Autokross: Igaunijas autokross atver durvis rietumu tehnikai

Viesturs Saukāns Galvenais redaktors
18.03.2021
11:14
GAZ 53 klase Igaunijā var kļūt citāda nekā līdz šim

Igaunijas smago automašīnu krosa virzītāji nolēmuši pārdēvēt līdzšinējo GAZ 53 klasi par Truck Open, paverot iespēju šajā klasē izmantot ne tikai padomju GAZ tehnoloģijas, bet arī jebkuru citu valstu ražojumu mezglus. Revolucionārās izmaiņas gan attiecas vienīgi uz šo klasi, tāpēc latviešu sportistu pārstāvētās D12 un B6000 pašlaik paliek bez izmaiņām.

Truck Open tehniskie noteikumi joprojām ir izstrādes stadijā, taču nojaušams, ka automašīnas vizuāli saglabāsies GAZ 53 veidolā, taču varēs uzstādīt, piemēram, V6 vai V8 motorus līdz 5700 kub. cm, kas asociējas ar ASV autobūves darinājumiem.

Igauņi par šādu soli izšķīrušies, prognozējot sarežģījumus PSRS/Krievijas tehnikas iegādē. Komitejas priekšsēdētājs Erko Sibuls skaidro: “Pašlaik nav problēmu ar Krievijas aprīkojuma pieejamību, taču nākotnē tas var radīt bažas, jo GAZ 51/52 un GAZ 53 ir veci automašīnu modeļi, kuriem dažas detaļas vairs netiek ražotas.”

Tas, ka speciālists piemin arī GAZ 51/52, var nozīmēt, ka arī šai klasei ar laiku var tikt atvērtas durvis rietumu tehnoloģijām. Taču šobrīd tas netiek plānots. Latvijas viens no smago auto krosa braucējiem un virzītājiem Jānis Kozlovskis arī skaidro, ka pašlaik šādas sarunas par latviešus ietekmējošām klasēm nav bijušas: “Baltijas valstu pārstāvji 2019. gada rudenī tikās Igaunijā, lai nostiprinātu tehniskos noteikumus tādus, kādus tos redzam šobrīd. Tāpēc man nav informācijas, ka Igaunijā būtu plāns ķerties arī pie D12 vai B6000 klases izmaiņām. Pārveidota ir līdzšinējā GAZ 53 klase, kurā Latvijas sportisti jau sen nav startējuši.”

Tikmēr Erko Sibuls komentē Truck Open klases potenciālo sniegumu: “Sākotnēji bija bažas, ka, atverot klasi brīvai tehnikai var augt tās ātrumi un ietekmēties drošība. Taču atceramies, ka kādreiz superbagiji (B6000) varēja izmantot motorus līdz 6000 kub. cm, turklāt pašas mašīnas bija vieglākas nekā GAZ 53 klasē. Ātrumi vienalga palika saprātīgi. Truck Open klasei būs riepu izvēles un piekares izveides ierobežojumi, līdz ar to nebūs nozīmes gatavot pārāk jaudīgus motorus.”

Sibuls arī skaidro, ka pašlaik noteikumi būs izstrādāti ātrāk nekā reāli trasē izbrauks pirmās “amerikāniskās” mašīnas: “Tehniskie noteikumi vēl tiek izstrādāti, bet arī šobrīd nav dzirdēts, ka tiktu gatavota kāda mašīna ārpus šobrīd zināmajiem GAZ 53 noteikumiem. Vienkārši šādas domas sportistu kolektīvos kādu laiku virmo, tāpēc laicīgi gatavojam noteikumus šādam pavērsienam.”

Lai gan ideja šķiet līdzjutējiem pievilcīga un aizraujoša – iedomājieties jaunas, mežonīgas skaņas un ātrumus, Jānis Kozlovskis ir skeptisks par šāda plāna realizēšanos, sevišķi, ja noteikumi tiktu atvērti citās klasēs. “Domāju, ka igauņi ar šo soli mēģina apturēt GAZ 53 klases dalībnieku skaita samazināšanos, atverot šo klasi plašākai publikai. Tomēr domāju, ka efekts būs pretējs, jo tas ievērojami sadārdzinās tehnikas gatavošanu. Ja parādās Corvette vai Chevrolet motori, sāksies to tjūnēšana, parādīsies jaudas. Šo jaudu nespēs turēt ne tilti, ne ātrumkārbas. Šie mezgli jau nespēj turēt šā brīža motoru jaudas. Lietuvietis Pilipavičs ir izmēģinājis dažādus risinājumus, un sapratis, ka jaudīgam motoram pretī nepieciešama neiedomājama ātrumkārba, tilti. Ja sportistam jābūvē arī šie mezgli, sports aiziet “kosmosā” izmaksu ziņā, kas nozīmē šī sporta bojāeju. Turklāt Igaunijā nav viennozīmīga atbalsta šādam plānam. Mūsu B6000 klasē pērn bija piecu, sešu braucēju grupa, kura, tieši pretēji, vēlējās panākt mūsu izmantoto “Čaika” motoru aizliegumu. Šie motori ir daudz jaudīgāki un, protams, arī dārgāki, jo Čaiku detaļas ir ļoti pieprasītas arī restauratoru aprindās. Vislētākais ir parastais GAZ 53 motors, tāpēc saprotama arī šīs grupas vēlme šādi ierobežot noteikumus. Tātad otrādi – daļa igauņu vēlas izmaksu samazinājumu un lētākas tehnoloģijas. Varbūt mans redzējums ir stagnējošs, bet es domāju, ka ar šādiem noteikumiem viss arī beigtos. Gluži kā vieglajām mašīnām D-1 (TouringAX, Open 4500, utt) – lai kā gribētos, šī klase nav, nedarbojas, jo tehnika maksā pārāk dārgi, klases izjūk. Igaunijā un Latvijā smago auto kross vēl turas, jo ieguldāmie līdzekļi vēl ir puslīdz saprāta robežās. Ar atvērtiem noteikumiem, prognozēju, būs pāris turīgi braucēji, kuri varēs atļauties saguldīt tehnikā tūkstošus, un braukt visiem pusapli, apli pa priekšu, bet pārējiem paliks neinteresanti. Šobrīd ir optimāli noteikumi, un igauņi arī ar GAZ 53 motoriem B6000 klasē ir mūs noķēruši, esam četri, pieci spēkos līdzīgi braucēji, kuri katrs var uzvarēt.”

Dalies ar šo ziņu
Seko Autocross.lv sociālajos tīklos
Facebook

Autocross.lv

Instagram

Autocross.lv

Twitter

@autocrosslv

Draugiem

AutocrossLv

WhatsApp

+37126579000

Telegram

t.me/autocrosslv