Rallijkross: Publicēts WRX kalendārs, dramatiskas formāta izmaiņas

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
16.12.2021
11:15

Publicēts 2022. gada pasaules rallijkrosa čempionāta kalendārs, kurā atrodams arī Latvijas posms Rīgā, Biķernieku trasē septembra sākumā. Pāreja uz elektroauto nav vienīgās izmaiņas – pilnībā pārmainīta arī posmu aizvadīšanas formula.

12 posmi 7 nogalēs

Pasaules čempionāta klasei paredzēti 12 ieskaites posmi, kas norisināsies septiņās dažādās trasēs. Pasākums sāksies jūlija pirmajā pusē ar posmu Zviedrijas Holjesā, sekos posms Vācijas Nirburgringā. Nākamās sacīkstes būs dubultposmi – Norvēģijas Hellā, Biķerniekos, Portugāles Montalegrē un beļģu Spā. Čempionātu paredzēts noslēgt ar posmiem Dienvidāfrikā novembrī, taču pagaidām precīzi datumi netiek nosaukti un sacīkste ir provizoriska Covid dēļ. Kā zināms, šobrīd jaunā vīrusa paveida Omikrona izcelsme tiek saistīta tieši ar Āfrikas dienvidu daļu, un šī jaunā bioloģiskā “varoņa” turpmākā uzvedības taktika vēl nav zināma.

Interesanti, ka viss kalendārs, gluži kā šogad, joprojām ir nobīdīts uz vasaras otru pusi un vēlu rudeni, kas liek domāt, ka šī seriāla rīkotāji joprojām ir bažīgi par iespējām gada pirmajā pusē ceļot pa pasauli un rīkot sacensības. Laikmetā pirms pandēmijas čempionāts lielākoties sākās aprīlī.

RX2e klases čempionātam pieci posmi – Zviedrijā, Vācijā, Norvēģijā, Latvijā un Beļģijā.

Eiropas čempionāta klasēm RX1 un RX3 pa sešiem posmiem, un interesanti, ka šie seriāli sāksies ar atsevišķiem posmiem no pasaules kalendāra – vispirms posms ungāru Njiradā un vēlāk vēl viena atsevišķā sacīkste pagaidām vēl nenosauktā trasē. Eiropas RX1 pievienosies pasaules posmiem Zviedrijā, Latvijā, Beļģijā un Portugālē, bet RX3 dosies uz Zviedriju, Vāciju, Norvēģiju un Portugāli.

Pretrunīgs jaunais formāts

Ja kalendārs ir puslīdz tradicionāls, tad čempionātu posmu norise un vērtēšana ir pavisam jauna. Sistēmai, subjektīvi, ir plusi un mīnusi, un pirmie līdzjutēju komentāri sociālajos tīklos ir tikpat pretrunīgi: citi sumina izmaiņas kā attīstības demonstrējumu. Citi ir šokā par atsevišķām niansēm, uzskatot, ka WRX ceļš Nekurienes virzienā uzņem apgriezienus – jau tā pretrunīgajai elektrifikācijai pievienojoties slikts sacensību formāts. Interesanti, ka oficiālajā ziņojumā vairākkārt tiek uzsvērts, ka izmaiņas tapušas pēc cieša kopdarba ar posmu rīkotājiem un komandām, šķietami sadalot atbildību par pieņemto uz visiem iesaistītajiem. Ko izlēmuši, ko otrdien apstiprināja FIA Pasaules Motoru sporta padomē?

  • Pasaulei SuperPole laika kontrole

Pasaules RX1 klases posms sāksies ar laika kontroli – lidojošo apli, jeb SuperPole Shootout. Uzreiz pēc treniņiem RX1 dalībnieki aizvadīs vienu apli uz laiku, startējot no vietas.

  • Mazāks kvalifikāciju skaits

Sacensībās, kurās tiek aizvadīts viens posms, posma ietvaros tiks aizvadīti trīs kvalifikācijas braucieni. Dubultposmos katrā dienā pa divām kvalifikācijām.

  • Svarīga pozīcija finišā

Nākamās kvalifikācijas sērijas starta vietas tiks noteiktas pēc iepriekšējā sērijā gūtajām vietām (nevis laika, kā līdz šim). Šis pozitīvi, jo liks sportistiem tiešā cīņā gūt pozīcijas, nevis atteikties no cīņām, lai nesabojātu brauciena laiku. Tiesa, brauciena laiks būs izšķirošs, ja pareizi noprotams, sērijas vienāda punktu skaita gadījumos.

  • “Progresijas” fāze

Iespējams, šis nosaukums Progression race tiks latviskots veiksmīgāk, taču jā – jauns elements. Pēc kvalifikācijas braucieniem visi dalībnieki nonāk Progresijas fāzē, kur labākā rezultāta īpašnieks izvēlas starta vietu vienīgās rindas ietvaros, otrajam nākamā izvēle, utt. No Progresijas fāzes tālāk tiek labākie desmit dalībnieki, kuri turpinās cīņu pusfinālos. Tātad 11. pozīcija un zemāk šajā brīdī sacīksti noslēdz.

