Autokross: Eiropas čempionāts ar “nepareizajiem” kroskāriem

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
16.12.2020
17:23
1 no 11.: Buggy 1600 zvaigznes Kevina Petersa versija par FIA Eiropas čempionāta kroskāru (Foto: Peters Autosport)

Šogad bija paredzēta, un nākamgad, cerams, notiks Eiropas autokrosa čempionāta kroskāriem debija. Kas ir šī tehnika un, kādas ir iespējas uz starta redzēt Latvijas braucējus?

Latvijai kroskārs, jeb kroskarts kā sacensību tehnika ir pazīstams jau daudzus gadus – vismaz 15, kad valstī tika ievesti pirmie Skandināvijas CK 125 kroskarti junioru braucēju aktivitāšu attīstībai. Starp citu, šajā klasē ceļu krosa pasaulē sāka Jānis un Artis Baumaņi, Ralfs Sirmacis un citi vēlāk pazīstami braucēji. Ziemeļvalstu tipa kroskarti Latvijā braši iesakņojās, mūsu sportistiem dodoties uz izveidoto NEZ Kroskartu čempionātu. No 2009. līdz 2012. gada pat norisinājās Latvijas čempionāts CK 125 klasei, čempionu titulus sarūpējot Sirmacim, Otto Vočtavam, Dzintaram Ramatam, pēdējā sezonā dalībnieku trūkuma dēļ kopvērtējuma uzvarētājs Emīls Misiņš gan vairs netika apstiprināts kā čempions. Pēc CK 125 klases izveidošanās latvieši sāka apgūt arī citas ziemeļnieku klases – CK 250 un kroņa klasi CK 650, kurā vislielākos panākumus NEZ guva un gūst joprojām Dāvis Tobiass.

Taču pēdējos gados kroskarta jēdziens Ziemeļeiropā sāka mainīties, jo parādījās Xtreme klases tehnika. Var teikt, ka NEZ ietvaros visvairāk tāpēc cieta CK 650 klase, kuras braucēji aktīvi pārsēdās uz dinamiskajiem Xtreme auto.

Tikmēr sakritības rezultātā, neatkarīgi no NEZ kroskartu aktivitātēm, 2007. gadā Latvijā tika ieviesta B600 autokrosa bagiju klase. Tās izcelsme bija pavisam pretēja – no Eiropas dienvidiem. Abas pasaules šķietami netikās, tik vien, cik CK 125 čempionāta pastāvēšanas laikos abām kategorijām bija kopīgi posmi Latvijas autokrosa čempionāta ietvaros. Taču laikam ejot šīs divas pasaules ir satikušās – mūsu B600, jeb nu jau pāris gadus arī Latvijā Xtreme, izrādījās ļoti radniecīga klase NEZ Xtreme klasei, kā rezultātā vairāki latvieši, tostarp šobrīd aktīvie Jānis Baumanis un Ronalds Baldiņš, aizvada cīņu NEZ seriālā, arī Latvijas rallijkrosa kausā, fragmentāri arī Latvijas autokrosa čempionātā. Latvijas Xtreme klase pārgāja no 600 kub. cm formāta uz 750 kub. cm motoriem, un kļuva konkurētgatavi cīņās Ziemeļeiropā.

Līdz ar to ziņa, ka FIA Off Road komisija plāno ieviest kroskartu aktivitātes, tika uzņemta ar gandarījumu. Taču Eiropas kroskartu kustība, kā izrādījās, izvēlējās niansēti citu ceļu. Cerības, ka, piemēram, Baldiņš un Baumanis metīsies uz Eiropas posmiem, izdzisa brīdī, kad tika publicēti tehniskie noteikumi – Latvijā šobrīd īsti nav tādu kroskartu (vai kroskāru, kā tos dēvē FIA Off Road sistēmā).

Kas ir Eiropas kroskāri?

Ko vēsta Eiropas XC tehniskie noteikumi, kas šīs ir par mašīnām? Aizmugures piedziņas bagiji – tik tālu viss mums derīgi. Taču FIA izvēlējusies klasē ļaut startēt vienīgi kroskāriem ar ražotāja homologāciju. Respektīvi, šobrīd noteikumos ir iekļauti 11 ražotāju kroskāru modeļi, kurus droši var iegādāties un vest uz Eiropas čempionāta pirmo posmu. Tie ir sagatavoti atbilstoši konkrētam drošības karkasa (rāmja) zīmējumam, kuru ir jāievēro visiem šīs klases auto ražotājiem. Šajās 11 versijās drīkst būt iemontēti trīs veidu motori – 600 kub. cm Suzuki GSXR600 vai Yamaha R6, vai arī divcilindru Yamaha MT09, kam ir 850 kub. cm.

Definēt konkrētu ražotāju homoloģētus rāmjus un konkrētus izmantojamo motoru modeļus nešķiet nepareizi, tieši otrādi – ļoti skaidri spēles noteikumi. Vienīgi Latvijas sportistu gadījumā tas nozīmē, ka Eiropas čempionāta dalības tīkotājam jāmeklē jauni kroskāri, jo līdzšinējie modeļi neatbilst ne šīm homologācijām, ne, visticamāk, arī drošības karkasu prasībām. Turklāt Latvijā zināmie Semog un Speedcar nemaz nav 11 homoloģēto modeļu pulkā. Tiesa, gan FIA savā ziņojumā, gan ražotāji savos plānos vēsta, ka saraksts noteikti ievērojami papildināsies.

Latvijas braucējs Jānis Baumanis, lai gan pirms kāda laika aizvadīja izmēģinājumus ar tobrīd potenciālo Eiropas čempionāta tehniku, šobrīd aktīvi nemeklē ceļus uz čempionātu: “Bija versija, ka nākamgad kroskāru posms varētu notikt arī Mūsā. Tad apsvēru iespēju startēt šajā un pārējās sacensībās. Taču bija skaidrs, ka, ja vēl čehu Novapaka ir realizējams posms savas ģeogrāfijas dēļ, tad pārējo sacensību apmeklēšanai sanāktu gandrīz divus mēnešus pavadīt prom no mājām, lai nebūtu nemitīgi jāceļo. Līdz ar to, pat, ja būtu Bauska, pirkt jaunu tehniku tikai vienam, diviem posmiem būtu nelietderīgi, tad vieglāk būtu mašīnu noīrēt. Taču, tā kā Bauskas posma kroskartu kalendārā šogad nav, jautājums faktiski atceļas.”

Vēsturiski šobrīd izveidojusies situācija, ka, par spīti ļoti spēcīgai kroskartu kustībai Ziemeļeiropā, tostarp Xtreme klasē, FIA Off Road komisija pieņēmusi citus noteikumus, vairāk ietekmējoties no Centrālās un Dienvideiropas situācijas. Gadās. Autokrosa virzienā gan ziemeļi nekad nav bijuši noteikumu diktētāji un ietekmētāji, jo ziemeļvalstis vēsturiski devušās rallijkrosa ceļu. Savukārt Eiropas autokrosa čempionāta vēsturisko kodolu veido Čehija, Vācija, Francija, Nīderlande, atsevišķās ērās arī citu šī reģiona valstu tendences. Taču iespējams, ka ar laiku arī skandināvi un Baltijas reģions Xtreme klasi veidos atbilstoši FIA noteikumiem. Jau šobrīd zināms, ka, piemēram, atsevišķi Igaunijas Xtreme braucēji jau lūkojas pēc jaunā principa mašīnām. Un, ja vispār mēs kādreiz redzēsim zviedrus, somus vai norvēģus FIA Eiropas autokrosa čempionātā, tad visreālāk tas būs iespējams caur kroskartu klasi.

Komentējot ziemeļu un FIA atšķirīgos ceļus tik līdzīgu klašu izveidē, Jānis Baumanis saka: “FIA noteikumi apgrieza visu ar kājām gaisā, un deva triecienu pa lielāko kroskāru ražotāju Speedcar. Visiem bija vienādas mašīnas, viss bija saprotami, un Speedcar jau bija izplatījies visā Eiropā, gan ziemeļos, gan dienvidos, gan citur. Savukārt tas, ka visiem būs vienāds rāmja zīmējums, ir pozitīvā ziņa. Faktiski ražotāju un modeļu atšķirību noteiks piekare un varbūt dažas mazas citas nianses. Turklāt, ja šobrīd būtu jāizvēlas, kuru modeli pirkt, būtu sarežģīti.”

“Neviens šobrīd nezina, kādi ir šo modeļu spēku samēri.”

“Tikai pirmais čempionāts parādīs, kurš ražotājs, kurš kroskāra modelis būs izrādījies labākais,” saka Jānis Baumanis.

Eiropas autokrosa čempionāta kroskāriem tehniskie noteikumi

***

Facebook: Autocross.lv vai https://www.facebook.com/autocrosslv/

Instagram: Autocross.lv, vai https://www.instagram.com/autocross.lv/

Twitter: @autocross.lv vai https://twitter.com/autocrosslv

Draugiem.lv: Autocross.lv vai https://www.draugiem.lv/autocrosslv/

YouTube: autocross.lv

WhatsApp: pieteikšanās +371 26579000

Telegram pievienošanās saite: t.me/autocrosslv

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv