Autokross: Laiks noskaidrot patiesos labuma guvējus!

Viesturs Saukāns  16.07.2020 19:31 6

  Autokross, Ziņas

Dainis Krūmiņš kuluāros tiek saukts par jaudīgākās 2000 Super klases mašīnas turētāju. Dažas dienas līdz čempionāta startam, visu uzzināsim! Foto: Dzintars Bērziņš

Ikgadējā “pēdējā piečuka” tradīcija jāturpina: Autocross.lv mēģina saprast un prognozēt, kurš kurā klasē varētu diktēt toni un uzvarēt. Kurš būs katras klases “patiesais labuma guvējs”, jeb uzvarētājs? Šis gads būs interesants.

Jāņem vērā, ka Latvijas čempionātā, un arī Baltijas kausa Latvijas posmos šogad braukšanas sistēma būs kardināli atšķirīga nekā iepriekš, jo cīņa notiks ar punktu skaitīšanas nevis laika rādījuma palīdzību. Sistēma tiks skaidrota skatītājiem sacensību dienā (par to, kāpēc sistēma nav joprojām sasniedzama lasāmā veidā, neprasiet. Katrai problēmai ir vārds un adrese).

Braukšanas sistēmas maiņa noteikti apgrūtinās cīņu līdzšinējiem nesalaužamajiem līderiem, ja attiecīgajās klasēs tādi ir. Skaidrs, ka skati pavēršas 2000 Super klases – šobrīd prestižākās kategorijas – pēdējo gadu čempiona Ritvara Kārkliņa virzienā. Iepriekšējie divi gadi šķita viegla pastaiga, ar pāris mazām niansēm. Saskrūvējam izturīgu, ātru auto, ceļam startu, braucam sprinta režīmā (viens pats un bez braukšanas kļūdām), sasniedzam finišu, atkārtojam procedūru finālā, ejam uz apbalvošanu. Šogad ar starta izcelšanu un tīru braukšanu var nepietikt – būs jācīnās. Vai čempions tam ir gatavs? Visticamāk, ka jā, lai gan nonākšana braucēju rindas beigu galā Kārkliņa braucienus pa reizei padarījusi īpaši atraktīvus skatītājiem. Pērn pirmajā posmā Brenguļos Ritvaram bija smaga – godīga – cīņa par pirmo vietu ar Juri Smilgu, garām tikt neizdevās. Piemēram, 2018. gada Smiltenes posmā slikta starta vieta finālā radīja izstāšanos jau pirmajā aplī. Respektīvi, pat visātrākajam braukšana barā rada papildu riskus viņa panākumiem.

Cita lieta, vai Kārkliņš šogad būs visātrākais? 2000 Super klasē šogad izveidojies varens sastāvs, kas uzvarētāja prognozēšanu padara krietni grūtāku. Žilbinoša ziema izvērtās vicečempionam Dainim Krūmiņam, kurš rudenī paziņoja par karjeras apturēšanu, iztirgoja auto un devās ziemas miegā. Taču apstākļi sagriezušies tā, ka viņa rīcībā ir spēcīga VW Golf III automašīna, kura, kā runā, esot stenda ciparu ziņā jaudīgākā visā klasē. Turklāt arī ar braukšanu pilotam viss ir kārtībā. Jāņem vērā arī, ka klasē ieradušies 1600 klases čempioni – pērnais uzvarētājs Edijs Ošs un 2016. gada čempions Arnis Odiņš. Katram no viņiem varētu būt savs sakāmais cīņā par uzvarām. Un nav izslēgts, ka pārsteigumu sarūpē kāds no nepieminētajiem braucējiem.

Open 2500 klasē pēdējā brīža pārsteigums – čempions Armands Plūme tomēr sarakstos! Attiecīgi arī galvenais favorīts šķietami zināms, lai gan arī šajā gadījumā daudz diktēs prasme darboties, startējot no otrās un trešās rindas.

Jāpiemin paredzētās sistēmas starta nianses: trijās kvalifikācijās katrs braucējs startēs reizi no pirmās, reizi no otrās un reizi no trešās starta rindas. Un atceramies, ka daudz (vai maz?) diktēs Džokera apļa ieviešana.

Open 2500 klasē pēdējos gados arvien tuvāk virsotnei ticis Jānis Dreimanis, kurš pērn tikai atsevišķu nianšu rezultātā tiešā veidā nevarēja atņemt Plūmem titulu. Tāpat jādomā, ka kaut kad jānoslēdzas katastrofālā Inta Jeršova neveiksmju sērija. Klase ar cienījamu deviņu braucēju sastāvu neliks vilties, bet favorīti, šķiet, būs trīs minētie. Un paturam prātā Jāni Gustānu, kurš pērn sezonas otrajā pusē uzziedēja, un kļuva bīstams jebkuram konkurentam. Ja viņš šo ātruma sajūtu būs noturējis lielajā pārtraukumā, ir vieta pārsteigumiem.

Pašlaik šķiet, ka vislielāko ietekmi jaunā starta izkārtojuma sistēma var ieviest VAZ Klasika klasē. Tieši žiguļu līderi Kalvis Tēts un Jānis Linde līdz šim vissmagāk cietuši sacīkstēs, kurās jāstartē no beigām, vai nav izdevies starts. Jā, viņus gribas saukt par favorītiem, taču jaunā sistēma spēlēs par labu jau pērn uzmācīgajiem Armandam Ķēniņam un Jānim Loginam, bet pieredze var ļaut brīnumus izspēlēt arī Edijam Zimzam. Un, protams, jebkura favorītu piesaukšana neizslēdz pārsteigumus no nepieminētajiem.

Xtreme klasē, kuru līdz šim zinājām kā B600, Pilskalnos septiņi pieteikumi – uz robežas ar kvorumu. Nedaudz bažīgi, šajā ziņā, jo vairāk tāpēc, ka kvorumu nodrošina igauņa Tēta Vares pieteikums – viņš līdz šim nav bijis regulārs Latvijas sacensību braucējs, tāpēc ir jautājums, vai igaunis brauktu, piemēram, uz Vecpils posmu. Pērn sezonas nogalē klase šķita stabili stutējama ar igauņu papildspēkiem, varbūt uz šo sezonu klasei un tās virzītājiem ir vērts vēlreiz pavērst skatus ziemeļu virzienā.

Intriģējoši, ka Xtreme klasei uzradies mazais radinieks – Junior Xtreme. Klase sākusi ar spēcīgiem uzvārdiem, startēs Kristiāns Grencis un Raivo Jānis Beierbahs. Vērosim notikumu attīstību, jo šī ir klase, kurā var sēsties Mini bagiju klases absolventi, negaidot krosam derīgo 14 gadu vecumu.

Xtreme klasē galvenā intriga – kurš no braucējiem, vēl bez pērnajiem līderiem, būs ielicis lielās kubatūras motoru? Visi? Tad viss sāksies no paša sākuma, jo var pamainīties spēku samēri. Vai saglabāsies līdzšinējie, tomēr saasinātākā cīņā. Interesants elements būs Džokera aplis autokrosa bagijiem, var palielināties apdzīšanu skaits un kopējā intriga.

Autocross.lv izveidojusies ikgadējā intriga, ko formulē jautājums: “uz kuru no favorītiem es liktu savu pēdējo piečuku?” Allaž sezonu beigās piemirsies salīdzināt prognozes ar iznākumu, taču domājams, ka lielos mīnusos nebūtu. Tomēr šogad ir tik daudz elementu, kas pēdējā piečuka mētāšanu pa labi, pa kreisi padara riskantu!

Latvijas čempionātam šogad jābūt aizraujošam. Lai cik grūti jauno braukšanas sistēmu būtu grūti pieņemt autokrosa konservatīvākajiem pārstāvjiem, krosam tas ir nepieciešams. Vismaz, kamēr klasēs nebūs pārliecinošs dalībnieku skaits, kas jau startā garantētu šovu un intrigu.

Dalies ar šo ziņu