  • Piecu auto pusfināli un fināls

Jaunums, kurš tiek uzņemts ar ļoti lielu izbrīnu – pusfinālos un finālā startē pieci dalībnieki. Laikmetā, kad komercseriāli kā RX Nordic un Nitro Rallycross meklē ceļu kā palielināt dalībnieku skaitu braucienos skatāmības dēļ, pasaules čempionāts devies pretējā virzienā. Šis nozīmē, ka posma laikā ne brīdi trasē nav vairāk par piecām mašīnām, un visi starti notiek no vienas starta līnijas.

  • No pusfināliem finālā tiek pieci

No pusfinālu fāzes uz finālu, tātad, tiek pieci dalībnieki – katra pusfināla pirmās divas pozīcijas un labākais trešās pozīcijas ieguvējs (no skaidrojuma jāsaprot, šķiet, ka labāko trešās vietas ieguvēju izšķirs pusfinālu braucienu laiks). Finālā atkal pieci auto, starp kuriem tad arī tiks noskaidrots posma uzvarētājs.

Īsti nav izprotama motivācija sastumt visus braucējus vienā rindā un samazināt braucēju dalībnieku skaitu – top-3 no katra pusfināla uz finālu bija labs risinājums, kurš bija visiem izprotams. Tāpat arī starts no vairākām rindām pusfinālos un finālā radīja pūļa un lielas cīņas efektu, savukārt šobrīd izšķirošo braucienu starts vizuāli neatšķirsies no visu dienu aizvadītajām starta procedūrām. Turklāt zināms, ka daudzās trasēs starts no vienas līnijas rada izteiktas priekšrocības, piemēram, no iekšmalas startējošajam, ko izvietošana pa rindām mazināja. Dažkārt labāk būt trešajā rindā iekšmalā nekā pirmajā rindā piektajam ārmalā.

Turklāt tālākā sacensību norise nekādā veidā nepieprasa startu no vienas rindas. Dažkārt braucienu formulas mēdz veidoties tādas, ka kādā brīdī sistēma ir spiesta braucējus salikt konkrētās starta vietās, lai būtu godīgi attiecībā pret nākamajiem braucieniem vai citiem braucējiem. Šajā gadījumā nav nekāda turpinājuma elementa, kas liktu atteikties no sešu (vai pat vairāk) dalībnieku starta no vairākām rindām. Par šo arī pamanāma lielākā jaunās sistēmas kritika – nepamatota attālināšanās no skatītājiem un televīzijai tik nepieciešamās izrādes. Iespējams, sezonas laikā eksperti dos skaidrojumu šādam risinājumam.

Visos braucienos tiks aizvadīti pieci sacensību apļi.

  • Kopvērtējuma punkti tikai beigās

Pamatīgas izmaiņas arī čempionāta kopvērtējuma punktu skaitīšanā. Čempionāts atceļ starpvērtējumu, kas līdz šim bija pēc kvalifikācijām, pirms un pēc pusfināliem. Šobrīd punktus piešķirs pēc posma noslēguma rezultātiem pēc sistēmas 20-16-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, tātad top-15 braucējiem.

Subjektīvais vērtējums – šis šķiet pareizi, jo tikai gala rezultātiem vajadzētu nest nozīmi čempionāta ieskaitē. Uzvarētājs ir stiprākais un paņem visu banku. Punktu piešķiršana kopvērtējumā sacensības vidū šķiet līdzīga kā punktu piešķiršana futbola turnīra tabulā ne tikai pēc spēles gala rezultāta, bet arī pirmā puslaika, kam ar spēles iznākumu (stiprākā noskaidrošanu) vēl īsti nav sakara.

  • Šādi visiem čempionātiem

Šāda braukšanas un vērtēšanas sistēma no nākamā gada tiks piekopta visos minētajos seriālos – pasaules RX1, RX2e, Eiropas RX1 un RX3. Vienīgā nianse – tikai pasaules RX1 būs SuperPole lidojošais aplis, pārējās klasēs starta izkārtojumu pirmajai kvalifikācijas sērijai noteiks izloze, kā līdz šim.

  • Rezumējums

Jaunajos noteikumos ir nianses, kuras tik tiešām varētu uzlabot pasaules rallijkrosa izrādi, piemēram, cīņa par reālo pozīciju finišā, ne tikai braucienā veikto laiku. Tas nozīmē, ka grupā, kurā nokļuvuši vairāki līderi, kāds neizbēgami būs zemākā vietā. Līdz šim spēcīgāko grupa, aizvadot sterilu braucienu, uzrādīja tik labu rezultātu, ka braucējs, kurš finišē pēdējais, teorētiski var būt piektais visā sērijā. Tagad šāds braucējs būs rezultātu beigu daļā pie pārējiem piekto vietu guvušajiem. Arī kopvērtējuma punktu skaitīšana, ka minējām, šķiet godīgāka pret dienas stiprāko dalībnieku. Faktiski tas, kas atstāj rūgtuma piegaršu, ir samazinātais dalībnieku skaits pusfinālos un finālā, un netaisnīgais vienas rindas starta pozīciju sadalījums izšķirošajos braucienos. Protams, labāko starta vietu sasniegs visātrākais – nesanāca, pats vainīgs.

Gaidām čempionāta startu un vērojam notikumus praksē.

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv