Folkreiss: Cik maksā Folkreisa mašīna? Tāme!

Viesturs Saukāns  19.03.2019 12:34 11

  Folkreiss, Ziņas

Latvijas Folkreisā dalībnieku te vairāk, te mazāk. Ziemas sacensībās gadās, ka nesanāk pat 20 braucēju, bet pēdējos gados vasaras sezonā redzēti dalībnieku skaiti ap 50 un 60 vienā sacīkstē. Cik īsti maksā un, kā sagatavot mašīnu tautas autosporta veidam?

Uzreiz jāsāk ar sāpīgāko tēmu – drošības karkass. Taču patiesībā tēma nemaz nav sāpīga, nepieciešams vien uzzināt labākos veidus, kā mašīnu aprīkot ar vajadzīgajām caurulēm. Sporta vidē saglabājušies daudz gadus seni mīti par materiāla cenām, karkasa izgatavošanu un to, kur un kā to paveikt.

Galvenā recepte, kuru neizmanto liela daļa ļaudis, pirms sāk spriešanu par izmaksām un varēšanu/nevarēšanu – tehnisko noteikumu izlasīšana! Bieži nācies diskutēt par tēmām, kuras noteikumos vai nolikumā ir precīzi uzrakstītas.

Mīts: Karkasam derīgs materiāls ir dārgs

Folkreisa drošības karkasa materiāls visai mašīnai atrodams par salīdzinoši zemām cenām. Speciālisti min skaitļus pat 80 – 100 eiro.

Mīts: Folkreisa karkasu var likt tikai pāris īpaši sertificēti uzņēmumi

Šo mītu ļoti labprāt uztur… pāris sertificēti uzņēmumi. Līdz ar to summas, kas no šīm iestādēm ir dzirdētas, liek šausmās saķert galvu un piekrist visiem tiem, kuri saka, ka Folkreisa mašīnu nevar sagatavot par 950 eiro. Taču jāuzsver, ka Folkreisa drošības karkasu sportists/auto būvētājs var būvēt pats saviem spēkiem. Te gan jāņem vērā, ka to labāk būtu darīt pieredzējušam metinātājam, jo šuvju kvalitāti, liekumus un kopējo izskatu tehniskā komisija vērtē ļoti cītīgi.

Ja negribas riskēt, drošības karkasu var uzticēt Folkreisam un krosam kopumā draudzīgos kolektīvos. Latvijas centrālajā daļā ir vismaz divas garāžas, kuras ir gatavas Folkreisa drošības karkasus sagatavot par summu 300 eiro, plus niansēs vēl nedaudz, atkarībā no mašīnas modeļa un iztērētā materiāla daudzuma. Valmieras pusē drošības karkasu Folkreisam, ar visiem sēdekļa stiprinājumiem, var sagatavot par 480 eiro, arī Kurzemes pusē iespējams uzstādīt Folkreisa drošības karkasu par summu ap 300 eiro (zināmu apsvērumu dēļ nesaukšu vārdus un uzvārdus, precīzāku informāciju var iegūt, rakstot viesturs@autocross.lv vai zvanot pa tālruni 26579000 (Viesturs). Tāpat, ja ir vēl kādi uzņēmumi vai meistari, kas ar šo procesu nodarbojas, droši ziņojiet uz minētajiem kontaktiem!).

Tātad drošības karkass Folkreisa mašīnai vidēji nemaksā pat pusi no slavenajiem 950 eiro, pretēji mītiem par 700-800 eiro.

Mīts: Ar mašīnu par 950 eiro nevar uzvarēt

Jeb, pārfrāzējot, valda mīts Folkreisā nevar uzvarēt ar mašīnu, kas maksā tikai 950 eiro.

Pirmkārt, Folkreisā neviens neliek par katru cenu braukt ar mašīnu, kura maksā tikai 950 eiro, lai tā maksā kaut 10 000 eiro, tikai, protams, jārēķinās ar faktu, ka auto jebkurā brīdī var nopirkt. Sportistiem un konstruktoriem ar to jārēķinās, ka tā tas ir, un būs. Viss atkarīgs no atjautības un meistarības. Arī braukšanas meistarības, kuru, starp citu, labi var izkopt ziemā. Atrodamas zināmas likumsakarības starp ziemas dalībnieku sastāvu un sūrošanos, ka “par 950 eiro tur nekas nesanāk!”. Tas ir, no tiem, kuri brauc ziemā, tas dzirdēts reti, lai neteiktu, ka nemaz.

Folkreisa kolektīva rīcībā ir perfekts saraksts, kas, cik maksā mašīnai, kura 2018. gadā uzvarēja gan ziemas, gan vasaras sezonā – Māra Zālīša slavenais Audi 100. Perfekti!

