Rallijkross/Juniori: Aizvadītas NEZ rallijkrosa un kroskartu komisiju sapulces

Viesturs Saukāns  30.10.2014 14:33 0

  Juniori, Rallijkross, Ziņas

Aizvadītajā nedēļas nogalē Viļņā norisinājās NEZ Ziemeļeiropas zonas padomes un komisiju sapulces, tajā skaitā tikās arī NEZ Rallijkrosa un NEZ Kroskartu komisiju biedri. Galvenās ziņas Latvijai – nākamgad abi seriāli piedzīvos posmu Latvijā, 333 trasē.

Rallijkross: Pēdējo reizi bez pārmaiņām

NEZ Rallijkrosa čempionāts nākamgad nepiedzīvos lielas izmaiņas, saglabājot līdzšinējo sezonas formātu – četri posmi, kā arī sacīkšu norises sistēmu. Lai gan komisija iekšēja atzīst, ka laiks atsvaidzināt čempionātu un meklēt vairāk regulāru dalībnieku, nolemts pašlaik neveikt straujus manevrus. To lielā mērā diktē pasaules un Eiropas rallijkrosa notikumi – kamēr pasaules čempionāts nav ilgtermiņā izlēmis, ko iesākt ar Super 1600 un TouringCar klasēm, kā arī, kāda būs Eiropas līmeni piesedzošā RallycrossChallenge seriāla nākotne, nolemts vērot notikumus un izmantot tos NEZ labā. Ja pasaule pēc 2015. gada atteiksies no šā brīža satelītklasēm, bet RallycrossChallenge savas ģeogrāfijas dēļ turpinās nīkuļot, zonālie čempionāti (NEZ, CEZ) ir pirmie, kuriem vajadzētu uzņemt pāri palikušos braukt gribētājus.

Līdz ar to 2015. gads kļūst par jaunu ideju ģenerēšanas gadu, lai NEZ čempionāts mainītos (vai, tikpat labi, nemainītos) 2016. gadā vai vēlāk.

Komisija šajā sakarā atzīst, ka sportistu mantošana no lielākajiem seriāliem nenotiek automātiski: lai gan jaunais pasaules rallijkrosa čempionāts lika palikt malā desmitiem privāto braucēju gan SuperCar, gan Super 1600 klasē, viņi masveidā nav papildinājuši ne Challenge, ne NEZ un CEZ, ne arī nacionālo čempionātu rindas. Tas nozīmē, ka jābūt mehānismam, kā šobrīd garāžās stāvošās mašīnas atgriezt trasē.

Latvijas puse bija spiesta kārtējo reizi taisnoties par Latvijas posma drāmu – šogad pēdējā brīdī sacīkste no Mūsas tika pārcelta uz 333. Tomēr, apgalvojot, ka SK 333 ļoti nopietni apsver starptautiska rallijkrosa uzņemšanu arī nākamajās sezonās, kolēģu piedāvājums izvirzīt Latvijai soda sankcijas tika apturēts. Pastāvēja iespēja, ka, ja 333 nebūtu glābuši situāciju vasarā, Latvija zaudētu NEZ posmu, uz kuru sāk cerēt Somija un Krievija.

Nākamā gada Latvijas posms būs seriāla otrā sacīkste, 18. – 19. jūlijā, nedēļu pēc Lietuvas posma. Šoreiz čempionāta nogali veidos ziemeļu posmi – Dānijā un Norvēģijā (augusta vidējās nedēļas). Tātad čempionāts izspēlēsies nedaudz vairāk kā mēneša laikā.

Interesanta situācija Lietuvas posmā: rīkotāji Vilkičos plāno apvienot NEZ Rallijkrosa čempionāta posmu un RallycrossChallenge sacīksti. Tā kā formāli tā nedrīkst būt viena sacīkste (NEZ nevar startēt braucēji, kas ir ārpus NEZ zonas), tad iespējamā dienaskārtība ir, ka piektdien notiek reģistrācija NEZ, sestdien NEZ sacīkste, sestdienas vakarā reģistrācija RC, bet svētdien RC sacīkste. Protams, šādu sistēmu var ietekmēt dalībnieku skaits – ja tas ir liels, var nākties kaut ko mainīt. Papildu „patīkamās problēmas” var sarūpēt NEZ kroskartu posms – ja uz Baltiju atvelsies daudzie desmiti ar junioriem, Lietuvas un Latvijas posmi būs nopietni festivāli.

Sapulcē tika atzīmēts NEZ Rallijkrosa čempionāta paradokss – Dānijas un Norvēģijas posmos tradicionāli ir daudz sportistu, bet nav skatītāju, Baltijas posmos (sevišķi Vilkičos) ir cienījams skatītāju skaits, taču trūkst vietējo sportistu. Jāatzīmē gan, ka pēc finanšu drāmām šā gada tendence ir – tie baltieši, kuri var izbraukt uz starptautiskajām sacīkstēm, startē Eiropas čempionātā vai RC, savukārt tie, kuri šobrīd nevar atļauties investēt rallijkrosā, lielā mērā spiesti izvēlēties nestartēšanu (vai, labākajā gadījumā, Igaunijas čempionātu).

Komisijā arī sastāva izmaiņas: Lietuvas pārstāvi Donatu Liesi aizstājis Vilkiču rīkotājs Kazimiers Gudžjūns, savukārt komisijas vadībā paliek dānis Jorgens Rings Andersens, mainās viceprezidents – kopš sestdienas Latvijas pārstāvis Viesturs Saukāns.

Kroskarti: Skandināvu armāda ar Solbergiem priekšgalā tuvojas Baltijai

Pēdējo gadu progresīvākā komisija, šķiet, visā NEZ sistēmā ir NEZ Kroskartu kolektīvs. Šogad dalībnieku skaits ziemeļu posmos ievērojami audzis, sacīkstēs sveroties pāri pat simtam. Patīkami, ka komisija turējusi solījumu, nākamgad pāris posmus ieplānojot Baltijā – Vilkičos un 333, kopā ar NEZ Rallijkrosa posmiem.

Jāatzīmē, ka šis ir brīdis potenciālajiem jaunajiem sportistiem uzsākt interesēties/būvēt/trenēties nākamajai sezonai, lai uz NEZ čempionātu mūsu sportistu rindas augtu. Jau aizvadīti treniņi ar vairākiem jaunajiem dalībniekiem, kas nozīmē, ka līdzšinējos speciālistus Dāvi Tobiasu, Ingu Beļakovu un Marko Priednieku, visticamāk, papildinās citi sportisti.

Kroskartu klasi LAF Krosa komisija izvirzījusi par stratēģiski attīstāmo bērnu un jauniešu sporta veidu, kura uzdevums ir meklēt cīņu vietas jau uzreiz pēc Beta bagiju absolvēšanas. Maijā Autocross.lv izsludināja šīs tēmas ideju iesniegšanu, tomēr nekā cita bez lamām komentāru sadaļā ne Autocross.lv, ne Krosa komisija nesaņēma (precīzāk – tika saņemts atbalsts kroskartu virzīšanai). Kroskartu burvība slēpjas to tehnikas ilgtspējībā – viens rāmis der vairākām vecuma grupu klasēm, kas teorētiski neliek pirkt ik pa pāris gadiem jaunu mašīnu. Latvijas ziņā gan negatīvais apstāklis ir atbilstošu trašu trūkums, taču ar kaut ko ir jāsāk gan jauniešu cīņas, gan rallijkrosa veidošana.

Starp citu, Latvijas kroskartu patrons Jānis Beļakovs un LAF vadība meklē risinājumus, kā samazināt Baltijas jūras šķērsošanas izmaksas abos virzienos – tiek gatavotas sarunas ar prāmju kompānijām par ievērojamām atlaidēm sportistiem.

Nākamā gada NEZ Kroskartu čempionātā paredzēti četri posmi – Zviedrijā, Lietuvā, Latvijā un Norvēģijā. Skandināvu posmos kroskartu skaits būs vismaz ap simtu, bet Baltijas posmus varētu apmeklēt ap 50-60 dalībniekiem no astoņām valstīm. Visticamāk, to vidū būs arī vismaz viens Solbergs juniors – Olivers, Petera dēls. Tā kā Solbergu ģimenei Latvijas autosporta speciālisti ir labi pazīstami visdažādākajā kontekstā, ir liela varbūtība, ka pasaules čempions būs arī Latvijā.

NEZ Rallijkrosa čempionāta 2015. gada kalendārs

1. posms: 10.-11. jūlijs, Lietuva, Vilkiči

2. posms: 18.-19. jūlijs, Latvija, SK 333

3. posms: 8.-9. augusts, Dānija, Nisuma

4. posms: 15.-16. augusts, Norvēģija (trase tiks nosaukta vēlāk)

NEZ Kroskartu čempionāta 2015. gada kalendārs

1. posms: 23.-24. maijs, Zviedrija, Hēljesa

2. posms: 10.-12. jūlijs, Lietuva, Vilkiči

3. posms: 18.-19. jūlijs, Latvija, SK 333

4. posms: 1.-2. augusts, Norvēģija, Solera