas. Jau vecajā Eiropas rallijkrosa čempionātā 1600 klasē, kad parādijās Mjuniha komanda, sākumā pats komandas boss ar Mendiju Augustu sezonas kopvērtējumā dalīja pēdējās vietas, līdz brīdim kad parādījās Klemens Maijers, kurš ar tādu pašu masīnu sezonas kopvērtējumā spēja aizcīnīties līdz ceturtajai pozīcijai. Tas pats bija WTCC seriālā, kamēr pats Mjunihs mocījās pa beigu galu tikmēr kamēr Roberts Haffs ar Mjuniha būvētu mašīnu cīnijās pa spici. Doma tāda Ka All.INCL.com komandai nauda netrūkst, lai uzbūvētu gana ātru mašīnu, bet mūžīgā problēma ir bijusi piesaistīt labus braucējus un tāpēc domāju, ka Nitišs arī šogad būs tik pat ātrs, kā iepriekšējās divas sezonas, bet pats galvenais ir tas, ka tagad Reinis, bez pārmetumiem varēs pa trasi grūstīt Bakerudu :).

  • Krish

    Dīvaini. Nevar teikt, ka pagājušā sezona mūsējiem bija slikta- pat likās ļoti ļoti labi, bet izlasot rakstu, liekas, ka galīgi čābīgi būtu.
    Vairāk jau tehnika plīsa, kā pašu kļūdas.

    • Par pagājušā gada rezultātiem mūsējiem nav runa vispār, par komandām ir runa :)

  • Oto

    Būsim godīgi, Reinis pagājušo sezonu bija pa mīkstu, nebija agresivitātes,arī mazliet neveicās, bet veicas labākajiem. Ceru, ka būs izdarījis secinājumus, tanī pašā laikā Jānis ienāca ar ļoti agresīvu braukšanu un tas nesa rezultātu. Ir mainījies braukšanas stils, pa kādām trajektorijām un kā brauc Solbergs un kā nitišs izbrauc tos pašus līkumus.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Valmiera, Brenguļu autotrase, 09.09.2017. Čempionu autokross LAF Folkreisa Vasaras kausa 6. posms LAF Krosa komisijas autokrosa kausa 12. posms Nolikums Pieteikums - FR Pieteikums - komanda Pieteikums - ČK/KKK Dalībnieki FR (44) Dalībnieki ČK/KKK (29) ČEMPIONU SKAITĪTĀJS! (52)