Folkreisa Audi 100

Debija: 2017. gadā

Panākumi:

  • 5 uzvaras posmos (Folkreisa vēsturē vairāk ir tikai Bāriņam (9), Ēķim (9) un Bogenam (8))
  • Trešā vieta 2017. gada Folkreisa Ziemas kausā (50 dalībnieki)
  • Sestā vieta 2017. gada Folkreisa Vasaras kausā (101 dalībnieks)
  • Uzvara Folkreisa Ziemas kausā 2018. gadā (41 dalībnieks)
  • Uzvara Folkreisa Vasaras kausā 2018. gadā (81 dalībnieks)

Tāme:

Automašīnas iegāde: 300 eiro

Iztirgotas Folkreisam nevajadzīgās, bet labās lietas (lietie diski, salons, priekšējais spārns, lampas, piekabes āķis, utt) iegūti vairāk nekā 300 eiro.

Faktiskā mašīnas cena: 0 eiro

Automašīnas būvniecība

380 eiro – drošības karkasa būvniecība, krēslu stiprinājumi, savā ģeogrāfiskajā reģionā

20 eiro – mašīnas transportēšana uz/no karkasa likšanas vietas

75 eiro – polikarbonāta logi, bez kā varētu arī iztikt (mazāka svara automašīnām pietiek ar caurspīdīgo plēvi oriģinālo logu aplīmēšanai, kas maksātu 25 eiro)

30 eiro – šķiedra un sveķi šķiedras motora pārsega gatavošanai (bez šī var iztikt, oriģinālo motora pārsegu cītīgi izzāģējot, atvieglinot)

10 eiro – degvielas tvertne (jauna 10 litru metāla kanna)

5 eiro – ceļš uz blakus pilsētu pēc degvielas tvertnes

52 eiro – dažādi sīkumi darba procesam – skrūves, kniedes, utt

10 eiro – ārējais degvielas sūknis

5 eiro – degvielas caurules

20 eiro – masas slēdzis

160 eiro – atjaunotās ziemas riepas, R15, komplekts (vasarā pietiek ar 100 – 140 eiro par komplektu ar, piemēram, Talsu atjaunotajām riepām)

24 eiro – kameras riepām

0 eiro – atrasti metāla diski

10 eiro – uzlīmes

30 eiro – pusdienas un degviela mehāniķim

20 eiro – sporta klipši motora pārsegam un bagāžnieka vākam

20 eiro – divas kravas velkamās siksnas mašīnas aizmugures sēdināšanai (var iztikt bez)

40 eiro – drošības karkasa tehniskā pase un LAF sporta pase

0 eiro – standarta 2.3E 10 vārstu dzinēja vienīgais uzlabojums – degvielas iesmidzināšanas sistēmas regulēšana labākais dzinēja veiktspējai (mehāniska darbība, personīgā pieredze)

0 eiro – standarta ātrumkārbas metinātais “bloķētājs”, ar ko tiek braukts gan ziemā, gan vasarā (1 stundas darbs)

0 eiro – paša un mehāniķu un entuziastu ieguldītais darbs

0 eiro – plastmasa automašīnas lampu vietu aizdarei (no vecām kannām, utt), vadi, dubļu sargi no kaut kādām gumijām, lampas aizmugurē (no kaut kādas vecas tehnikas), alumīnija plāksne masas slēdža nostiprināšanai, metāla plāksne braucēja durvīm, cietākas priekšējās atsperes (iekšējās rezerves), aizmugurējo suportu darbības atjaunošana, izpūtēja “atvieglināšana”, alumīnija plāksne kartera aizsardzībai.

Automašīnas pašmasa iespējami vieglākajā kombinācijā – 1250 kg

FAKTISKĀS AUDI 100 BŪVNIECĪBAS IZMAKSAS KOPĀ: 751 eiro līdz 911 eiro, atkarībā no izmantotajiem elementiem

Stāsts par sapņiem

Vēl viens gana spilgts Folkreisa braucēja stāsts par ienākšanu sportā, un filozofiju, kas un kāpēc tiek darīts. Māris Bikavs Facebook publicējis savas Folkreisa braucēja sajūtas, un tām morāli pievienojušies daudzi šā brīža Folkreisa dalībnieki:

“Sveiki, visi autosporta fani! Ja kādreiz esat domājuši, ka arī gribētu piedalīties sacensībās, tad izlasiet, varbūt arī jūs savus sapņus piepildīsiet. Es kādreiz stāvēju trases malā, un sapņaini domāju, ka arī gribētu būt kādā no šim mašīnām un braukt. Protams, viss, kā parasti, ir naudā, un, ja neesi miljonārs, vai uzņēmējs, vai nav sava autoservisa, tad tie ir tikai sapņi. Taču tā nav. Vajadzīgs liels gribas spēks un vēlēšanās, iesākumam.

Es neesmu miljonārs vai uzņēmējs, esmu parasts darbinieks, kas strādā NMPD par OMT vadītāju. Man bija liela vēlme atrasties trasē, īstā sporta auto, īstajās sacensībās, nevis parastā nobrauktā auto, kuram nav drošības aprīkojuma, un piedalīties krūmu braukšanā.

Man ir parasta garāža (3.5x5metri), nekāds bokss, bez pacēlāja, bez profesionāliem instrumentiem. Garāža šaura, bet ziemā es tajā darbojos. Vasarā auto tiek taisīts ārā, plašumā, zem klajas debess. Man pat īstu automehāniķa zināšanu nav, jo mācījies esmu pavisam pretējā jomā. Bet, ja ļoti grib, tad var.

2015.gadā es nolūkoju auto par 180 eiro, atgādāju mājās, un domāju, ko tālāk. Metināt neprotu, lai gan sākumā biju apņēmies visu darīt pats. Taču, tā kā drošība pirmajā vietā, atradu kontaktus, kas man var iemetināt drošības karkasu, kas aptuveni izmaksāja 430 eiro. Kamēr krāju šo naudu, tikmēr pilnībā izjaucu auto, sagatavojoties karkasa metināšanai. Pagāja divi mēneši, un auto stāv ar drošības karkasu! Ko tālāk?

Tālāk izprintēti tehniskie noteikumi, un sāku skrūvēt, metināt un krāsot. Tā es iemācījos metināt, sāku vairāk izprast auto uzbūvi. Neteikšu, ka galīgi neko no auto nesapratu, jo ir bijusi saskarsme ar skrūvēšanu. Tomēr bija dažas aizķeršanās. Protams, par katru sīkumu un nesaprašanu jautāju kolēģiem un draugiem, paldies viņiem! Vēl tika visā ieguldīti aptuveni 200 eiro. Pagāja jau 3,5 mēneši, pie auto tika pavadīti tikai vakari, jo dienā bija citi darbi. Lai ekonomētu līdzekļus, es pats veidoju uzlīmes, kā arī daudzas citas lietas tika pielāgotas, vai izgatavotas pašrocīgi. Nepilni četri mēneši, un auto gatavs startam. Iztērēti ir 810 eiro, kas nemaz nemaz nav tik daudz. Protams, auto nav konkurētspējīgs ar tiem, kas jau vairākas sezonas brauc. Mašīnai ir parastā ātrumkārba, 1,6l motors, un parastas pusplikas riepas. Daudzi jautās – nu, un kāds no tā prieks? Prieks ir liels, adrenalīns, jaunu draugi, jaunas zināšanas, un beidzot lielajā autosporta pulciņā!

Nu jau braukšu ceturto sezonu, un ar katru gadu mazliet pilnveidoju auto. Tagad jau iemontēts 2.0l motors, riepas kļuvušas labākas. Līdz līderiem vel tālu, bet es gribēju pierādīt sev, ka autosportā var ienākt arī parasts censonis, kam ir vēlēšanās un gribēšana. Arī jūs to varat, nevajag sēdēt trases malā un sapņot, vajag darīt!

Man nav mehāniķu, nav komandas, citreiz es uz trasi aizbraucu viens, bez palīgiem… Sākumā man likās, ka par mani smiesies — ko es te viens pats, bez komandas, daru? Taču nē, mani pieņēma kāds esmu, autosportisti ir ļoti draudzīgi, un šeit es ieguvu jaunus draugus. Šeit es ieguvu telefona mehāniķi, kurš nekad neatsaka padomu.

Ar šo es gribēju pateikt, ja ir velēšanās un gribēšana, tad var piepildīt savus sapņus, vienalga, kādi tie ir! Šis arī ir stāsts, ka ir iespējams par 900 eiro uzbūvēt auto. Un pie šī es neapstāšos, ir padomā iet uz priekšu!”

Tikmēr pērn Folkreisā debitējušais Zigurds Gailītis ziņo: “Mēs ar Kalvi Buģi šogad startējušo VW Bora uzbūvējām par 600 eiro, pilnībā visu. Jau par 900 eiro pārdevām. Būvējam jaunu VW Golf III, aptuvenās cenas: karkass – 300 eiro, kopējās izmaksas līdz 900 eiro. Būvējam ar domu, ka mašīna cīnās par uzvarām. Pieņemam pasūtījumus!”