Marta sākumā pasaules rallijkrosa čempionāta rīkotāji atkal pārsteiguši – mainīts sezonas kalendārs, pārceļot sacensību datumus, tostarp pirmo posmu Ungārijā pavirzot uz augšu. Tajā pašā laikā rudens Āzijas posma norises vieta joprojām nav zināma.
Autocross.lv cenšas netendēties uz “viss ir slikti” stila ziņām, tomēr pasaules čempionāts nepatīkami pārsteidz ar regularitāti ik pēc pāris mēnešiem. Šķita pasaules līmenim neatbilstoši, ka ziemā tika publicēts 2023. gada kalendārs, kurā divi no pasaules posmiem paredzēti Āzijā, taču vismaz publiski netika nosaukta valsts, kur posmi varētu notikt. Attiecīgi, varam minēt robežās no, piemēram, Turcijas līdz Japānai. Starp šīm valstīm ir zināms gabaliņš un citu valstu opciju skaits. Bet labi – Austrumi smalka lieta, var izprast sarunu un organizatorisko darbu smagnējumu ar pasaules daļu, kurā rallijkross nav īpaši dominējis.
Taču, ja martā tiek paziņots, ka pirmais Eiropas čempionāta saiets būs nevis maija otrajā pusē, bet aprīļa beigās, tāpat mainīti arī pāris pasaules čempionāta posmu datumi, runāt par čempionāta organizāciju pasaules līmenī ir sarežģīti. Šis viss seko pēdējo gadu haosam: Covid ērā kalendāri tika mainīti pat seriāla notikšanas laikā, veiktas sacensību formāta pārmaiņas uz vienu pusi, bet pēc gada atpakaļ, elektroauto ieviešana, tad ieviešanas pārcelšana, tad ieviešana, bet pārceļot pirmos posmus, jo nav dalībnieku prestižākajā klasē… Un vispār, pērnais čempionāts ar astoņām mašīnām. Pasaules čempionātam apbrīnojams kļūdu un neveiksmju birums.
Skaidrs, ka gadīties var dažādi. Kā zināms, negrēko tie, kas neko nedara. Taču, lai darbotos FIA pasaules līmenī, šādi tam nevajadzētu izskatīties. No pieredzes zināms, ka pat nacionālajā līmenī kaut ko mainīt apstiprinātos kalendāros vai noteikumos ir organizatoriski nepatīkami, dažkārt pat slimīgi – “labāk atstāt kļūdu, nekā kaut ko mainīt papīros”. Tāpēc vieglums un neapdomība, kas liek mainīt šāda statusa seriāla norisi, ir nepiedodami. Un varbūt vēsta par beigām?
Nojaušams, ka pasaules čempionātā šogad nebūs pārāk liels dalībnieku skaita pieaugums. Tiesa, baumu līmenī zināms, ka kaut kas klāt nākšot. Un te atkal komunikācijas jautājums: sēdēt uz jaunumiem, gaidot kādu konkrētu datumu, kad tiek prezentēts dalībnieku un komandu pilns sastāvs, ne vienmēr ir laba stratēģija. Var saprast, ka tas ir centiens uzsākt jauno sezonu ar blīkšķi: “re, kāda mums armija ar izcilu dalībnieku sastāvu!”. Taču situācijā, kad no pērnā gada palikusi izgāšanās piegarša attiecībā uz dalībnieku skaitu, katra potenciālā jaunā dalībnieka acs pamirkšķinājums pasaules čempionāta virzienā jau būtu ziņas vērts, lai uzturētu sajūtu, ka šogad gan viss būs skaisti. Respektīvi, lai gan iekšienē runas, baumas un pārspriedumi par sastāviem ir, publiskais zīmējums izskatās tuksnesīgs. Sajūta, ka pēc pērnā gada pēdējā posma izkārta plāksnīte “SLĒGTS”, bet aprīlī, kurš pirmais ieiet, sāk tīrīt sapelējušos galdus un krēslus, lai drīz kaut ko varētu sākt darīt.
Tikmēr citi FIA pasaules čempionāti vārīties vārās no pirmssezonas aktivitātēm. WRC jau ziemā, tradicionāli, sāk savu sezonu, F1 allaž viss burbuļo ar komandu sastāviem, iekšējām un ārējām intrigām, tiek palaists nākamais Netflix seriāls, visi gatavojas oficiālajiem testiem un vēlāk (jau notikušajam) pirmajam posmam. Formula E jau sākta sezona, WEC gargabalnieki komplektē sastāvus… Viss notiek, taču WRX maina neizdevušos noteikumus un pārmaina publicētu kalendāru, kurā pat pēc izmaiņām trūkst nepieciešamo ierakstu. Jā, izklausās kā “viss ir slikti”, bet – ir jau arī!
Ja par kalendāru – Njiradas posms, kurā startēs tikai Eiropas klases RX1 un RX3, nonācis 30. aprīļa pozīcijā. Sazvērestības teoriju piekritēji varētu teikt, ka ielikt Eiropas posmu tieši pa vidu starp divām RallyX seriāla sacīkstēm (starp Dāniju un Zviedriju), ir elegants veids kā sapostīt ziemeļnieciskā seriāla sākumu. Taču, visticamāk, sakritība, neskatoties uz to, ka RallyX pēdējos gados izaudzis un kļuvis par seriālu, kuru tik tiešām ir patīkami vērot, tas ir dinamisks, interesants un ir īsts “oldschool” rallijkross.
Pasaules čempionāts sāksies nevis ar Skandināvijas posmiem Norvēģijā un Zviedrijā, bet gan ar Portugāles sacīksti, kas no vasaras beigām pārcēlusies uz maiju. Arī čempionāta beigas – Vācijas, Āfrikas un Āzijas sacīkstes paceltas uz augšu. Par iemesliem kalendāra maiņai “starp rindām” var nolasīt loģistikas problēmas, komandām pārceļoties no Eiropas uz tālākajiem posmiem. Varbūt ir kādi specifiski apstākļi, par kuriem publiski netiek ziņots. Taču jau atkal rodas sajūtas, ka kalendārs tapis gluži kā vēstule Ziemassvētku vecītim: “Tā, šogad es gribētu daudz foršus posmus Eiropā, un tad vēl Āfrikā, un tad vēl Āzijā, vienalga kur!” Kā to visu komandām izbraukāt – lai vecītis pats arī domā!
Ja par komunikāciju, tad ziņa, ka mainīts kalendārs, publiski tika pasniegta kā iespēja līdzjutējiem rallijkrosa izrādi vērot agrāk nekā plānots! Paldies, jau nevarējām sagaidīt…
Ja atmet sarkasmu, ironiju un atklātu ņirgāšanos par nopietnu vīru darbiem starpsezonā, jāsaka – pasaules čempionāts nedrīkst šādi izskatīties un uzvesties, sevišķi zinot, ka piedāvātā sezona diez vai sarūpēs vairāku desmitu dalībnieku sastāvu galvenajā klasē.
Tikmēr ar intrigu gribas gaidīt Latvijas-Lietuvas rallijkrosa čempionātu, šķiet, nacionālie seriāli šogad tik tiešām būs aizraujoši!